Tijd voor een (nieuwe) website. Iedere ondernemer heeft daar vaak veel zin in en verwacht daar veel van. Zonder er goed over na te denken eindigt een (nieuwe) website laten maken in de meeste gevallen in een deceptie als het gaat om het verwachte resultaat.
De grootste misvatting van de laatste decennia is dat de webbouwer in charge moet zijn, omdat die het wel weet. Helaas! De meeste webbouwers hebben oogkleppen op en kijken niet verder dan techniek en functionaliteit, en de meeste designers willen nog steeds alleen maar mooie dingen maken. Maar zowel designers als bouwers zijn zelden tot nooit bezig met jouw bedrijfsdoelstellingen. Daarom dit artikel met alle aandachtspunten voor het laten bouwen van een nieuwe website of webshop.
Inhoudsopgave
Waar begin je?
Voor je begint met bouwen, moet je een aantal zaken eerst uitgedacht hebben:
- Wat wil je met je website bereiken?
- Welke functionaliteit is er nodig op de website?
- Zijn er integraties nodig met andere systemen?
- Welke CMS past het beste bij bovenstaande?
- Welke partner heeft de benodigde expertise en past qua samenwerking?
- Welke informatiebehoefte heeft je doelgroep?
- Hoe vertaal je die informatiebehoefte naar een contentstrategie, contentkalender (hoe maak je een contentkalender?) en zoekwoorden?
- Wat wordt de (navigatie) structuur van de website?
- Hoeveel pagina-templates zijn er nodig?
- Welke eisen aan het design zijn er, bv. vanuit de huisstijl?
Ja, een website laten maken betekent een hoop denkwerk voor er daadwerkelijk gebouwd kan worden …
Wat wil je met je website bereiken?
Wordt je website een digitaal visitekaartje (dat kan echt niet meer anno nu) of moet je website bijdragen aan de groei van je bedrijf? Voor je überhaupt na begint te denken over een webbouwer of het design, moet je in kaart brengen wat je verwacht van de nieuwe website.
- Moet de website zorgen voor minder servicevragen via de telefoon of via e-mail?
- Moet de website zorgen voor meer naamsbekendheid?
- Moet de website zorgen voor meer leads?
- Moet de website zorgen voor meer directe online verkoop?
- Moet de website zorgen voor meer leadgeneratie voor anderen (bv. dealers)
Ok, dat was stap 1. So far, so good 😉
Welke functionaliteit is vereist op de nieuwe website?
Dit kan je uitwerken in een functioneel ontwerp. Bij het in kaart brengen van de functionaliteit moet je ook vooral denken aan de toekomstige bezoekers van de website. Denk bij functionaliteit aan zaken zoals:
- Moeten er bestanden gedownload kunnen worden?
- Moeten er formulieren ingevuld kunnen worden?
- Moeten er producten besteld kunnen worden?
- Is er een zoekfunctie nodig?
- Moeten bezoekers in kunnen loggen?
- Is er een blog nodig?
- Moeten er video’s getoond worden?
- Moet de website meertalig worden?
En nog veel, veel, heeeeeel veel meer.
Ok, functionaliteit in kaart gebracht. En dan?
Integraties
Los van de functionaliteit moet je ook nadenken of je website gekoppeld moet worden met andere systemen zoals een:
- ERP systeem
- PIM systeem
- Betalingssysteem
- CRM pakket
- Boekingssysteem
Als je dit helder hebt, kun je (eindelijk) een keuze gaan maken voor een CMS (content management systeem).
Het kiezen van het juiste CMS
Dit is een lastige, want doorgaans doe je minimaal tot de volgende website met een Content Management Systeem (het systeem waarmee je de website zelf bij kunt houden). In veel gevallen doe je zelfs langer met je CMS dan met je webbouwer ;).
Voor de meeste websites is WordPress een prima CMS, maar als het wat complexer wordt (bijvoorbeeld door integraties met andere systemen), zijn ook tools als Umbraco, Drupal en Typo3 aan te raden.
