We geven het eerlijk toe. Google Ads specialisten houden van cijfers en data, hoe meer hoe beter. Het liefst verdrinken we in alle data en zijn we uren bezig met data-analyse. Maar Google Ads is veel meer dan de cijfers en data. Ook marketingpsychologie is een belangrijk onderdeel binnen Google Ads. En hoe kun je dat nu beter toepassen dan met de 7 beïnvloeding principes van Cialdini? In dit blog nemen we je mee hoe je deze principes toepast binnen jouw Google Ads campagnes!
Inhoudsopgave
Wat zijn de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini?
De 7 principes zijn bedacht door hoe kan het ook anders: Dr. Robert Cialdini, een Amerikaanse psycholoog die zich al tientallen jaren bezighoudt met hoe wij als marketeers met simpele principes het gedrag van potentiële klanten kunnen beïnvloeden. De meeste marketeers zullen al bekend zijn met de principes (of hier zelfs dagelijks mee werken). Toch sommen we ze nog een keertje voor je op:
- Autoriteit
- Commitment & Consistentie
- Eenheid
- Schaarste
- Sociale bewijskracht
- Sympathie
- Wederkerigheid
In dit blog vertellen we je precies hoe je deze principes toepast op de advertentieteksten in Google Ads!
Principe 1: Autoriteit
Met een simpel tv-voorbeeld weet je precies wat Robert Cialdini hiermee bedoelt: we kennen namelijk allemaal wel de tandpasta reclames waarbij een tandarts vertelt dat merk X het beste merk is. En dat nemen we toch eerder aan van een tandarts dan van een kok. Mensen zijn nou eenmaal sneller overtuigd van een autoriteit dan van een marketeer (en terecht). In je Google Ads advertentieteksten kun je dit principe erg goed toepassen. Denk aan:
- Vertellen hoeveel jaar ervaring je hebt.
- Pronken met al je certificaten en keurmerken.
- Laat zien wat voor relevante partnerships je allemaal hebt.
En wees vooral niet verlegen, certificaten en keurmerken ken je niet zomaar aan jezelf toe!
Principe 2: Commitment & Consistentie
Consistent zijn met je advertentieteksten en landingspagina’s, we vertelde je eerder in dit blog al hoe belangrijk dat is. Maar hoe laat je mensen een bepaalde commitment aangaan in je Google Ads advertentieteksten? Volgens Cialdini zijn mensen sneller geneigd om vervolgstappen te nemen als je hen eerder vraagt om een kleine ‘commitment’ die zij kunnen beantwoorden met ‘ja’. Dit zou je bijvoorbeeld toe kunnen passen door vragen te stellen in je advertentietekst, waarbij ‘ja’ altijd het inkoppertje is voor de lezer:
- Ook benieuwd wat het jou oplevert?
- Weten wat je kunt besparen?
- Jij wilt toch ook niet te veel betalen?
Bezoekers gaan op deze manier al een kleine commitment aan voordat zij op je website belanden, waardoor de kans groter is dat zij ook daadwerkelijk de gewilde actie ondernemen op de landingspagina (denk aan een aankoop, offerte, nieuwsbrief inschrijving, etc.).
Principe 3: Eenheid
Wij mensen houden van mensen die op ons lijken en zijn altijd op zoek naar verbintenis. Hechte vriendschappen, zakelijke relaties, hobby groepen of welke vorm van verbintenis dan ook. Of anders verwoord: we vormen graag een eenheid. En op dit groepsgevoel kun je ook inspelen met Google Ads. Denk bijvoorbeeld aan de volgende voorbeelden:
- Ga samen met ons het avontuur aan!
- Samen bouwen aan de toekomst.
- Join de community.
Op deze manier creëer je een gevoel van eenheid met jouw potentiële klanten. Wanneer zij op je website komen, sta je eigenlijk al 1-0 voor (hoewel het voor je bezoeker voelt als een 1-1).
