Google Search, Display, Shopping, YouTube, allemaal verschillende campagnetypen in Google Ads met één gezamenlijke overeenkomst: je eindigt altijd op een landingspagina. Niet voor niets dus dat Google ook een grote waarde hangt aan de kwaliteit van jouw landingspagina. Is de kwaliteit of relevantie slecht? Dan ga je dat zeker merken aan je resultaten. Adverteren in Google Ads met een slechte landingspagina is eigenlijk een verspilling van je budget. Gelukkig weet jij na het lezen van dit blog precies waar jouw landingspagina aan moet voldoen om wél die resultaten te zien!
Inhoudsopgave
Wat is een landingspagina eigenlijk?
Even terug naar de basics. Je drukt op een zoekresultaat in Google. Na het drukken beland je op een webpagina van de betreffende site. En tada, dat is je landingspagina. Meer kunnen we er ook niet van maken. En toch is het nou net dit element van Google Ads dat als één van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste graadmeter voor succes wordt gezien.
Waarom zijn je landingspagina’s zo belangrijk voor Google Ads?
Google Ads landingspagina’s zijn belangrijk voor zowel Google als jouw klanten. Als we kijken naar de foto rechts, zie je dat Google Ads een waarde toekent voor de ‘ervaring op landingspagina’ bij elk zoekwoord. Hieraan wordt ook een ‘advertentierelevantie’ gekoppeld, wat samen met de verwachte CTR leidt tot de kwaliteitsscore. En die is belangrijk, want deze wordt gebruikt in de veilingen. Een lage kwaliteitsscore zorgt er daarom vaak voor dat je veel potentiële klikken misloopt of een veel hogere cost per click betaalt dan nodig is.
En naast Google is je landingspagina ook voor je bezoekers van groot belang. We leven in een attentie-economie waarin jouw (potentiële) klanten zo’n 5.000 marketingboodschappen per dag zien. En dat terwijl onze aandacht span 8 seconden is (ter vergelijking: die van een goudvis is 9…). Komt een bezoeker via jouw advertentie op een landingspagina waar hij of zij niet binnen 8 seconden precies vindt wat ze willen vinden? Dan gaan ze gewoon weg, op naar het volgende zoekresultaat. En zo draai jij een Google Ads campagne zonder conversies. Jij verdrietig, bezoeker verdrietig.
Hoe maak je de perfecte landingspagina voor Google Ads?
Natuurlijk wil je nu weten hoe je dan een goed presterende landingspagina maakt voor jouw Google Ads campagnes. Daarom nemen we je mee in de belangrijkste elementen van jouw Google Ads landingspagina.
#1 Tekst versus visuals
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Of zeg maar 600.000 woorden. Want mensen nemen afbeeldingen maar liefst 600.000x sneller op dan tekst. Wil jij dus snel de aandacht van je bezoekers? Zorg dat je een visueel aantrekkelijke landingspagina hebt en de belangrijkste informatie meteen zichtbaar is. En natuurlijk kun je ook gewoon tekst gebruiken op de landingspagina, vooral als jouw product of dienst wat extra uitleg vereist. Houd dan wel rekening met het volgende:
- Maak gebruik van bullet lists, dat leest makkelijker.
- Maak je belangrijkste informatie dikgedrukt.
- Maak de tekst zo lang als nodig is, maar zeker niet langer!
- En houd je alinea’s kort.
#2 Relevantie en advertentie aansluiting
Zorg dat de content op je landingspagina exact overeenkomt met hetgeen je adverteert. Zoekt een bezoeker op zwarte Nike schoenen maat 42 en krijgt hij grijze Nike schoenen maat 42 te zien op de landingspagina? Dan is die zo weer weg en is jouw budget verspilt. Gelukkig kan een Google Ads specialist dit voorkomen door irrelevante zoektermen uit te sluiten en brede zoekwoorden te vermijden.
Pas in je advertentieteksten ook op met termen als ‘gratis’ of ‘sale.’ Als het product of de dienst op je landingspagina toch niet in de sale is, zal de bezoeker ook afhaken.
#3 Snelheid en mobielvriendelijkheid
Een landingspagina moet snel laden. Dat vinden je bezoekers fijn, maar ook zeker Google. Je kwaliteitscore wordt namelijk afgerekend op een langzaam ladende landingspagina. Lang wachten zorgt ook voor frustratie bij je bezoekers. Met een langzaam ladende landingspagina sta je dus eigenlijk al 2-0 achter. Heb je een hoge laadtijd? Probeer dan bestanden en afbeeldingen op je landingspagina wat kleiner te maken. En dat je landingspagina ook goed moet werken op mobiele apparaten spreekt voor zich. Gelukkig zijn de meeste landingspagina’s tegenwoordig al automatisch geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.
#4 Actie ondernemen moet extreem makkelijk zijn
Of je op je landingspagina nu een product wilt verkopen of leads wilt genereren, maak dit zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers. Is jouw doel een directe verkoop? Dan zorg je ervoor dat je bezoeker zo min mogelijk stappen hoeft te ondernemen om het product toe te voegen aan de winkelwagen. Zijn jouw belangrijkste conversies juist offerteaanvragen, contactformulieren of belletjes? Zorg dat het offerte/contactformulier prominent aanwezig is op de landingspagina en bezoekers niet eerst naar je contactpagina hoeven te gaan. (Extra tip van het huis: werk je met een formulier, zorg dan dat je bezoeker zo min mogelijk velden hoeft in te vullen).
#5 Experimenteer!
Niks is zo helder en transparant als je eigen data. Probeer daarom gebruik te maken van A/B testen. Met een A/B test komt de helft van je bezoekers op de ene versie van je landingspagina en de andere helft op de andere versie. Zo meet je makkelijk wat het beste resultaat oplevert. Dingen die je bijvoorbeeld kunt testen met een A/B test zijn:
- De kleur van je call-to-action buttons.
- De plaats van je offerteformulier.
- Verschillende tekstvarianten.
- Verschillende afbeeldingen.
- Etc… de mogelijkheden zijn vaak eindeloos.
#6 Voorkom deze twee veelgemaakte fouten
Bij het maken van een Google Ads scan komen we vaak de volgende twee fouten tegen:
- “De homepagina werkt ook wel als landingspagina.” Dit is zelden tot nooit het geval! Je homepagina zal (bijna) nooit voldoen aan de zoekintentie van je bezoeker.
- “De SEO-pagina’s werken ook wel.” Soms werken de SEO-pagina’s inderdaad prima, maar in veel gevallen zijn je conversieratio’s pas echt optimaal bij het gebruik van specifieke SEA gebouwde landingspagina’s. SEO en SEA zijn niet voor niets twee zeer verschillende kanalen, hoewel ze ook erg goed samengaan!
Aan de slag met je landingspagina’s voor Google Ads
Als het goed is kun je nu aan de slag met jouw landingspagina’s in je Google Ads campagnes en begrijp je de grote waarde die Google en je bezoekers toekennen aan je landingspagina’s. Liever advies over je landingspagina’s of wil je Google Ads uitbesteden? Twijfel niet een neem gewoon contact met ons op!
Geef een reactie