Al die e-mails die je mailbox overspoelen, voor velen een ergernis in het huidige digitale tijdperk. Elke dag krijgen we weer nieuwe e-mailtjes binnen. Zowel werkgerelateerd als de bekende kortingscode van: 2 pizza’s halen, 1 pizza betalen (ik krijg er gewoon al honger van). Al deze mailtjes komen via dezelfde weg binnen. Namelijk via je mailbox op je laptop, desktop en mobiel. Toch is e-mailmarketing nog steeds één van de beste manieren als het gaat om het genereren van leads. In deze blog ga ik dieper in op de waarde van e-mailmarketing en leg ik uit hoe het openen van jouw mails kan leiden tot leads.
Inhoudsopgave
Wat is e-mailmarketing nou eigenlijk?
Om e-mailmarketing ietwat simpeler te maken, zal ik eerst kort uitleggen wat e-mailmarketing betekent. E-mailmarketing moet je zien als een directe manier van online communiceren waarin je (on)bewust je online strategie terug laat komen. Daarom is het verstandig om je e-mails op te stellen met in gedachten je eigen online strategie. Door het sturen van de juiste e-mail naar de juiste doelgroep, kun je prospects omzetten in leads en leads uiteindelijk omzetten in loyale klanten of zelfs ambassadeurs.
Hoe belangrijk is e-mailmarketing?
Het antwoord op ‘Wat is e-mailmarketing?’ heb ik net gegeven. Nu ga ik het hebben over hoe belangrijk e-mailmarketing is. E-mailmarketing is één van de meest effectieve middelen als het gaat om het binnen halen van leads. Met de effectiviteit van e-mailmarketing heb ik eigenlijk al een reden genoemd, waarom e-mailmarketing een topprioriteit zou moeten zijn. Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen. Ik heb de belangrijkste drie op een rijtje gezet:
- Je eigen lijst met contacten. Bij social media kan je account opgeschort worden. Dan kun je al je posts en fans verliezen. Jouw e-maillijst kan niemand van je afnemen.
- E-mail zorgt voor omzet. Uit onderzoek blijkt dat mensen, die benaderd zijn door middel van een mail, tussen de 130% en 140% meer besteden dan mensen die helemaal niet benaderd zijn. E-mailmarketing heeft daarnaast een ROI (Return On Investment) van meer dan 4000%.
- Least but not least. E-mailmarketing is het nummer 1 marketingmiddel. Bijna 100% van de consumenten checkt dagelijks hun mail.
Hoe zorg je dat je e-mail vaak geopend wordt?
Het opstellen van een spontane en goede mail, lukt de meesten wel, maar je wilt natuurlijk ook dat je mail geopend wordt. Straks is al je harde werk voor niks geweest. Er zijn verschillende factoren die een belangrijke rol spelen bij de openratio van je mail:
1. Vermijdt het gebruik van spamfilters
Waarschijnlijk het meest voor de hand liggende probleem, want wie checkt zijn spambox? Ik niet in ieder geval. Het betekent dat je mail nooit geopend zal worden, super zonde natuurlijk. Om dit te voorkomen kun je de volgende tips toepassen:
- Zorg ervoor dat al je ontvangers, van je mailingslijst, expliciet toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van je mails.
- Kijk van tevoren goed of je IP-adres in orde is. Het kan namelijk best zijn dat het IP-adres in het verleden gebruikt is voor het versturen van spam mail.
- Stuur je e-mail door middel van geverifieerde domeinen. Een domein is wat achter de ‘www.’ komt. Vervolgens verifieer je jouw domein om te voorkomen dat niemand anders jouw domein kan gebruiken.
- Vermijd het overdreven gebruik van containerbegrippen zoals kopen, korting, gratis, etc.
- Voeg jouw eigen locatie toe.
- Kom niet met clikbait subject lines. Dit zijn sensationele lines die als misleidend ervaren kunnen worden.
- Plaats een makkelijke afmeld knop die goed zichtbaar is. Heb je dit namelijk niet toegevoegd dan wordt jouw mail als spam gezien.
2. Verwijder inactieve subscribers
Hierin is het zaak om je mailingslijst up-to-date te houden. Het liefst heb je een zo groot mogelijk e-mailbestand. Toch is het natuurlijk mogelijk dat mensen in de loop van de jaren van e-mailadres zijn gewisseld. Je moet het zo zien: als deze persoon het afgelopen jaar geen enkele keer de mail geopend heeft, dan is de kans klein dat hij of zij dat van de week wel doet.
Je kunt testen of deze persoon inactief is. Dat doe je op de volgende manier. Gebruik een subject line die uitnodigt om de mail te openen. Iets van: ben je nog geïnteresseerd in onze dienst? Heb je geen reactie na deze poging. Dan kun je deze persoon met een gerust hart uit je mailingslijst verwijderen.
