De online markt ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Elk jaar doe jij weer je uiterste best om de online marketing trends van het nieuwe jaar bij te houden. Online marketing trends 2022 is dan ook een onderwerp waar je je wel in moét verdiepen als je de concurrentie wil verslaan en marktleider in jouw vakgebied wil zijn.
Bij Heers weten we wat er speelt. Daarom belichten wij nu kort de trends waar je komend jaar mee te maken gaat krijgen. Om hier vervolgens dieper op in te gaan in de komende maanden.
Inhoudsopgave
Online marketing trends 2022 vs. SEO trends 2022
Online marketing en SEO, dat is toch gewoon hetzelfde? Nee. Online marketing is alles wat je online doet om je business ook in de digitale wereld goed te laten lopen. Hierbij kun je onder andere denken aan advertenties, social media, e-mailmarketing én (wat ons betreft de belangrijkste) SEO. Waarom wij SEO het belangrijkste onderdeel van online marketing vinden? Omdat dit voor langdurig resultaat zorgt. Geen kortstondige successen die vervolgens meteen weer vervagen, maar langdurige winst met een steady #1 positie in Google met je bedrijf. Dat wil je, toch?
Zonder online marketing geen SEO. Online marketing trends 2022 zijn voedingsbronnen voor een duurzame SEO-strategie. Een blog over dit onderwerp kon daarom ook niet achterblijven, vonden wij bij Heers. Check in deze blog de online marketing trends waar jij als marketingmanager dit jaar rekening mee moet houden in je online marketingplan.
1. Marketing Operations (MarOps)
Wie zich bezighoudt met online marketing ontkomt er niet aan om verschillende tools te gebruiken voor het analyseren van data. Je wil natuurlijk wel weten of jouw marketingactiviteiten ook daadwerkelijk effect hebben, toch? Alles om de ideale klant te geven wat hij wil door in te spelen op de behoeften. De funnel wordt steeds slimmer ingericht en hiermee ook meteen ingewikkelder. Customer journey, persona’s, de principes van Cialdini, de piramide van Maslow: hou jij het allemaal nog bij?
De resultaten van marketingactiviteiten bijhouden en analyseren om hiermee vervolgens in te spelen op de behoeften van je klant wordt steeds complexer en technischer. Om deze reden worden centrale datacollectie en goede tools nóg belangrijker in 2022. Dit vraagt om een soepele en overzichtelijke marketingoperatie. Oftewel: Marketing Operations.
Wist je dat 26,6% van het marketingbudget wordt besteed aan marketingtechnologie? Om een beeld te schetsen: dit is meer dan de inkoop van media, de kosten voor personeel en het inzetten van bureaus. We hebben veel over voor waardevolle datacollectie, zullen we maar zeggen.
Oké, MarOps. Maar wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?
Markering Operations is dus iets waar je in 2022 meer aandacht aan moet besteden, wil je blijven groeien. Maar, wat zijn concreet dan de belangrijkste ontwikkelingen waar je iets mee moet?
- Het centraliseren van klantdata: alles overzichtelijk (het liefst op één plek).
- Meer aandacht besteden aan je CRM-systeem.
- Marketing performance en activiteiten monitoren.
2. Meer op de automatische piloot
Als je ervaring hebt met het inrichten van advertenties ken je dit wel: dagelijks ads optimaliseren, de maximale CPC verhogen voor meer vertoningen en creatieve koppen verzinnen voor een betere CTR. Klinkt het je niet bekend? Het is het inrichten van advertenties waarbij je een bedrag instelt met als doel om klanten (met creatieve copy) naar je website te leiden. Vaak doe je dit zelf (of je online marketing bureau) en weet je niet beter. Online marketing trends 2022 laten doorschemeren dat dit in de toekomst waarschijnlijk voor een groot deel automatisch gaat.
Dit heeft alles te maken met Big Tech (de grootste technologiebedrijven). Grote technologiebedrijven zoals Alphabet, Meta, Apple en Microsoft investeren steeds meer in AI en machine learning en dat betekent: automatisch de beste advertenties inrichten voor jouw doelgroep. Of dat ook in Nederland in 2022 aan bod komt is nog de vraag, maar dat het eraan komt is zeker.
