• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

4 kansen om je SEO nog dit jaar toekomst-proof te maken

Anniek
Online / Content Marketeer
12 juli 2018
Leestijd: 4 minuten
6

We zijn alweer halverwege 2018. Wat heb jij dit jaar gedaan om jouw SEO future-proof te maken? Er zijn een aantal belangrijke trends en veranderingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Dat biedt kansen! In dit artikel som ik voor je op waar je nog dit jaar op moet letten om jouw SEO toekomstbestendig te maken.

Inhoudsopgave

  • SEO kans 1: optimaliseren voor voice search en digitale assistenten zoals Siri
  • SEO kans 2: linkbuilding en linkless mentions
  • SEO kans 3: mobiel mobiel mobiel éérst
  • SEO kans 4: snelheid

SEO kans 1: optimaliseren voor voice search en digitale assistenten zoals Siri

Klinkt ‘voice search’ jou in de oren als ‘huis van de toekomst’? Inmiddels zou toch al zo’n 20% van de zoekopdrachten via voice search komen. Een vijfde dus! De nauwkeurigheid van digitale assistenten, zoals Siri op de iPhone, is enorm verbeterd, en dat maakt het aantrekkelijker ze te gebruiken. En in steeds meer huishoudens worden slimme hubs geïnstalleerd die met gesproken zoekopdrachten werken.

Niet optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten is dus een ‘you snooze, you loose’.

Enkele tips:

  • Optimaliseer je website voor natuurlijke taalvragen: denk aan long tail zoekwoorden, volledige zinnen en vragen. Bedenk op welke vragen je gevonden zou willen worden.
  • Probeer een ‘featured snipped‘ in Google te verkrijgen: een featured snipped of answer box is een fragment van 40-50 woorden wat door Google boven de zoekresultaten (ook wel ‘position zero’ genoemd) geplaatst wordt.
  • Optimaliseren voor acties in apps: heb je een app, bedenk dan hoe deze te bedienen is via gesproken berichten. Mensen geven hun Siri’s bijvoorbeeld zoekopdrachten als ‘zoek naar <iets> op <appnaam>’. Denk aan ‘zoek naar Jan op Facebook’.

Let op! Tot nu toe laten de meeste onderzoeken zien dat zoekopdrachten via voice hele andere zijn dan via bv Google op een scherm. Voor veel zoekopdrachten is nou eenmaal gewoon een visueel resultaat nodig, tenzij jij via voice ‘het leukste gele jurkje’ durft te bestellen zonder het te zien 😉

SEO kans 2: linkbuilding en linkless mentions

Linkbuilden is en blijft een van de belangrijkste factoren om je website te laten ranken. Google bots hebben nu eenmaal links nodig om het web te kunnen crawlen. En hoe meer verwijzingen er zijn naar jouw site, hoe beter.

Let wel: hoe meer kwalitatieve backlinks. Door Google algoritme updates zoals Penguin worden sites met slechte linkprofielen afgestraft. Focus je dus op het verkrijgen van links van hoge kwaliteit. Zeker voor kleine bedrijven blijkt linkbuilding zeer waardevol.

Waardeer ook de waarde van linkloze backlinks.

‘Linkloos linken? Ehm, Heers, is de SEO jullie naar het hoofd gestegen?’

Ja, het klinkt vreemd. Maar laten we het uitleggen. Zoekmachines worden slimmer. Steeds vaker kunnen ze vermeldingen aan merken koppelen, zelfs zonder dat daarbij een link geplaatst is. Ook deze linkless mentions tellen mee als vertrouwenssignaal om de autoriteit van jouw site te bepalen.

SEO kans 3: mobiel mobiel mobiel éérst

Mobiel verkeer (verkeer via smartphones, tablets en vergelijkbare apparaten) heeft het desktopverkeer al voorbijgestreefd. En mobiel gebruik blijft stijgen. Bedenk dus dat bezoekers die jouw site willen gebruiken dat hoogstwaarschijnlijk via een mobiel apparaat doen.

Google speelt in op deze nieuwe werkelijkheid door het uitrollen van de langverwachte mobile indexing first. Dit houdt in dat de mobiele versie van de site wordt getoond in de zoekresultaten, zelfs als er gezocht wordt via desktop.

Als je al niet mobiel bent in je benadering van je website en SEO, dan moet je dat zeker in 2018 zijn!

SEO kans 4: snelheid

Wachten is uit den boze. Je bezoekers vinden het vervelend, Google daarom ook. Snelheid van je website is dus van wezenlijk belang in SEO. Maakt niet uit op welk apparaat, maar in het bijzonder op mobiele apparaten. Simpelweg omdat van mobiele gebruikers bekend is dat ze nóg ongeduldiger zijn. Collega Roderick schreef eerder al een blog over snelheid van je website.

De eerste 6 maanden van het jaar zitten er op. Hoe ver ben jij met future-proof SEO? De vier kansen in dit artikel zijn in ieder geval belangrijke pijlers om jouw website en SEO toekomstbestendig te maken. Wil je weten hoe jouw site ervoor staat? Vraag hier een website analyse aan.

Delen

Likes

6

Onderwerp Zoekmachine optimalisatie Tags mobile-first index

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Anniek
Online / Content Marketeer

Ooit begonnen als visual merchandiser heeft Anniek een zwak voor mooi én commercieel design. Ook met online content vertelt ze graag een mooi verhaal wat zowel de opdrachtgever, Google als de bezoeker aanspreekt.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen