• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Welke soorten Google Ads campagnes zijn er?

Renée Prenger Renée
Head of Content
16 maart 2023
Leestijd: 6 minuten

Wil je aan de bak met betaalde advertenties? Dan kun je kiezen uit meerdere Google Ads campagnes. Maar welke soort campagne werkt nu het beste voor welk doeleinde? Of misschien laat je wel de SEA uitbesteden van jouw bedrijf en heb je interesse in welke beslissing er wordt gemaakt. 

Überhaupt geen flauw benul wat Google Ads is? Lees dan verder op wat is SEA?

In dit blog zetten we de soorten Google Ads campagnes op een rij waarmee jullie de marketingdoelen van jullie bedrijf kunnen behalen.

Inhoudsopgave

  • Google Ads Display campagne 
  • Shopping Ads campagne
  • Performance Max
  • Google Search advertising
  • Discovery campagnes
  • Video campagnes
  • Welke Google Ads campagne moet ik kiezen?

Google Ads Display campagne 

Bij Google Ads Display wordt jullie advertentie niet alleen getoond aan geïnteresseerden in Google, maar óók aan bezoekers buiten Google om. De advertentie wordt getoond aan de relevante doelgroep op andere websites.

Google Display Advertising bestaat uit visueel aantrekkelijke advertenties die naast tekst ook uit een afbeelding of zelfs een video kunnen bestaan.

Met een Google Display campagne kun je: 

  • je bereik vergroten;
  • de merkbekendheid van het bedrijf vergroten;
  • meer verkopen/aanmeldingen krijgen (door een klikbare CTA);
  • gebruikers targetten die jouw advertenties al hebben gezien.
display campagne voorbeeld
Display Ads campagne van Shell op Buienradar

Shopping Ads campagne

Shopping Google Ads zijn het meest logische campagne-type voor webshops. Je selecteert een aantal producten die prominent tevoorschijn komen wanneer de doelgroep in Google zoekt op bijvoorbeeld ‘zwarte laarzen’ of ‘kapstok op maat’. Zodra er op wordt geklikt gaan ze direct naar jullie website. Kat in ’t bakkie, toch?

Met Shopping Ads Google kun je: 

  • producten aantrekkelijk aanbieden in Google
  • sturen op meer verkopen;
  • mensen aanmoedigen om naar jullie winkel of verkooppunt te komen.

Google Shopping Ads is dus erg interessant, haast onmisbaar, wanneer je een webshop hebt!

Voorbeeld shopping campagne ads
Shopping Ads campagne op het zoekwoord: zwarte laarzen

Performance Max

Een Performance Max-campagne van Google is een campagne-type dat gebaseerd is op doelen. Het bijzondere eraan is dat je met één campagne toegang krijgt tot je hele Google Ads-voorraad. Dat betekent dat je alle types door elkaar kunt gebruiken.

Met een Performance Max-campagne kun je: 

  • makkelijk beginnen met betaalde advertenties aangezien de campagne (wanneer deze live staat) automatisch wordt geoptimaliseerd om de optimale prestatie te leveren;
  • meer conversies binnenharken;
  • nieuwe doelgroepen bereiken (je krijgt immers realtime inzicht in het gedrag, de intentie en context van gebruikers zodat je de timing van jullie advertentie kunt optimaliseren);
  • meer inzicht krijgen in je campagnes.

Wat is het verschil tussen Shopping Ads, Search Ads en Performance Max?

Wat maakt deze campagnes nu anders? Met een Performance Max Campagne Google Ads kun je dus adverteren op alle advertentiekanalen van Google. Dus in de zoekresultaten (de SERP), binnen het Displaynetwerk en zelfs in Google Maps en Gmail ben je zichtbaar. 
Daarnaast is deze manier van adverteren bizar geautomatiseerd. De biedstrategie ‘handmatig bieden’ is van het toneel verdwenen en je hoeft geen zoekwoorden meer op te geven. Het lijkt alsof de controle meer bij Google ligt dan ooit tevoren. Maar gelukkig sta je nog wel zelf aan het roer om de doelen vast te leggen. Dat dan weer wel.

Google Search advertising

Google Search Advertising is adverteren in de zoekresultaten van Google. Deze betaalde zoekresultaten komen pontificaal bovenaan de zoekresultaten te staan – en dus ook boven zuurverdiende organische zoekresultaten. Bij Heers zien we dit ook als een snelle sprint om in een razend tempo die top van Google te beklimmen.
Met een Google Search campagne kun je: 
  • meer verkeer naar je website toe lokken;
  • een specifieke doelgroep targetten;
  • je richten op het aantrekken van nieuwe leads.
Een Google Search campagne bestaat uit tekst en is relatief makkelijk in te stellen. Of nu ja, makkelijk? Je moet natuurlijk wel álles weten over tactische biedstrategieën om het maximale uit je budget te halen.
zwarte laarzen Google Ads search advertentie
Google Search campagne van Omoda

Discovery campagnes

Een Discovery campagne is een campagne type dat speciaal ontwikkeld is voor het netwerk van Google. Dit betekent dat een video-advertentie of tekst advertentie getoond wordt op andere eigendommen van Google. Zoals YouTube, Gmail en uiteraard de zoekmachine zelf.
Met een Discovery campagne Google Ads kun je: 
  • meer Google gebruikers bereiken met één advertentiecampagne;
  • relevantere advertenties maken doordat Google veel inzicht heeft in de klant-intentie;
  • advertenties maken die in verschillende vormen getoond worden op verschillende apparaten;
  • in contact komen (en blijven) met terugkerende consumenten.
Deze Discovery campagnes zijn ideaal wanneer je het onderste uit de kan wil halen van het netwerk van Google.
voorbeeld Discovery campagne hallo fresh
Discovery campagne van Hello Fresh

Video campagnes

Een video campagne is (zoals de naam al doet vermoeden) een manier om een video aan je relevante doelgroep voor te schotelen. Tegen betaling uiteraard 😉. Jouw betaalde video’s zijn straks te zien op YouTube en andere websites van Google voordat de geselecteerde video begint. Ook kun je ervoor kiezen om de video midden in een video te tonen.
Met een campagne video Google Ads kun je onder andere: 
  • je merkbekendheid verhogen;
  • je bereik vergroten;
  • sturen op meer verkopen en leads;
  • consumenten bereiken die al eerder jouw advertenties hebben gezien.
Voorbeeld video campagne bol.com
Videocampagne van Bol.com op YouTube

Welke Google Ads campagne moet ik kiezen?

Nu is de hamvraag natuurlijk: welke soort Google Ads campagne gaat voor jullie bedrijf het beste resultaat opleveren? Of eigenlijk: welke campagne zorgt bij jullie bedrijf voor de meeste winst? Daar gaan we bij Heers graag voor je achteraan.
Door samen te werken met een SEA specialist maak je niet alleen de juiste (en winnende) keuze, je krijgt ook een beter inzicht in welke resultaten er worden geboekt. Lees: of je er niet alleen geld instopt, maar het ook terugkrijgt.

Delen

Likes

0

Onderwerp SEA

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Renée Prenger Renée
Head of Content

Met een vlotte pen schrijft Renée de wonderen van de wereld. Iets waar ze niet alleen haar klanten, maar ook Google erg blij mee maakt.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen