Ben je al aan de slag gegaan met Customer Review Marketing? Dat is mooi, want dat levert een hoop voordelen op voor je website. Het is bijvoorbeeld gebleken dat de conversie wel met 22% kan stijgen als je de reviews op de juiste plekken op je website weergeeft, dat heerst! Om dat voor elkaar te krijgen, moet je natuurlijk wel aan de slag met het verzamelen van Customer Reviews. Daarbij is het vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten de reviews ook echt willen invullen. Wij leggen uit hoe je dat het beste kunt doen.
Inhoudsopgave
1. Gebruik een tool
Het verzamelen van Customer Reviews gaat heel eenvoudig met een tool. Zoals bijvoorbeeld die van The Feedback Company. De reviews worden automatisch verzameld na aankoop of gebruik van je product of dienst. Tools verhogen ook de geloofwaardigheid; je kunt die reviews niet verwijderen of aanpassen, in tegenstelling tot reacties het gastenboek van je website.
2. Personaliseer de feedbackuitnodiging
Gebruik logo en huisstijlkleuren in de uitnodigingsmail die je klanten ontvangen. Dan weet de ontvanger direct van wie de mail afkomstig is. Door dezelfde tone-of-voice toe te passen, kun je de uitnodiging nog beter op je ontvangers richten.
3. Zorg voor een goede Timing
Voor een goede timing moet je eerst bedenken wat voor feedback je gaat vragen. Gaat het om jouw dienstverlening of om een specifiek aangekocht product?
Feedback over je dienstverlening vraag je kort na levering of gebruik van het product of de dienst. Je zit nog vers in het geheugen van je klant waardoor hij sneller bereid is een korte review te geven.
Bij een productreview is het belangrijk om na te gaan hoe snel je klant een oordeel over het product kan en wil geven. Kleding en schoenen worden meestal direct na ontvangst uitgeprobeerd. Maar bijvoorbeeld boeken en videogames hebben wat meer tijd nodig om beoordeeld te kunnen worden. Klanten moeten dan eerst de tijd hebben om het product te ervaren.
4. Houd het kort
Vraag niet alles. Als een klant een formulier met tien vragen voor zich ziet, is hij eerder geneigd om af te haken. Vaak is een totaaloordeel en open feedback meer dan genoeg. Je kunt de vraag voor de open feedback op zo’n manier stellen dat je de informatie krijgt die je zoekt. Bijvoorbeeld:
- Ben je tevreden over de levertijd?
- Waren de stappen in het bestelproces duidelijk?
- Ontving je de aangevraagde informatie snel genoeg?
Door de klant zelf te laten antwoorden, zul je misschien op punten stuiten waar je zelf niet aan gedacht had. Bij gesloten vragen is daar geen ruimte voor en kun je dus waardevolle informatie mislopen.
Vertel ook dat de review snel in te vullen is (meestal binnen 1 minuut) en onafhankelijk is. De bereidheid om de feedback in te vullen wordt daarmee alleen maar hoger.
Begin met verzamelen van Customer Reviews
Het belangrijkste bij het verzamelen van Customer Reviews is dus User Experience (UX). Hoe makkelijker het de klant wordt gemaakt, hoe sneller hij geneigd zal zijn om mee te werken.
The Feedback Company
De grootste en bekendste partij voor customer reviews in Nederland in The Feedback Company. Naast het feit dat je de reviews heel makkelijk kunt customizen en koppelen aan WordPress krijg je de eerste 3 maanden ook nog eens 50% korting als je ons als partner selecteert in het aanmeldformulier.
*Vind je dit een interessant onderwerp? Deze blog maakt deel uit van een korte serie. Andere blogs in dezelfde serie:
Geef een reactie