Even gauw iets op LinkedIn posten. Klap er even een blog uit. Oh, schrijf jij even zo’n extra landingspagina? Even. Dat is hoe het gaat en met jou denken dagelijks tienduizenden anderen op deze manier. De vraag is: hoe spring je eruit? Hoe zorg je ervoor dat jouw teksten of die van je copywriting-collega’s wél gelezen worden? Met power words. Power words trekken de aandacht, overtuigen, maken nieuwsgierig en zorgen voor clicks.
Of het allemaal super edgy, sexy woorden zijn? Dat valt mee! We stellen je graag aan een aantal bruikbare varianten voor. Direct. Gratis. Helemaal verblijvend en onvoorwaardelijk origineel.
Inhoudsopgave
Power words: geliefd met een (hele goede) reden
Power words. Een term die steeds vaker voorbij komt en ik kan je vertellen: dat heeft een hele duidelijke reden. In een notendop: je boekt resultaat! En dat op een hele simpele manier.
Weet jij bijvoorbeeld waarom jij nu deze blog aan het lezen bent? Vanwege de titel! Mijn titel heeft namelijk het best converterende Nederlandse power word ever. Daarom ben je hier. Denk je nu ‘nonsense, ik kies toch zelf wat ik wel of niet lees?’ Vertel dat eens aan je onderbewustzijn: 90% van ons gedrag komt namelijk voort uit dit onderbewustzijn. En power words? Die triggeren dat!
Wat dat ene woord is? Daar kom ik later op terug, omdat ik je nog veel meer te vertellen heb! 😉 Valt het kwartje – dat het allemaal veel krachtiger kan – nu al? Trek onze specialisten dan gewoon even aan hun mouw voor een uitgebreide contentstrategie.
Dit is hoe je voordringt in de supermarkt (omdat je haast hebt)
Herken je deze situatie nog? Je werd door je moeder naar de winkel gestuurd voor een pakje boter. Eenmaal bij de kassa staat iedereen met kárren vol en niemand laat je voor, terwijl jij echt alleen dat ene pakje boter hebt en je moeder met kookschort en al op je staat te wachten.
Er is dus onderzoek gedaan naar deze situatie! Wat moet je zeggen of vragen om ervoor te zorgen dat die huishoudens met karren vol je eerder voor laten gaan?
- Sorry, mag ik even voor? Ik heb maar 1 pakje boter.
- Sorry, mag ik even voor, omdat mijn moeder dit snel nodig heeft?
- Sorry, mag ik even voor, omdat mijn moeder dit snel nodig heeft om koekjes te bakken?
Bij de eerste optie laat 60% van de mensen je voor. Die 40% die een kind met een pakje boter niet voor laten (?), laten we overigens even links liggen. Bij de tweede versie is het 94% en de derde 93%.
Maar hoe komt het nu dat zin 2 en 3 zoveel krachtiger zijn dan zin 1? Je raadt het al: er is een power word in het spel. Het ultieme power word ;).
Waarom? Omdat.
Het ultieme power word is ‘omdat’. Ja, je leest het goed! Kijk nog maar even naar de titel van dit artikel. Voilà, je bent er – samen met een dikke 90% van de mensen – ingeluisd. Gelukkig maar! Want jouw copy is om deze reden gegarandeerd per direct een ongelooflijk stuk krachtiger. Gratis.
Blijkbaar worden we er erg blij van als dingen met een reden gebeuren. Ook al is die reden – als je er wat langer over nadenkt – nogal belachelijk.
Klaar voor een hogere CTR? Gebruik deze power words!
Dat is het resultaat van Power words. Ze zorgen voor een verhoogde klikfrequentie, ook wel click through rate (CTR). De állerbest presterende power words die daadwerkelijk voor een hogere CTR zorgen – inclusief de verschillen in CTR % – zijn:
- Uitverkoop (37,4%)
- Gratis (33,3%)
- Kracht (33,4%)
- Per direct (33,3%)
- Creëren (25%)
- Gegarandeerd (25%)
- Resultaten (21,4%)
- Cadeau (12%)
- Geliefd (11,3%)
- Veroorzaakt door (11,1%)
Ook ongelooflijk krachtig: cijfers
Zie jij ook vaak artikelen of blogs met een titel die start met een cijfer? 5 redenen voor een SEO specialist inhuren. 7 tips voor jouw online marketingstrategie. De 3 superkrachten van een SEO copywriter. Hier is een reden voor! Oneven cijfers vindt ons onderbewustzijn betrouwbaarder dan even cijfers. Daar ga je vanaf nu gebruik van maken! Als er 6 redenen zijn om een vakantie naar Ibiza te boeken, maak je er toch 5 van en geef je aan het eind van het artikel gewoon nog (hélemaal gratis) een extra reden. Extra is een power word. 😉
Wist je dat je het aantal clicks met 27% kunt verhogen door cijfers te gebruiken in je titels?
Power words + SEO = zichtbaarheid + clicks
Je wil scoren in Google én het liefst nog in de top 3 staan. Logisch! Aan de slag met SEO. Een belangrijke pijler van SEO is focuszoekwoorden. Waar plaats je het perfecte woord op de perfecte plaatsen in je blogs, webteksten, SEO titels en meta descriptions?
De combinatie met power words zorgt voor een sterk resultaat: door de focuszoekwoorden wordt je website in de SERP gevonden en het power word haalt iemand over om erop te klikken. Een mooi voorbeeld wat een power word kan doen?
- Weten hoe Heers goede resultaten behaalt?
- Weten hoe Heers gegarandeerd resultaten behaalt?
Met optie twee straal je kracht en zelfverzekerdheid uit: je overtuigt potentiële klanten om een actie uit te voeren op je website. En dát is wat we willen.
Een lang verhaal kort (omdat je nog meer te doen hebt vandaag)
Ook de copy op jouw of jullie website kan beter, overtuigender, converterender. Gebruik power words! Maar onthoud ook: net als keyword spamming, kun je ook in de val van power word spamming trappen. Balans! Overkill is niet je beste plan.
Geef een reactie