We raden af om te werken met zelfontwikkelde CMS-systemen, omdat je dan vastzit aan de leverancier en dergelijke systemen vaak niet snel doorontwikkeld worden.
Het kiezen van de juiste partners
Kies je voor een partij, die zowel het webdesign als het development kan doen of juist voor 2 partijen? In de praktijk is het onderbrengen bij 1 partij aan te raden. Doe je dat niet, dan is het zaak om te zorgen voor goed overleg tussen beide partijen. Geen goed overleg betekent vaak dat de webdesigner dingen bedenkt, die technisch niet haalbaar zijn.
En vergeet vooral ook niet in deze fase een SEO bureau aan te haken om te voorkomen dat er een website opgeleverd wordt, die wel leuk is om te zien en functioneert, maar nooit voor meer leads of omzet gaat zorgen. In de stappen hieronder wordt vanzelf duidelijk waarom je niet alleen met een designer of bouwer moet werken.
Moet je dan ook niet op zoek naar een partij, die design, development en SEO snapt? Dat zou helemaal ideaal zijn, maar los van enkele hele grote partijen (waar je als nummer behandeld wordt) ga je die niet vinden, tenminste niet als je SEO serieus aan wilt pakken.
Website laten maken: De kosten
Wat kost een website? Ik weet nog dat ik die vraag af en toe kreeg toen we nog WordPress websites maakten. Ik moest me altijd inhouden om niet te reageren met ‘Wat kost een auto?’ of ‘Wat kost een huis’.
Ik heb zelf binnen 2 uurtjes een WordPress website live (zonder content en o.b.v. een standaard WordPress thema). Dus dat is een redelijke ondergrens, maar we hebben ook websites opgeleverd van meer dan €100.000, –.
Wat de kosten zijn om een website te laten maken, hangt van een hoop zaken af. De belangrijkste zijn:
- Uitdenken structuur (met oog op SEO en gebruikerservaring)
- Functionaliteit
- Integraties met andere systemen
- Standaard of maatwerk design
- Het CMS (en de evt. bijbehorende licenties)
Een simpele (wie, wat, waar website) hoeft vrijwel niets meer te kosten. Tegenwoordig kun je bij sommige hosters niet alleen WordPress met 1 klik installeren, maar dankzij AI ook direct een logo en content laten maken. Of die website je veel geld op gaat leveren is een tweede 😉
Stop!
Dit is nog niet het moment dat er gebouwd mag gaan worden!! Nee, je webbouwer mag nog niet los, sterker nog de webdesigner mag ook nog niet beginnen. Ja, ik weet het, je hebt haast…, de directie is in je nek aan het hijgen want die willen pronken met een nieuwe site. Maar nee dus, gewoon eerst verder met de volgende stappen.
Informatiebehoefte en content
Voor er gebouwd mag worden, moet eerst de informatiebehoefte van de doelgroep in kaart gebracht worden. Met welke vragen worstelen ze? Welke informatie over je bedrijf / diensten / producten heeft de doelgroep nodig om voor je te kiezen? En waar in de customer journey wil je bepaalde informatie bij je doelgroep onder de aandacht brengen?
Tijd voor een contentplan met contentkalender dus:
- Welke zoekwoorden kun je aan de informatiebehoefte koppelen?
- Welke zoekwoorden vang je op 1 pagina af?
- Hoe zien je topic clusters eruit?
- Welke contenttypes gebruik je voor welk zoekwoord?
- Wanneer publiceer je welke content?
En als je al heel veel bestaande content hebt, is een nieuwe website het uitgelezen moment om een contentaudit uit te voeren en verouderde content te verwijderen of te updaten.
De belangrijkste zoekwoorden vormen vaak ook de basis voor je navigatiestructuur. Op die manier geef je aan Google aan welke pagina’s belangrijk zijn en gaat er voldoende waarde van het domein door naar de onderliggende pagina’s.
Die contentkalender kan ook wel na de bouw gemaakt worden, maar zorg in ieder geval dat je goed nagedacht hebt over de content op je nieuwe website.