Waarom dit een voordeel is voor jou? Omdat je tijd bespaart bij het inrichten van campagnes en je meer tijd kunt besteden aan het bouwen van een ijzersterk merk en een goede positionering. Want ook dat is in 2022 nog steeds belangrijk.
3. Kennismaken met Metaverse
Dit is een digital marketing trend waar je u tegen zegt. De reden? Omdat deze indrukwekkend en ook (nog) een beetje angstaanjagend is. We hebben het hier over de toekomstvisie die eigenlijk nog niet bestaat. Vaag hè? Het is de wereld waarin we leven, maar dan helemaal digitaal. Jij en je klanten die in een digitale wereld dingen kunnen kopen door middel van AR en VR. Kun je het je voorstellen? Niet niet helemaal misschien. Maar wees gerust: Metaverse gaat niet geheel 2022 al overHeersen. Wel geheel online Heersen in 2022? Dan kun je ons bellen.
Moet jij als marketingmanager nu al iets met de Metaverse trend? Niet direct, maar het is wel goed om je hier in ’22 alvast op voor te bereiden. In een Metaverse wereld kun je vergaderen met je klanten, producten en diensten virtueel laten testen, een cursus aanbieden en nog veel meer. Wil je de digital marketing trends volgen, dan is een VR/AR roadmap of customer journey zeker stof om over na te denken.
4. Krapte op de (digitale) arbeidsmarkt
Dat er krapte is op de arbeidsmarkt is je vast niet ontgaan. Ook bij digitale beroepen is er meer en meer vraag naar digitale toppers, maar die zijn moeilijk te vinden omdat de concurrent ze al weggepikt heeft. Nu denk je misschien: ‘Is dit een online marketing trend waar ik rekening mee moet houden dan?’ Ja. Deze trend is er om jou te laten beseffen dat jouw online marketeers- en contentmarketeers goud waard zijn. Waarom? Omdat je niet zomaar een nieuwe vindt (wij kunnen het weten).
Doet deze online marketing trend van 2022 een beetje zeer, omdat jij inderdaad niet die digitale toppers aan de haak kunt slaan? Frustrerend, want je wil natuurlijk te allen tijde blijven groeien en meer omzet binnenharken met je bedrijf. Zolang er nog 10.000 andere bedrijven zoeken naar een data-nerd of iemand met een vlotte pen is de krapte op de arbeidsmarkt niet voorbij. Maar… er is een oplossing! En nee, dit is niet alleen ter promotie van ons eigen bedrijf, maar zolang de functie niet vervult is kun jij je online marketing werkzaamheden kwijt bij een online marketingbureau. Kies dan wel de beste, want je wil niet dat ze jouw nummer één posities in Google verprutsen.
5. E-commerce en groen dichter tot elkaar
Wat e-commerce kan doen aan een beter klimaat? Veel. Je verwacht het niet, maar online marketing trends 2022 = meer groen en een kleinere footprint. Wie nog niet bezig is met de impact van producten of diensten op een beter klimaat loopt achter. Het promoten van vervuilende producten en diensten wordt namelijk steeds strenger bekeken. Niet alleen door de overheid en andere instanties, maar óók door je klant. Waar het gros van de bevolking er jaren geleden niet aan wilde geloven, zijn we nu duurzamer en groener ingesteld. Het blijkt namelijk dat consumenten steeds vaker te porren zijn om groenere keuzes te maken.
Ga in 2022 dus aan de slag met duurzaam verpakkingsmateriaal, de verkoop van duurzame producten en werk aan een groen retourbeleid. Om er nog een kleine SEO-twist aan te geven: ook Google houdt zich bezig met duurzaamheid. Wij sluiten niet uit dat Google E-A-T en YMYL ook meer waarde gaan hechten duurzame informatie die bijdraagt aan een beter klimaat.
Geef een reactie