Principe 4: Schaarste
Schaarste is één van de meest gebruikte principes van Cialdini. Je ziet het overal. In de supermarkt word je gebombardeerd met op=op acties, op webshops zie je vaak een beperkte voorraad van het product en Soldaat van Oranje heeft je al 20 ‘laatste kansen’ geboden.
In de marketingpsychologie wordt dit fenomeen mooi beschreven: “Men wilt meer van de spullen waarvan zij minder kunnen hebben.” Of zoals Gen-Z het graag noemt: FOMO. Met de volgende advertentieteksten in Google Ads kun jij ook effectief gebruik maken van het principe ‘schaarste’:
- Op = Op
- Beperkte voorraad, bestel nu.
- Actie nog maar 3 dagen geldig. (Tip: gebruik de Syntax {COUNTDOWN()} om een teller in de stellen voor jouw actie).
En owja, ook niet Gen-Z’ers hebben erg veel last van FOMO, dus gebruik dit principe absoluut in je advertentieteksten!
Principe 5: Sociale Bewijskracht
Samen met schaarste is dit het meest gebruikte beïnvloedingsprincipe van Cialdini. En toch worden hier nog veel fouten mee gemaakt. Dit principe heeft namelijk alles te maken met wat andere van jouw merk vinden. Denk aan recensies en aanbevelingen. Helaas zien we nog veel dat merken graag zichzelf aanbevelen (de welbekende “wij van wc-eend adviseren wc-eend”). En dat terwijl mensen juist ontzettend gevoelig zijn voor de mening van anderen. We zijn namelijk altijd op zoek naar bevestiging van andere. En daarom is het ow zo belangrijk om de volgende voorbeelden fanatiek toe te passen in jouw Google Ads advertenties:
- Beoordeeld met 9,5.
- Tienduizenden mensen gingen u voor.
- Aanbevolen door (bepaalde autoriteit: bijvoorbeeld de Consumentenbond).
- (En vergeet de review extensie niet als je goede recensies in Google hebt)
Advertentieteksten als dit nemen voorafgaand al wat onzekerheid weg bij je bezoekers, wat leidt tot een hoger conversiepercentage.
Principe 6: Sympathie
Mensen houden ervan om andere mensen te beoordelen. En daar draait dit 6e principe om: mogen wij deze mensen? Vinden we deze persoon leuk?
Binnen de marketing wordt dit principe veel toegepast door gebruik te maken van aantrekkelijke acteurs of acteurs die “op ons lijken”. Over het algemeen vinden we advertenties een stuk leuker als er een vriendelijke persoon in de advertentie te zien is.
Nu vraag je je af hoe je dit ‘visuele’ principe toepast op je advertentieteksten in Google Ads. Dat is inderdaad erg lastig, maar in het Display netwerk komt dit principe goed tot zijn recht. Door gebruik te maken van mensen in je advertentiemateriaal, creëer je een gevoel van sympathie bij de mensen die je advertentie te zien krijgen.
Principe 7: Wederkerigheid
Het principe van wederkerigheid wijst erop dat je je potentiële bezoeker een aanbod doet zonder daar iets voor terug te verwachten (uiteraard verwachten we wel wat terug, maar zo brengen we dat niet). De psychologie hierachter stelt dat mensen makkelijker ‘ja’ zeggen (lees, jouw gewilde conversie actie uitvoeren) wanneer je hen al eerder in het proces iets geeft. Denk aan de volgende voorbeelden in je Google Ads advertentieteksten:
- Vraag vrijblijvend een offerte aan.
- Download ons gratis stappenplan.
- Claim nu jouw gratis kortingscode.
Als SEA-specialist struggle je waarschijnlijk vaak genoeg met de maximale 30 karakters in je advertentiekoppen. Gelukkig kun je al deze principes wel toepassen in de beschrijvingen. Toch is het aan te raden om waar mogelijk de principes wel in de koppen te zetten (hoe lastig dat soms ook is).
Kun je wat advies gebruiken over jouw advertentieteksten, of wil je je teksten graag laten schrijven door een specialist? Neem vooral contact met ons op!
Geef een reactie