• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

De 404 foutmelding op je website, wat moet je ermee?

Roderick
Online Marketeer
21 juli 2022
Leestijd: 5 minuten
2

De beruchte 404 foutmelding, wie kent hem niet? Een 404 melding is een statuscode die door de server wordt afgegeven als een pagina (URL) niet gevonden kan worden. In dit artikel leggen we je uit waarom je moet voorkomen dat er teveel 404 meldingen op je website zijn en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Inhoudsopgave

  • Oorzaken van een 404 foutmelding
  • Een 404 en de verwijzende bron opsporen
  • Is een 404 slecht voor je SEO?
  • De 301 redirect: voorkomen is beter dan genezen
  • Haal meer uit je 404!

Oorzaken van een 404 foutmelding

Een 404 foutmelding kan door een aantal zaken worden veroorzaakt:

  • Iemand voert een URL, die niet bestaat, in de browserbalk in. Eén typo is al voldoende.
  • Een link naar de URL is niet (helemaal) juist gemaakt.

Bovenstaande zaken komen bijvoorbeeld voor als een pagina op de website een andere URL heeft gekregen. De content bestaat dan nog wel, maar de gebruikte URL niet meer. Of de content is in zijn geheel verwijderd van de website en de URL bestaat niet meer.

Een 404 en de verwijzende bron opsporen

Via Google Search Console kun je zien welke URL’s op je website niet meer bestaan en daardoor een 404 foutmelding geven.

In Google Analytics kun je met behulp van een filter op de titel van de 404 pagina in combinatie met ‘bron / medium’ als secundaire dimensie zelfs zien waar de bezoeker vandaan gekomen is. Zo kun je eventueel contact zoeken met de eigenaar van de website waar een externe link (verkeerd) naar je pagina staat. Ja, wij houden van data en meten 😉

Is een 404 slecht voor je SEO?

Volgens Google heeft het geen direct effect op je vindbaarheid in Google. Dat zou ook gek zijn, want dan zou jij als eigenaar van een website gestraft kunnen worden voor een typo van een willekeurig iemand op het internet.

Indirect kunnen veel 404 foutmeldingen wel van invloed op je SEO zijn, omdat Google slechts een beperkt crawlbudget voor iedere website heeft en een 404 foutmelding een deel van dat crawlbudget verbruikt.

Daarnaast kan een enorm aantal 404’s nadelig zijn voor je crawlbudget. Indien er geen relevante 301’s mogelijk zijn, is het in het geval van veel 404’s beter om 410’s in te stellen. Onderzoek heeft laten zien dat dat minder van het crawlbudget vraagt namelijk.

De 301 redirect: voorkomen is beter dan genezen

Er zijn 3 manieren om met een 404 om te gaan:

  1. niets doen, want wat kan jou het schelen?
  2. een 410 melding instellen. Hiermee geef je aan Google aan dat de content definitief van de website verwijderd is. Met deze melding zorg je er ook voor dat Google de content sneller verwijdert uit hun index. Lees hier meer over het verschil tussen 404’s en 410’s.
  3. een 301 redirect instellen naar het nieuwe adres voor dezelfde of gelijkwaardige content op je website

Om je doelgroep / bezoekers de beste gebruikerservaring te geven en om te voorkomen dat je veel crawlbudget verliest is het wenselijk om de 404’s in de gaten te houden en waar mogelijk een 301 redirect in te stellen. Een goede en makkelijke 301 redirect plugin voor je WordPress SEO is ‘Simple 301 redirects‘.

Haal meer uit je 404!

Omdat 404’s nooit helemaal te voorkomen te zijn moet je er natuurlijk wel wat leuks of nuttigs mee doen. Dit om te voorkomen dat je bezoekers direct afhaken. Zelf hebben we de belangrijkste interne links op onze eigen 404-pagina opgenomen om bezoekers te helpen zo snel mogelijk relevante content te vinden.

Onze 404 ziet er overigens als volgt uit:

404 – Ooops we hebben je pagina niet gevonden!

Denk je eindelijk online (nog meer) te gaan heersen, krijg je zo’n irritante 404 melding te zien.

Sommige dingen zijn helaas zo populair dat we ze echt moeten verstoppen …, of heb je gewoon iets kapot gemaakt hier?!

Misschien kunnen we je helpen te vinden waar je naar zocht. Wilde je soms:

  • je website of webshop beter vindbaar maken door je SEO uit te besteden?
  • meer rendement halen uit je website of webshop door conversie optimalisatie?
  • hulp bij het schrijven van verleidelijke webteksten
  • meer rendement uit je Google Ads campagne halen?
  • aan de slag met marketing automation (lead nurturing)

Dan heb je geluk, want je hebt nu de kans om met het beste en leukste online marketing bureau van Nederland samen te gaan werken 😉

 

Zie je, zelfs een 404 melding kun je in je voordeel gebruiken.

Delen

Likes

2

Onderwerp Conversie, Webdesign, Zoekmachine optimalisatie

Hulp nodig?

Kom in contact!
Roderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen