Mensen nemen beslissingen op basis van emoties en veel minder op basis van feiten dan we zelf denken. Mensen zijn namelijk kuddedieren en worden graag bevestigd in hun beslissing. Twijfels als: ‘kies ik wel voor de juiste webshop’, ‘maakt dit product mijn leven echt een beetje makkelijker’ en ‘zou deze jurk me wel staan’, schieten allemaal onwillekeurig door ons hoofd als we op het punt staan een aankoopbeslissing te nemen.
Daarom zoeken we naar bevestiging om er zeker van te zijn dat we de juiste beslissing nemen. De beste bevestiging komt uit onze omgeving. Als een goede vriend zijn aankoop bij dezelfde webshop heeft gedaan en daar tevreden over was, dan weet je dat het wel goed zit. Zelfs als die vriend in eerste instantie niet zo tevreden was (het bestelde product bleek toch niet op voorraad te zijn, terwijl op de site stond van wel), kan zijn ervaring ervoor zorgen dat jij toch ook bij die webshop koopt. Als de webshop het probleem adequaat en klantvriendelijk heeft opgelost, weet jij namelijk dat je met een serieuze partij te maken hebt.
Maar bekenden zijn natuurlijk niet altijd in de buurt om hun ervaringen met een organisatie, apparaat of kledingstuk te delen. Customer Reviews wel. Wij geven je 6 voordelen van Customer Reviews op je website:
Inhoudsopgave
1. Customer Reviews geven vertrouwen
Uit onderzoek door BrightLocal blijkt dat maar 12% van de ondervraagden nauwelijks reviews leest, het overgrote deel dus wel. En maar liefst 88% van de consumenten heeft net zoveel vertrouwen in online reviews als in persoonlijke aanbevelingen. Indrukwekkend, omdat die online reviews meestal afkomstig zijn van totaal onbekenden.
2. Hogere conversie
Dat vertrouwen vertaalt zich in een hogere conversie op je website: tot wel 22% hoger dan voorheen! De reviews laten zien op strategische plekken op je website en op specifieke momenten in het aankoopproces, bevestigt de consument in zijn of haar goede keuze. Negatieve reviews horen daar natuurlijk ook bij, want daarin kun je laten zien hoe jij het probleem hebt opgelost.
3. Meer traffic
Door zogenaamde ‘seller ratings’ (de vijf bekende gele sterren die de klanttevredenheid weergeven) te laten tonen in Google AdWords, kan de conversie op advertenties met wel 10% stijgen. Voor de organische zoekresultaten kun je gebruik maken van ‘rich snippets’ op je pagina’s. Die vallen daardoor beter op in de organische zoekresultaten. De CTR kan daardoor tot wel 30% stijgen. Meer traffic naar je website dus.
4. SEO optimalisatie
Reviews genereren nieuwe, unieke content over je bedrijf. Door die reviews op je website te plaatsen, genereert dat dus automatisch unieke content op je website. Dat helpt je weer hoger te ranken in Google.
5. Zicht op je online reputatie
Door zelf je klanten de mogelijkheid te geven om een review over je product of organisatie achter te laten, kun je ook beter inhaken op eventuele negatieve feedback. Dat lijkt misschien eng, maar als je dat niet doet, heb je er geen zicht op waar die onvrede dan wel geuit wordt en kun je het probleem dus ook niet oplossen. Een negatieve review weergeven waarop jij direct hebt gehandeld, geeft vertrouwen. Plus, de kans is groter dat die ontevreden klant nu niet meer ontevreden is en terugkomt voor een nieuwe aankoop. Dat was niet gebeurd als die klant zijn of haar onvrede alleen maar had geuit aan familie en vrienden.
6. Grip op je online marketing
Customer Reviews leveren, afhankelijk van de branche waarin je actief bent, een respons op van 10 tot 30%. Als je de juiste vragen stelt, kun je een goede indruk krijgen van je eigen doelgroep en daar beter op inhaken. Stel een aantal gesloten vragen, maar vooral ook een open vraag. De antwoorden op open vragen geven vaak heel goed weer welk gevoel klanten hebben bij jouw merk.
Customer Reviews kunnen dus vanuit meerdere opzichten een goed idee zijn voor je website.
The Feedback Company
De grootste en bekendste partij voor customer reviews in Nederland in The Feedback Company. Naast het feit dat je de reviews heel makkelijk kunt customizen en koppelen aan WordPress krijg je de eerste 3 maanden ook nog eens 50% korting als je ons als partner selecteert in het aanmeldformulier.
*Vind je dit een interessant onderwerp? Deze blog maakt deel uit van een korte serie. Andere blogs in dezelfde serie:
Geef een antwoord