Een andere optie is om aan je subscribers te vragen, aan welke informatie ze de voorkeur geven. Op deze manier laat je je lezer weten dat zij zelf de controle hebben over de manier waarop zij verbonden willen zijn met jouw bedrijf. Je geeft ze dus de keus om wel of niet verbonden te zijn met jouw bedrijf.
3. Timing is alles bij e-mailmarketing
Eigenlijk zegt de titel al genoeg, maar is het ook echt zo? ‘Perfect timing’ bij het versturen van jouw mail naar je ontvangers bestaat niet. Zo simpel is het gewoon. Wat je wel kan doen is met A/B testen kijken op welk tijdstip jouw mail het vaakst geopend wordt. Het is aan te raden deze A/B test meerdere keren uit te voeren. Hiermee kun je ongeveer achterhalen wat voor jouw de ‘perfecte timing’ is om jouw e-mail te versturen.
4. Zorg voor een opvallende subject line
We hebben het er al kort over gehad, maar clickbait subject lines zijn ‘not done’. Dat wil niet zeggen dat je dan een saaie mainstream subject line hoeft te gebruiken. Integendeel, wees creatief en motiveer de ontvanger om de mail juist te openen. Hier enkele tips om pakkende subject lines te verzinnen:
- Nummers zijn eye-catchers. Gebruik ze daarom zeker in je subject-line.
- Speek de taal van je doelgroep. Dit zou misschien zelfs een bepaalde vorm van straattaal kunnen zijn.
- Maak ze nieuwsgierig, zodat ze verder willen lezen waarover het gaat.
- Gebruik je ‘vriendelijke’ stem bij het formuleren van een subjectline.
5. Door geweldige content krijg je geweldige engagement
Waarschijnlijk denk je dat je nu binnen bent, want je mail wordt geopend door jouw ontvangers. Helaas, ik moet je teleurstellen. Eigenlijk gaat het echte werk nu pas beginnen. Mensen zijn eerder geneigd een mail te openen, wanneer ze al vaker e-mails hebben gehad met geweldige content. Je denkt nu waarschijnlijk dat is toch juist goed. En dat is natuurlijk ook zo. Maar, aan de andere kant schep je hiermee wel een verwachtingspatroon bij je ontvangers. Als je dat verwachtingspatroon niet meer waar kan maken, dan zullen ze je mails in de toekomst niet meer openen. Hoe voorkom je dit? Heel simpel: maak geweldige content! Je verstuurt geen mails puur voor het sturen. Je stuurt e-mails, omdat het waarde toevoegt. Hoe meer waarde jouw e-mail heeft voor de ontvanger, hoe loyaler ze zullen worden en blijven.
6. Humor breekt het ijs
Why so serious? Je hoeft niet alleen maar binnen de lijntjes te denken. Humor heeft namelijk de kracht om mensen te verbinden. Hierdoor werkt het ook zo goed voor e-mailmarketing. Maar wat nou als je net zoals de Joker, geen humor hebt? Of het moeilijk vindt om te bepalen wat gepast humor is. Nou, gelukkig hoef je geen komediant te zijn om een grappige e-mail op te stellen, want je kan tegenwoordig makkelijk GIFjes en leuke filmpjes toevoegen. Nogmaals, er zijn echt veel verschillende opties om grappig te zijn in je mail. Denk vooral lekker buiten de lijntjes. Hieronder nog een paar voorbeelden die helpen om buiten de lijntjes te denken:
- Wat een interesse, maar toch heb je nog niet gereageerd.
- Beter laat geopend dan vroeg gespamd.
7. Mobielvriendelijk?
Breaking nieuws: het gebruik van mobieltjes is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit weten we natuurlijk allemaal, maar wist je ook dat tussen de 60% en 70% van de e-mails met de smartphone geopend worden? Zorg er daarom voor dat jouw e-mail er strak uit ziet op het display van een smartphone. Zo moeten afbeeldingen makkelijke geladen worden. Het zou best kunnen dat je subject line wel op de desktop te lezen is, maar niet op de smartphone.
E-mailmarketing, ik zeg doen!
Als je nu nog niet overtuigd bent van de waarde van e-mailmarketing, dan weet ik het ook niet meer. Nee, het is natuurlijk je eigen keuze, maar denk aan de voordelen die e-mailmarketing met zich meebrengt. E-mailmarketing is het middel om direct online in verbinding te staan met je doelgroep, daarnaast kan het ook nog eens voor de nodige leads zorgen. Mocht je op zoek zijn naar een partner voor het opzetten van een e-mailcampagne dan kun je bij ons terecht, want wij Heersen ook met e-mailmarketing.
Geef een reactie