Houd ook rekening met voldoende ruimte voor content in het design. Begin daarom eerst met het maken van wireframes (en laat vooral tijdens een SEO specialist inhuren hem of haar meekijken) voor er overgegaan wordt op het design.
Eindelijk die website laten maken
Functioneel ontwerp af, technisch ontwerp af, wireframes gehad, design en structuur bepaald – dan is het eindelijk tijd om daadwerkelijk te gaan bouwen. Inmiddels zijn er al wel wat weken en vaak maanden verstreken …., sorry.
De webdevelopers kunnen nu serieus meters gaan maken en ondanks al het voorwerk, is de kans bijzonder groot dat die toch nog tegen onverwachte zaken aanlopen als je website wat complexer is en bijvoorbeeld geïntegreerd moet worden met andere systemen.
Maar na weken / maanden wachten is de website dan bijna klaar …., alleen nog even de content toevoegen. In de praktijk zorgt dat meestal voor de grootste vertraging in het project. Het schrijven van webteksten en het zorgen voor goed beeldmateriaal kost veel tijd en wordt vaak uitgesteld totdat de website bijna klaar is om live te gaan.
Tijdens het vullen van de website met content worden er ook vaak nog zaken in het webdesign gevonden, die leuk bedacht waren, maar in de praktijk niet werken. Hierdoor moeten webdesigners vaak weer even terug naar de tekentafel en daarna moeten developers ook nog wat aanpassingen doen.
Begin dus op tijd met ‘het vullen’ van de website!
Wacht: Eerst nog testen
Kan de website dan live? Nee! Voor je live gaat wil je de website eerst uitvoerig testen. En dat wil je niet alleen zelf of door de webbouwers laten doen, want inmiddels zijn alle betrokken partijen redelijk blind voor hun eigen werk. En nee, je gaat ook niet aan je moeder of vriendenkring vragen of ze de website ‘mooi’ vinden. ‘Mooi’ wordt sowieso overschat, maar je wilt de test laten uitvoeren door objectieve gebruikers uit je doelgroep.
Pas na die test (als alles goed is gegaan) kan de website live. En nee, dit doe je niet op vrijdagmiddag als iedereen bij de hostingpartij, je SEO bureau en je webbouwer aan de vrimibo begint en er niemand bereikbaar is in het weekend, mocht er toch nog wat misgaan.
En natuurlijk zorg je ook dat je de 301 redirects geregeld hebt als de nieuwe url-structuur afwijkt van je vorige website. Anders heb je straks een ‘mooie’ nieuwe website laten bouwen, die direct wegzakt in Google en niets meer oplevert. In de praktijk gaat dit vaak mis, zit al het budget in het design en de bouw van de nieuwe website en is er te weinig budget meer over om SEO uit te besteden of een Google Ads campagne op te zetten zodat de website ook echt wat op gaat leveren.
Maar hoe lang duurt dat dan eigenlijk zo’n nieuwe website laten maken?
Wil je een professionele website laten maken, dan moet je al snel 3 maanden voor het hele traject uittrekken. Er gaat meer tijd zitten in het uitdenken, het schrijven van content en overleg (goedkeuring op de diverse ontwerpen) dan het daadwerkelijke webdesign en bouwen van de website.
Maar als je alle stappen op de goede manier aanpakt, heb je dan ook wel een website waar je de komende jaren flink kan werken aan je naamsbekendheid, leadgeneratie en omzetgroei.
Oh wacht …, nu begint het echte werk pas
Hopelijk heb je opgelet en nu nog voldoende budget over om aan je online marketing te werken. Vanaf nu is het verder aan de slag met bloggen, linkbuilden, data-analyse en conversie optimalisatie. Want hoe goed je ook nagedacht hebt over je nieuwe website, meten is weten. Dus houd goed in de gaten of je website presteert zoals je had verwacht. Er zijn altijd verbeterpunten en met content en SEO moet je sowieso altijd bezig blijven als je in de top mee wilt blijven draaien.
Geef een reactie