Als marketingmanager zit je met je neus op de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van e-commerce. Logisch, vinden wij. Je wil immers inspringen op de laatste trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied zodat de webshop-bestellingen je straks om de oren vliegen en je omzet stijgt als een malle. We vertellen je vandaag alles wat je moet weten over de e-commerce trends van 2022.
Bij Heers weten we wat er speelt. Daarom belichten wij nu kort de trends waar je komend jaar mee te maken gaat krijgen. Om hier vervolgens dieper op in te gaan in de komende maanden.
Inhoudsopgave
Dit zijn de nieuwe ontwikkelingen in de e-commerce markt
Dat de persoonlijke ervaring van jouw bezoekers in de webshop een prioriteit is, weet je als marketingmanager maar al te goed. Anno 2022 wil de consument op haar wenken bediend worden bij het bezoeken van een webshop. Jouw potentiële klanten willen een bezoek aan een digitale winkel net zo ervaren als een bezoek in een reguliere winkel in het centrum.
Hoe je dit voor elkaar bokst? Door in 2022 nóg meer te focussen op de interesses en wensen van potentiële klanten zodra ze op jouw website komen. Met welke vragen lopen zij rond? Aan welke informatie hebben zij behoefte? Welke twijfels zijn er voordat iets wordt gekocht? Pas hier de content van de webshop vervolgens op aan.
Een goed jaar voor e-commerce
In 2021 heeft e-commerce, zowel B2B als B2C enorme sprongen maakt. Een aantal opvallende data op een rij:
- 91% van de consumenten heeft online besteld
- Het aantal online bestellingen is gestegen met 50%
- Meer dan de helft van de zakelijke consumenten waren boven de 50
Iedereen digitaliseert. Zowel de jongere als de oudere generatie. Dat is niet gek, want we worden met z’n allen steeds handiger online. Wat verder opmerkelijk is, is dat we meer vertrouwen hebben in online bestellingen dan ooit tevoren.
- 83% van de consumenten die zakelijk bestelde, oriënteerde eerst online
- 35% oriënteerde zich door middel van een webwinkel
- 34% oriënteerde zich via Google
- In 2025 zal naar schatting zo’n 70% van de zakelijke bestellingen online gebeuren
De cijfers liegen er niet om. Als marketingmanager is het dus zo’n slecht idee nog niet om met de e-commerce trends van 2022 aan de slag te gaan. Het liefst nog voordat de concurrentie er mee aan de haal gaat.
E-commerce voor B2B in 2022
Richt jij je op bedrijven? Ook dan moet je meegaan met de tijd. Een aantal punten waar je als marketingmanager anno 2022 rekening mee kunt houden zijn:
- Een gepersonaliseerde online strategie
- Een uitgewerkte customer journey
- Een B2B omnichannel is voor bedrijven het nieuwe normaal
- Mobile commerce: ook zakelijke klanten zijn voornamelijk te vinden op hun smartphone
- Een geoptimaliseerde B2B-webshop voor Google
Daarbij blijft het belangrijk om te benadrukken hoe de digitale wereld zijn opmars maakt en steeds verder blijft ontwikkelen. Er zijn grote veranderingen gaande als het gaat om het plaatsen van zakelijke bestellingen op het internet. Dit gaat als een sneltrein en is haast niet bij te poten. Mede hierdoor beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om online gezien te worden. We moeten met z’n allen dus flink aan de bak met onze e-commerce strategie.
Trend #1: personaliseer jouw online strategie
De B2B koper is óók een B2C koper. Een consument shopt niet alleen zakelijk maar ook in z’n vrije tijd. Een consument is gewend aan de luxe van snelle verzending, een optimale winkelervaring en een uitstekende service. Waarom zou dit anders zijn bij een zakelijke bestelling? Wij doken in de data van dit onderzoek en kwamen interessante cijfers tegen:
- 72% van de B2B kopers wil alleen zaken doen met met bedrijven die het persoonlijk maken. Denk aan persoonlijke berichten/mails die afgestemd zijn op de persoonlijke interesses van die klant.
- Een groot deel van de zakelijke consumenten (zo’n 69%) is bereid om meer te betalen wanneer de ervaring persoonlijk genoeg is.
