Wie leest die ellenlange productbeschrijving eigenlijk nog, zul je wel eens denken. En wat zet je er dan in vredesnaam allemaal in? Dat is lastiger dan je denkt. De productbeschrijving moet namelijk in eerste instantie relevante informatie bieden voor de bezoekers, zodat ze voldoende relevante informatie vinden voordat ze eventueel overgaan tot een aankoop. Maar… vergeet Google niet! Tijdens het tikken van de productbeschrijving moet ook onze favoriete zoekmachine in gedachte worden gehouden. Want aan het eind van de rit willen we allemaal zoveel mogelijk potentiële kopers op de juiste pagina verzamelen. Aan de hand van een aantal tips maakt Heers je hierin wegwijs.
Inhoudsopgave
Waar moet je productbeschrijving aan voldoen?
Er zijn meerdere mogelijkheden om jouw productbeschrijving te optimaliseren, maar de focus binnen deze blog ligt op drie verschillende aspecten. We gaan ervoor zorgen dat je geen duplicate content op je pagina weergeeft, maar uniek bent. Bovendien willen we een uitgebreide tekst terugzien waarin meerdere voordelen worden beschreven en tot slot hopen we allemaal dat mensen geld uitgeven op jouw website, zorg dus voor een duidelijke call-to-action!
Wees uniek binnen de productbeschrijving
Uniek zijn hoeft niet lastig te zijn, maar toch blijken veel bedrijven er moeite mee te hebben, zo ondervinden wij ook. De mededeling dat wij ‘niet gezamenlijk de marathon lopen’ op onze teampagina blijkt nogal gewild te zijn voor online marketingbureaus die snel willen scoren door middel van ‘copy-paste’. Webteksten letterlijk overnemen van jouw schoenenleverancier is ook een slecht idee. Op deze manier ga je onnodig concurreren met partijen waarmee je niet de strijd wilt en hoeft aan te gaan. Zorg voor een unieke productbeschrijving. Google is namelijk dol op unieke, relevante content. Het resultaat hiervan ga je terugzien in de zoekmachine. Bovendien leest een eigen huisstijl voor de bezoekers ook lekkerder weg. Win-win!
Benoem de voordelen van jouw product binnen de productbeschrijving
Enthousiasmeer de lezer! Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze overgaan tot een aankoop, maar niet voordat ze alle ins en outs van het product hebben doorgenomen. Som dus meerdere voordelen van het product op en voeg ze toe aan jouw unieke productbeschrijving. Schroom niet om enthousiast te vertellen over alle specificaties, aangezien goede content volgens Google minstens 400 woorden bevat.
Verwerk een duidelijke call-to-action binnen de productomschrijving
‘Kijken, kijken, niet kopen’ is een beroemde uitspraak in Nederland. Het is zaak dat deze uitspraak niet op jouw website slaat. Vandaar dat een sterke call-to-action in jouw productbeschrijving enorm kan bijdragen aan een hoger conversiepercentage. Vertel de bezoeker precies wat jij van hem of haar verwacht. Zorg voor een opvallende button met ‘voeg toe aan winkelmandje’ of ‘vraag offerte aan’. Middels een goede call-to-action zorg je ervoor dat jouw productomschrijving niet alleen relevant is voor Google, maar ook dat het voor extra conversie gaat zorgen.
Verschillen tussen Google, Amazon Nederland en Bol.com
Niet iedere productbeschrijving is hetzelfde. Zo stelt Google weer andere eisen dan bijvoorbeeld Bol.com en Amazon Nederland. In de basis werkt zoekmachine optimalisatie hetzelfde, maar door rekening te houden met de details scoor jij net iets beter dan je concurrent!
Productomschrijving Amazon Nederland
Sinds maart 2020 is Amazon Nederland begonnen met een poging om de Nederlandse markt te veroveren. Wanneer jij producten wilt gaan verkopen via dit platform, is het belangrijk om ook hier te weten hoe de productomschrijving eruit moet komen te zien. Amazon SEO werkt volgens het A9-algoritme. Hierbij worden de volgende factoren meegenomen om te bepalen welke producten worden getoond aan jouw potentiële kopers:
- Het zoekgedrag van de bezoekers en de voorgaande voorkeuren
- Relevantie van jouw specifieke product dat wordt bepaald door de gekozen zoekwoorden en zoekwoordcombinaties
- De voorgaande verkopen van het specifieke product
Een aantal zaken dus om rekening mee te houden bij het schrijven van de productomschrijving op Amazon Nederland.
Productomschrijving Bol.com
Dan is daar nog bol.com. Je raadt het al: ook zij hanteren een hele waslijst aan eisen wanneer het om de productbeschrijving gaat. Wat voor Google geldt, geldt ook voor bol.com: hoe completer de productinformatie, hoe beter vindbaar jouw product zal zijn. Om de vindbaarheid te verbeteren is het bijvoorbeeld van belang dat de juiste productgroep wordt gekozen. Daarnaast is het belangrijk om de juiste doelgroep voor ogen te houden wanneer jij de productomschrijving aan het maken bent. Wie heeft interesse in mijn product en waar zoeken zij op?
beveiliging,internet zegt
Prima tips, Bedankt voor het delen.
Jeffrey de Gruijter zegt
Graag gedaan, goed om te zien dat de tips je verder helpen!