Je staat met jouw website met meerderen keywords in de top 10. Daarnaast heb je een aantal posities weten te bemachtigen in de top drie van Google en met de belangrijkste zoekwoorden sta je op #1. Dat klinkt fantastisch, toch?
Jouw SEO strategie is on point en je genereert meer dan genoeg traffic naar de website. Toch blijkt er iets niet helemaal lekker te lopen. Oké, je traffic loopt als een trein maar waarom gebeurt er niks? Bezoekers naar de website trekken is niet het enige waar je als marketingmanager aan moet denken. Belangrijker zijn de conversies die gedaan worden.
Inhoudsopgave
Dit is dé CRO betekenis
Tegenwoordig gebruiken we allemaal van die fancy afkortingen en denken we dat iedereen weet wat deze sexy termen betekenen. Nu kan ik me voorstellen dat wanneer je nieuw bent in de wereld van online marketing er geen lampje gaat branden bij zo’n term als CRO. Dus, wat is CRO nu eigenlijk?
CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Eigenlijk gewoon conversie optimalisatie in het Nederlands. Meer rendement halen uit bestaande bezoekers. Klinkt simpel, maar er zit veel meer achter dan je nu denkt.
Wat is een CRO-specialist?
Een CRO- specialist is expert in conversie optimalisatie. De CRO-specialist kijkt hoe jouw conversiefunnel van de website of webshop is ingericht en welke conversie optimalisaties hierin doorgevoerd kunnen worden. Maar wil je dat er ook nagedacht over de tekst i.p.v. alleen het design? Dan kan een SEO-tekstschrijver je ook goed helpen.
Wat is een conversie?
Er zijn verschillende soorten conversies. We praten over zachte en harde conversies. Meerdere zachte conversies zorgen ervoor dat een bezoeker overgaat tot een harde conversie. Een aantal voorbeelden:
- Een klik op een telefoonnummer
- Het invullen van een contactformulier
- Een offerteformulier versturen
- Producten in de winkelmand plaatsen
- Een video bekijken
- Een bestelling plaatsen
- Aanmelden voor de nieuwsbrief
Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de bezoeker jouw offerteformulier invult of een bestelling plaatst. Dat zijn de harde conversies. De rest zijn zachte conversies. Je kan die zachte conversies zien als een soort van trein. We praten dan ook wel over een ‘ja’ trein. Hoe vaker iemand ja zegt, hoe groter de kans is dat iemand daadwerkelijk converteert (een harde conversie). Het zijn eigenlijk alle stappen die een potentiele klant zet om zijn of haar doel te bereiken op de website. En deze moet jij als marketingmanager in goede banen leiden over de website. Dit doe je door middel van de juiste customer journey.
Verhoog je omzet met CRO
Wie wil er niet meer omzet uit de huidige bezoekers halen zonder meer geld kwijt te zijn aan Google Ads? Iedereen die een website of webshop beheert zou zich bezig moeten houden met conversie optimalisatie. Je kan er als bedrijf of ondernemer écht niet meer omheen. De grootste reden daarvoor is: meer traffic an sich zorgt niet voor meer omzet, een hoger conversie percentage doet dat wél.
Een handig voorbeeld
Stel je hebt 10.000 bezoekers per maand met een conversiepercentage van 2%. Dit betekent dat 200 bezoekers converteren en dit levert fictief bijvoorbeeld €4000,- op. Je kunt er nu voor kiezen om meer te investeren in SEO en Ads om het bezoekersaantal nog meer omhoog te krikken. Of je gaat met CRO aan de slag om het rendement dat je uit de bestaande bezoekers haalt te verhogen.
Laten we eens kijken wat er (fictief) gebeurt als het conversiepercentage wordt verhoogd:
Aantal bezoekers | Conversiepercentage | Omzet |
10.000 | 2% | €4000,- |
10.000 | 3% | €6000,- |
10.000 | 4% | €8000,- |
Mocht jouw traffic alleen uit Google Ads komen, kan je hiermee dus behoorlijk veel geld besparen. Wat als je voor die 10.000 bezoekers €1000,- betaalt maar je wil dus de omzet verhogen zonder dat je kijkt naar CRO? Dan zal je €2000,- in Google Ads moeten pompen om dezelfde omzet te realiseren met een conversiepercentage van 4%. Waarom de kosten verhogen als je ook kan zorgen dat je meer rendement haalt uit jouw bestaande bezoekers?
CRO toepassen op jouw website
Maar ja, hoe doe je dat dan. CRO? Er zijn een aantal trucjes die je kunt doen. Eén is de CTA’s op de juiste plaats te zetten en deze te voorzien van de juiste kleur en tekst. Dit zijn allemaal kleine stappen die ervoor kunnen zorgen dat het conversiepercentage stijgt op jouw website.
Nu denk je misschien: is dit alles? Nope, dan moet ik je helaas uit je droom helpen. Bij CRO komt meer kijken dat een button of een tekst veranderen. Het gaat erom dat je optimalisaties toevoegt aan de website waarvan je daadwerkelijk weet dat ze rendement opleveren. En dat meet je met het doorvoeren van A/B testen. Eén test is geen test, dus je moet altijd meerdere tests uitzetten om te achterhalen of een verandering daadwerkelijk zorgt voor meer conversie.
Hulp nodig met CRO?
Onze CRO- specialisten duiken graag voor jou de data in om te zien waar de pijnpunten zitten van jouw website. Welke pagina’s zijn de meeste drop offs en hoe komt het dat de bezoekers juist dáár de pagina verlaten? Met uitgebreide analyses stellen wij vast waar de meeste winst te behalen valt en hoe je jouw bezoeker gelukkig maakt. Gelukkige bezoekers zijn converterende bezoekers 😉
Geef een reactie