- Een groot deel van de B2B klanten (67%) is bereid om persoonlijke informatie te verstrekken voor een persoonlijke service.
Dat de klantervaring juist in de B2B industrie steeds belangrijker wordt, kunnen we nu dus bevestigen. Een aantal dingen die bij de e-commerce trends anno 2022 niet mogen ontbreken:
- Een B2B klant wil de mogelijkheid krijgen om met een bedrijfsaccount aan te melden
- Een B2B bedrijf vindt realtime inzicht in de voorraad erg prettig
- Een B2B bedrijf leest graag gepersonaliseerde berichten en e-mails
- De B2B webshop moet dezelfde ervaring hebben als een B2C webshop
Trend #2: zorg voor een gelikte customer journey
De klantreis van je klant (of dit nu B2B of B2C is) is erg belangrijk. Voor de conversie, content en voor de e-commerce. Je kunt in 2022 een customer journey inrichten voor verschillende persona’s. Dat is fijn, want één customer journey voor al jouw klanten gaat niet werken, maar meerdere customer journeys voor diverse persona’s wel. Hiermee maak je het verschil en worden jouw klanten ook daadwerkelijk klant.
Belangrijk is dat je genoeg informatie verzamelt over je doelgroep. Alleen met kennis van je doelgroep, kun je een persoonlijke online strategie inrichten.
Trend #3: omnichannel is ‘je van het’ in 2022
Op dit moment is omnichannel één van de meest belangrijke ontwikkelingen als het gaat om sales in de B2B. Hou er rekening mee dat de omnichannel het nieuwe normaal wordt om met zakelijke klanten/bedrijven in contact te komen. De laatste jaren heeft dit absoluut een schop onder de kont gekregen en de verkopen via omnichannel schieten door het dak. Allemaal leuk en aardig deze opvallende resultaten, maar wat is omnichannel precies?
Dat zit zo: de klant maakt gebruik van diverse en goed afgestemde kanalen. Denk aan Facebook, Google, Instagram etc. De klant beslist zelf welk kanaal hij gebruikt; wederom staat de klant centraal. Wat ons betreft is een combinatie van apps, de mobiele telefoon, video en social media de nieuwste strategie als het gaat om sales.
Trend #4: mobile commerce
Ja, je leest het goed. Mobile first is en zal belangrijk blijven. Zelfs de zakelijke klanten zijn te vinden op hun smartphone. Niet heel gek, want we kunnen tegenwoordig alles op deze handige apparaten. Een ander onderzoek voorspelt dat óók zakelijke bestellingen steeds vaker met een mobiel worden geplaatst.
Met deze trend kun je niet achterblijven en het is dan ook noodzakelijke om een mobiele vriendelijke e-commerce shop te hebben. Wil je echt zorgen voor een gestroomlijnde gebruikservaring? Lanceer dan bijvoorbeeld een app waar B2B klanten kunnen bestellen, een zakelijk account kunnen aanmaken en hun facturen in kunnen zien.
Trend #5: optimaliseer de B2B shop voor Google
Zit je baas achter je hielen omdat je niet genoeg conversies binnenharkt uit je webshop? Dan is ranken in Google een belangrijke oplossing. Er is alleen één probleem: vindbaar zijn is niet meer vanzelfsprekend. Steek dus de nodige effort in SEO (of nog beter laat hier de nodige effort in steken door een gespecialiseerde partij).
Een aantal onderdelen die hier belangrijk voor zijn:
- Een technisch goede B2B website/shop die rekening houdt met de mobiele gebruikers
- Juiste content op de juiste pagina en in de juiste fase van de funnel
- Zorg dat je een autoriteit wordt in jouw branche
- Goed converterende pagina’s
Conclusie
Al het bovenstaande nog even in een notendop samengevat:
- Zorg voor een persoonlijke klantervaring, dit is een must
- Onderzoek data en maak een gelikte customer journey
- Optimaliseer de webshop voor mobiele gebruikers
- Zorg voor een SEO geoptimaliseerde B2B webshop
Makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn we bij Heers op de hoogte van de trends en kijken we samen met jou naar een goede online marketing strategie. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Samen brengen we je naar de top.
Geef een reactie