Ja, maar er is geen reden tot paniek.
De wereld van onze SEO specialisten staat op zijn kop. De zorgvuldig samengestelde SEO-titels lijken te zijn verdwenen uit de zoekmachine. De reden? Google past sinds kort zelf meta titles aan…
Inhoudsopgave
Wat is er aan de hand met Google?
De wereld van onze vakidioten staat redelijk op z’n kop: de zorgvuldig samengestelde meta title die door de handen van een gespecialiseerde SEO copywriter zijn gegaan, lijken opeens te zijn verdwenen in de Amerikaanse zoekmachine. En dat zónder enige aankondiging. Ook bij Heers hadden we al snel door dat Google aan het knutselen was met de Search Engine Result Page, maar dat ook de meta title aan de beurt zou zijn? Dat wisten we niet.
Maar dan rest de vraag waarom Google het opeens over een andere boeg gooit. Het ging toch best lekker met het handmatig invoeren van SEO geoptimaliseerde titels die leesbaar zijn voor de gebruiker en ook in de smaak vallen bij de zoekmachine? Daar denkt Google toch anders over. Eind augustus werden title tags voor sommige pagina’s ineens vervangen met de H1 of de anchor text van een interne link. En je begrijpt: dat zorgde voor de nodige ophef.
Dág title tag!
Het was al algemeen bekend dat Google aanpassingen kon doen aan de door jou ingevoerde meta title. Het verwijderen van een brandnaam hier, even inkorten daar. En ook aan de meta descriptions werd met regelmaat gesleuteld aan relevante stukken content van een pagina. Maar het helemaal vervangen van de titel? Dat is een nieuw fenomeen waar wij (en de rest van de SEO-wereld) nog niet eerder getuigen van waren. Logisch dat jij je nu afvraagt wat je met deze verandering moet. Want wat betekent dit voor zoekmachine optimalisatie?
Hoe groot is de schade voor je SEO?
Google gooit het systeem niet voor niets op de schop. De zoekmachine wil meer relevante resultaten tonen aan zijn gebruikers. Hierdoor selecteert hij uit de content een relevant gedeelte voor de meta description en dus nu ook voor de meta title. Dit met de gedachte dat het de lading beter dekt en dus beter inspeelt op de behoeften van de consument.
Maar ja, Google houdt dan geen rekening met jouw focus keyword. Dus hoe slecht is dat voor je SEO? Gelukkig voor jou (en voor ons) bevat SEO meer dan alleen een strategische SEO-titel en beschrijving. Denk eens aan technische SEO, lokale SEO, geoptimaliseerde content en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Alhoewel het dus opvalt wanneer de title tags anders zijn dan hoe je ze hebt ingevoerd, zijn er dus meerdere elementen belangrijk om goed te ranken in de zoekmachine. De meta tags zijn dus maar een klein deel van SEO en ondanks dat het vervelend is, is het niet doorslaggevend.
De relevantie van meta tags anno 2021
Je vraagt je misschien af hoe relevant het invullen van deze meta tags dan nog is, wanneer Google er af en toe zelf een draai aan geeft. John Mueller, trend analist bij Google, liet begin september (2021) weten dat de SEO-titel die jij hebt ingevoerd voor een webpagina nog steeds wordt gebruikt om de ranking in de zoekmachine te bepalen. Anno 2021 is de meta title dus nog steeds relevant. We schrijven ‘nog’, want Mueller geeft in hetzelfde statement aan dat dat nog wel kan gaan veranderen in de toekomst.
“Even when we display the title for your page, we swap out maybe that one keyword that you care about, we would still use that for ranking.”
Kortom: ondanks dat je focus keyword niet meer in de SERP verschijnt, rankt hij wel op dit focus keyword. Er is dus geen reden tot paniek!
Het belang van een goede kop
Wat we dus kunnen concluderen uit dit experiment van Google, is dat een goede kop steeds belangrijker wordt in de toekomst. Wanneer Google een H1 toont in de SERP, wil je natuurlijk wel dat deze precies weergeeft wat de pagina inhoudt en dan het liefst ook nog ‘s in een aantrekkelijke copy met een CTA die aanzet tot actie. Dit betekent dat je als SEO copywriter niet alleen een creatieve en tactische SEO titel moet verzinnen, het kan ook geen kwaad om dezelfde vaardigheden toe te passen op de kop van de pagina.
Mueller geeft in zijn statement wél aan dat de kop die Google voor je uitkiest, niet per se beter is dan de meta title die jij van origine hebt geschreven. Het betekent ook niet dat je beter zal gaan ranken op die pagina met de H1 als meta title.
Een tijdelijke verandering of één voor altijd?
De reden voor deze verandering, is dat Google de gebruiker beter wil gaan dienen. Een trend die we bij de rest van SEO ook terugzien. Zo wordt content die geschreven is vóór de gebruiker steeds belangrijker. De zoekmachine gaat voortaan gebruikmaken van een ander systeem om de meta title op kwaliteit te beoordelen. Iets wat voorheen werd vastgesteld aan de hand van de zoektermen die gebruikers invoerden bij hun zoekopdrachten. Om de kwaliteit te waarborgen en veel voorkomende spelfouten te voorkomen (we zijn immers veel te lui wanneer we iets in Google zoeken), pakt de zoekmachine het dus voortaan anders aan.
Maar is dit een tijdelijke verandering of moeten we hier in de toekomst vaker rekening mee gaan houden? Google is nog in de testfase om te kijken of het werkt of niet. Voor nu houden we het dus op tijdelijk, maar wie weet wat de toekomst voor ons in petto heeft? Voor nu is het dus geen overbodige luxe om die H1’s even door de wasstraat te halen. Je weet immers nooit wat Google ermee doet…
Geef een reactie