Valt het bezoekersaantal van je webshop tegen? Of doen de bezoekers van je webshop niet wat je wilt? Gelukkig kun je veel SEO problemen aanpakken! De wereld van e-commerce is complex, maar veel kinderziektes zijn prima te verhelpen!
De gepassioneerde marketingexpert Pratik Dholakiya geeft 7 voorbeelden van on-site SEO problemen die ervoor zorgen dat de traffic en conversie van je webshop tegenvallen. Daarbij horen natuurlijk ook tips voor verbetering, zodat je die relevante bezoekers naar je website trekt én ze verleidt tot aankopen. Je webshop kan altijd beter.
Inhoudsopgave
1. Geen of zwakke productbeschrijvingen
De beschrijvingen van producten op e-commerce websites zijn vaak kort of zelfs helemaal niet aanwezig. Als er weinig content beschikbaar is, weten zoekmachines als Google niet wat ze met je website aan moeten.
Ook wanneer je beschrijvingen van de producent overneemt, is dat problematisch voor de ranking van je webshop. Concurrenten die dezelfde producten verkopen, zullen deze beschrijvingen ook gebruiken. Op deze manier is de inhoud van je site dus minder uniek. Waarom zouden zoekmachines jouw webshop dan hoger in Google ranken?
Je kunt de inhoudelijke waarde voor zoekmachines verbeteren door unieke productbeschrijvingen toe te voegen. Ook sterke landingspagina’s die gericht zijn op conversie, dus met een goede inhoud en aantrekkingskracht, geven je webshop een voorsprong. Het toestaan en publiceren van gebruikerservaringen draagt ook bij aan het unieke karakter van je content;
2. Gebrek aan user reviews
Twijfel je om user reviews toe te voegen aan je website? Het is begrijpelijk dat je terugdeinst, bijvoorbeeld uit angst voor negatieve feedback op je pagina’s. Het is echter onweerlegbaar dat het toevoegen van gebruikerservaringen de zoekresultaten van je webshop positief beïnvloedt.
Daarnaast is het een interessant feit dat bezoekers eerder geneigd zijn tot aankopen bij een diversiteit aan ratings dan bij enkel vijf-sterrenrecensies. Kortom, twijfel niet meer en voeg user reviews toe!
3. Slecht gebruik van keywords
Keywords are key! Zoekwoorden bepalen waarop je gevonden wordt, maar toch zijn productpagina’s niet altijd samengesteld op basis van goede zoektermen. Dit terwijl een goede content veel SEO problemen verhelpt. Weet jij waar voor jou interessante bezoekers nu écht op zoeken?
Stel, je verkoopt rode lavalampen. Zorg dan dat je webshop niet alleen focust op mensen die op ‘rode lavalamp’ zoeken. Je wilt natuurlijk ook de personen bereiken die ‘een nieuw lampje voor in huis zoeken’ en nog niet wisten dat ze dolgraag een rode lavalamp met glitters willen! Focus dus niet op een bepaald merk of kenmerk, maar pak algemene zoektermen ook mee.
Het kiezen van de juiste zoekwoorden voor je webshop doe je met behulp van een zoekwoorden onderzoek; op welke woorden zoeken gebruikers? Aan de hand hiervan kun je termen met zoekvolume toevoegen. Deze verweef je in de structuur van je website; van in de beschrijvingen tot aan de URL’s. Ook kun je regelmatig blogs toevoegen om je webshop inhoudelijk sterker te maken.
4. Te weinig informatieve zoektermen
Voor een goed functionerende webshop is natuurlijk meer nodig dan algemene zoektermen. De juiste strategie bestaat uit een combinatie van generieke en specifieke keywords. Vooral voor bezoekers die al wat verder zijn in hun zoektocht of een uniek product zoeken, is het goed om informatieve zoekwoorden te gebruiken.
Wanneer je minder algemene zoekwoorden in je webshopstructuur gebruikt, zullen zoekmachines jouw webshop hoger ranken op deze termen. Mede hierdoor is het waarschijnlijk dat de reputatie van je website verbetert.
5. Redesignen zonder SEO professional
Toe aan een nieuw design voor je webshop? Hartstikke begrijpelijk. Overstappen op een nieuw design zonder een SEO expert? Een slecht idee. Goed webdesign is essentieel voor je ranking!
Een pijnlijke ervaring: een nieuw webdesign bekostigen en daarna achteruitgaan in je ranking. Toch gebeurt dit vaker dan je denkt, omdat niet iedereen rekening houdt met SEO. Je wilt natuurlijk niet dat belangrijke pagina’s en hun resultaten verloren gaan! Als je een nieuw webshopdesign wil, doe dat dan ook in samenwerking met een SEO consultant.
6. Slechte overstap tussen e-commerce platforms
De meeste e-commerce sites maken gebruik van platforms van derde partijen. Doordat deze partijen de website bouwen, kan een ondernemer zich focussen op diens core business. Bij het wisselen van e-commerce platforms komt het helaas voor dat de ranking van een website verslechtert.
Bij het overstappen op een ander platform, spelen technische SEO problemen spelen nog wel eens op. Deze zorgen dat je nog verder van huis bent. Betrek dus bij het overstappen altijd een SEO professional.
7. Interessante zoekwoorden niet optimaliseren
Haal jij het beste uit je webshop? Welke keywords zijn veelbelovend? En welke pagina’s scoren goed? Je kunt je website optimaliseren door deze informatie te achterhalen. Wanneer je weet welke zoekwoorden en webpagina’s goed scoren, kunnen kleine aanpassingen de kwaliteit van je webshop bevorderen.
Als een pagina goed gevonden wordt op een bepaald keywoord, kun je deze focus verder uitwerken. Dit doe je bijvoorbeeld door de zoekterm terug te laten komen in de tekstuele inhoud van de pagina. Natuurlijk moet je hierin niet doorslaan; de pagina moet ook gevonden worden op andere zoekwoorden en aantrekkelijk blijven voor bezoekers. SEO is maatwerk.
Los die SEO problemen op!
Ga na welke van bovenstaande SEO problemen je ervaart met je website. Hoe kun je je webshop verbeteren? Je kunt natuurlijk altijd hulp inschakelen of aan de slag met onze SEO tips. Nog eventjes en die bezoekers zijn niet te stoppen!
Geef een reactie