Wie heeft er het meeste controle over hoe mensen je product of dienst ervaren? Juist, jij! Als je je social mediakanalen goed inzet, creëer je een immense betrokkenheid. Je social media content is dan ook een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Maar waarom gaat dit nog zo vaak fout? Lees hier de 7 grootste blunders voor je social media inspanningen. En natuurlijk krijg je bijpassende tips om wél een succesvolle social media strategie te voeren!
Inhoudsopgave
1) Geen social media strategie hebben
Zonder strategie kan het al misgaan voordat je überhaupt begonnen bent. Welk doel heb jij met je social media? Je hebt vast al nagedacht over je doelgroep, maar weet je ook wat deze precies van jou wil? Zet je doelgroep centraal bij het bepalen van je social media strategie: wat bied ik mijn doelgroep met deze post? Kijk ook goed naar de aanpak van je concurrenten. Kopieer deze niet rechtstreeks, maar laat je wel inspireren. Met een strategie zorg je voor kwalitatieve, solide output. Het succes van jouw posts wordt vanzelfsprekend bepaald door de kwaliteit van je content. Maar, het succes van je social media berichten hangt van meer zaken af;
2) Media lukraak gebruiken
Het kiezen van het juiste medium én het geschikte moment is essentieel en dus zeker iets om goed te doordenken. Twitter is bijvoorbeeld booming tijdens het ontbijt en na het avondeten. Blijf niet binnen kantooruren posten, maar speel ook daarbuiten in op de actualiteit. Kijk daarnaast uit met social media marketingsoftware, want deze werkt niet altijd optimaal en negeert actuele ontwikkelingen. Post ongeacht het medium altijd met aandacht voor emotie, want dat spreekt aan. Wees relevant, origineel en – mits het bij je organisatie past – grappig.
Gooi niet lukraak dezelfde boodschap op diverse media, maar houd rekening met de verschillende doelstellingen, karakters en volgers van social media. Instagram vraagt om opvallend of mooi beeldmateriaal, terwijl je LinkedIn-connecties meer in zakelijke informatie geïnteresseerd zijn. Welke media passen bij jouw organisatie en welke accounts kun je beter deleten? Gebruik in je keuze de karakteristieken van diverse media, zie hier een infographic daarvan:
3) Mensen bombarderen met droge reclame
Je volgers zijn al geïnteresseerd; ze volgen je niet voor niets! Waar ze dus niet op zitten te wachten, zijn afgezaagde advertentieboodschappen. Gebruik je social media kanalen bijvoorbeeld niet als tweede webshop! Om volgers te krijgen én betrokken te houden, heb je constant interessante en persoonlijke content nodig. Adverteer dus met behulp van een custom made aanbod en interactieve benadering. Maak je boodschap ook visueel aantrekkelijk, want beeld doet het altijd goed. Gebruik tevens levendige statusupdates om die relevante bezorgers voortdurend aan te blijven spreken;
4) Levenloze content
Een standaard promotietekst is afstandelijk. De term ‘social media’ zegt het al: sociaal staat centraal. Toon dus het unieke karakter van je organisatie: een humoristisch kijkje achter de schermen betrekt je volgers op persoonlijk vlak. Dit kost je nauwelijks extra tijd! Vergeet niet om het taalgebruik van deze snelle content goed te checken, want mensen nemen je minder serieus als je Nederlands niet correct is. Blijf steevast bij het karakter van je organisatie in je tone of voice.
Wat kun je nog meer doen om levendigheid te creëren? Jij als kenner hebt een hoop inspiratie en tips aan je doelgroep te bieden, dus post deze! Interessante content kun je zelfs prima hergebruiken door deze op een andere manier aan te jagen. Ook kun je werken met vaste rubrieken, zodat volgers weten waarvoor ze bij jou terug moeten komen. Een andere optie om volgers te betrekken is om vragen te stellen op social media. Wie vindt het nu niet prettig als iemand interesse toont? Met een persoonlijke, informele en gesloten vraag zijn je volgers het snelste geneigd tot interactie. En dat is wat je wil, leven in de brouwerij!
5) Die bloedirritante Like, Share & Win’s
Enorm gehaat op social media: de ‘like en deel dit’-berichten. Op Facebook krijg je hiermee gemakkelijk meer likes, maar meer likes betekent niet direct meer winst. Zo’n verdwaalde like is even leuk, maar voegt weinig betrokkenheid toe op de lange termijn. Wat je juist graag wilt, is de gouden combinatie van bereik én betrokkenheid. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een Facebook winactie in te zetten om mensen zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief of fanpage. Check de regels van social media, zoals de winacties op Facebook. Oh, en natuurlijk zorg je dat de te winnen prijs te maken heeft met je organisatie en doelgroep.
6) Spammen of van de aardbodem verdwijnen
Het komt nog vaak voor: veel eenzelfde, saaie updates plaatsen en nauwelijks antwoorden op reacties van (potentiële) klanten. Spam je volgers niet als je geen interessant nieuws te melden hebt. Wel kun je natuurlijk updates van anderen delen en je content creatief hergebruiken. Zolang het maar bij jouw karakter blijft passen. Zorg dat je met enige consistentie berichten blijft plaatsen en vooral tijdig antwoord geeft op reacties. Wanneer mensen de moeite hebben genomen om te reageren, wil je die betrokkenheid natuurlijk belonen!
7) Social media als ‘los foldertje’ beschouwen
Het moge duidelijk zijn: social media zijn geen losse plek waar je reclame kunt maken, maar zijn onderdeel van het totaalplaatje. De beleving van je merk of organisatie is belangrijk voor het succes ervan: betrokkenheid is key! Goede content is een cruciale factor voor de ervaring van volgers en dus voor een succesvol eindresultaat. Zo is interactie belangrijk voor het verspreiden van jouw product of dienst. Vraag volgers bijvoorbeeld welke kleur bloempot ze het mooiste vinden. Gegarandeerd succes, want mensen willen graag hun kennis en ervaringen delen. Op deze manier leer je ook nog eens welke versie het beste zal worden verkocht!
Ook belangrijk: vergeet niet om mensen naar je website door te sturen in je posts. En voordat je ze doorverwijst, check je natuurlijk of de performance van je site optimaal is, zeker voor mobiele apparaten. Social media zorgen voor meer traffic, dus zorg dat deze bezoekers op een snelle en gebruiksvriendelijke website of webshop terecht komen. Daarnaast is het van belang dat je website en social mediakanalen op elkaar afgestemd zijn en beide de beleving van je merk goed representeren. Kortom, je social content is een essentieel onderdeel in je online marketing plan. Zet die social media dus effectief in!
Geef een reactie