Heeft adverteren in Google Ads nou wel of geen invloed op je organische rankings? Al sinds Google’s oprichting zijn sommige mensen er heilig van overtuigd dat adverteren een positieve invloed op je rankings heeft. Natuurlijk is Google wel wat meer ‘evil’ geworden over de jaren, maar zó ‘evil‘ dat ze je website hoger in de organische rankings plaatsen alleen omdat je adverteert bij ze… Dat gaat zelfs Google te ver.
Google Ads en SEO: geen directe invloed
We hebben regelmatig gesproken met klanten die stellig beweren dat adverteren goed is voor je SEO. En dat ze door te adverteren hoger in Google (de gratis resultaten dan) zijn gekomen.
Maar:
AdWords (of Ads, zoals het vanaf nu officieel gaat heten) heeft geen, ik herhaal, géén directe invloed op je rankings in de gratis zoekresultaten.
Klaar, punt, uitroepteken.
Zo, dat hoofdstuk kan nu echt gesloten worden.
Nee echt! Google heeft die 2 werelden echt gescheiden en adverteren in Google Ads levert je niet zomaar hogere rankings op, maar …
Ads en SEO: indirecte invloed
Adverteren kan indirect wel degelijk invloed hebben op je rankings in de gratis / organische resultaten van Google.
Ik zal je uitleggen hoe dan:
Na het zien van een advertentie zijn veel mensen geneigd eerder op een resultaat van diezelfde partij in de organische resultaten te klikken.
Andersom is er ook een relatie tussen het aantal kliks op een advertentie als die partij ook goed naar boven komt in de organische resultaten.
Voor de liefhebbers: hier lees je het onderzoek van Google zelf (klik op de volgende pagina op de ‘download’ link).
Het aanwezig zijn in zowel de advertenties als de organische resultaten zorgt als het ware voor vertrouwen en daardoor meer kliks.
Als je veel bezoekers via Google Ads naar je site trekt is de kans ook groot dat een deel van die bezoekers gaat linken naar je website, je merk gaat noemen in blogs, je content gaat delen op social media etc.. Dit kan natuurlijk wel een positief effect op je rankings hebben. Maar ook dit is weer indirect.
Wat dat betreft is het effect van Google Ads op je organische rankings deels hetzelfde als het effect van social media: indirect, hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans dat ze over je gaan praten (links, mentions, shares) en hoe groter de kans op een positief SEO effect.
Dus?
Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je stopt met je AdWords campagne, je rankings in de gratis zoekresultaten zullen niet (direct) slechter worden. Aan de andere kant je hoeft ook echt geen Google Ads campagne te hebben om goed te kunnen scoren met SEO. Google Ads en SEO kunnen elkaar wel versterken.
Weten waar jij je budget in moet steken? Ook al zijn we officieel Google Partner, dat wil niet zeggen dat we altijd een voorkeur voor Google Ads hebben. We zijn van oudsher namelijk ook enorme SEO junkies. In sommige gevallen is Google Ads het meest rendabel, in andere gevallen SEO en in weer andere gevallen is het verstandig om zowel budget voor Google Ads als voor SEO vrij te maken.
Wat ons betreft zijn conversies vaak leidend als het gaat om het toekennen van budgetten. Daarom meten we alles en geven we onze klanten ook 24/7 inzicht in alle data, zodat we samen het meeste uit je budget kunnen halen.
Geef een reactie