Een goede online marketingstrategie met knallende content heeft een grote aantrekkingskracht, haalt leads binnen, bouwt online gemeenschappen en relaties, en wordt uiteindelijk weer omgezet naar sales.
Maar hoe maak je dan precies unieke content die opvalt en je online business echt op de kaart zet?
Je hoeft zeker niet te schrijven zoals Shakespeare of te klinken als Attenborough. Je moet alleen relevant zijn voor het publiek dat je wil aantrekken en de simpele stappen hieronder volgen om hun aandacht te trekken.
Inhoudsopgave
Stel duidelijke doelen
Schrijf je puur voor de lol? Dan kan je natuurlijk af en toe een blog schrijven over iets wat je leuk vindt. Maar als je echt iets wil bereiken met je teksten dan moet je schrijven naar je zakelijke doelen.
Als bedrijf ben je natuurlijk altijd op zoek naar dé manier om je doelen te behalen. Maar wat zijn die doelen dan precies?
- Wil je meer volgers op social media?
- Een hogere click through rate (CTR) op je categoriepagina’s?
- Of een langere schermtijd op je blogs?
Door voor jezelf duidelijk te maken welke doelen je wil nastreven en hoe je dat gaat doen verklein je het speelveld en kan je gerichter schrijven. Het SMART-model kan hierbij helpen:
Specific
Stel een specifiek doel vast. Wil je bijvoorbeeld je klantenrelaties verbeteren? Beschrijf dan wie je doelgroep is en hoe je ze gaat benaderen. Je doel moet gericht zijn op één duidelijk gedefinieerd benchmark.
Measurable
Je moet een manier hebben om de content die je publiceert meetbaar te maken en het afzetten tegen de vastgestelde benchmark.
Aspirational
Het doel moet je verder brengen dan de content normaal gesproken organisch zou doen en traffic genereren die dichter komt in de richting van die benchmark.
Realistic
Houd het tegelijkertijd wel realistisch. Het doel dat je nastreeft moet wel in lijn zijn met wat je redelijkerwijs kan waarmaken met de middelen die tot je beschikking staan.
Time-bound
Je doel moet een einddatum hebben. Stel een redelijk termijn waarin het doel/de benchmark behaald moet zijn.
Een duidelijk doel en profilering richting de markt moeten telkens terugkomen in je content. Je bouwt een bepaalt imago voor jouw merk op. En met sterke doelgerichte content profileer jij jezelf op de verschillende content marketingkanalen.
Ken je doelgroep
Content marketing heeft niets te maken met een verkooppraatje. Het gaat erom dat je mensen iets leert en informeert. Natuurlijk zit er een sales aspect aan content marketing. Maar het onderwijzen van mensen over jouw producten, oplossingen, technologieën en services is belangrijker dan een sales en marketing pitch.
Je doelgroep kennen is de sleutel tot solide content. “Als je niet precies weet wie je aanspreekt heb je de strijd al verloren.” Om erachter te komen over wat en voor wie je moet schrijven kan je een aantal simpele vragen beantwoorden:
- Wie zijn je klanten?
- Waar zijn ze naar op zoek?
- Welke oplossing(en) bied je?
- Wat zijn de USP’s van jouw bedrijf?
- Hoe wil je die uitlichten?
- Wie zijn je concurrenten?
- Hoe doe jij het ten opzichte van je concurrenten?
Stel je ideale klantprofiel op. Net als in sales, is het belangrijk voor content marketeers om te weten wie de ideale klant is. Dit is een unieke groep mensen die nodig heeft wat jij aanbiedt, en dit is de groep die jij moet aanspreken. Stel fictionele klanten op en richt je content op deze buyer persona’s.
Onthoud goed dat een doelgroep geen klant is – of in ieder geval nog niet. Je publiek bestaat ook niet alleen uit potentiële kopers. Je doelgroep kan bijvoorbeeld puur geïnteresseerd zijn in de content die je produceert. De doelgroep bestaat uit mensen die willen leren, geïnformeerd willen worden, nieuwe inzichten willen vergaren en die al lange tijd bezig zijn met je content voordat ze besluiten om tot kopen over te gaan.
Hoe vind je het onderwerp voor een tekst?
Het hoofdonderwerp of zoekwoord voor een tekst vind je door een aantal eenvoudige stappen te doorlopen:
- Maak een lijst met onderwerpen die jouw publiek zullen aanspreken.
- Doe onderzoek op social media om uit te vinden wat jouw doelgroep aan content verorbert.
- Gebruik de ingebouwde analytics tools van de verschillende socials, zoals Facebook Page Insights, Twitter Analytics en Instagram Insights. Die kunnen je helpen bij het onderzoek.
- Online-gemeenschappen zoals Reddit en Quora zijn ook geweldige plekken om informatie te vergaren over naar wat voor content jouw doelgroep op zoek is.
Nog een manier om uit te vinden wat mensen naar jouw website brengt is doormiddel van:
- Google Search Console, deze tool analyseert de hoogst scorende zoekopdrachten, impressies, clicks, en click-through rates om de meest interessante onderwerpen te vinden.
- Nadat je relevante onderwerpen hebt gevonden kan je een tool als Ahrefs, SEMrush of Google Keyword Planner gebruiken om ideeën op te doen voor epic content onderwerpen of zelfs content clusters.
- Identificeer de long-tail zoektermen waar op wordt gezocht en zoekvolume op zit en gebruik die om je content te schrijven.
Begin een contentkalender
De volgende stap is om een contentkalender (Hoe maak je een contentkalender?)of content planning aan te maken voor je team. Hier moeten alle eersteklas content ideeën, het format voor elk onderwerp, de doelen en strategische resultaten die je hoopt te behalen op komen te staan.
Het is ook belangrijk dat je de content categoriseert zodat je doelgericht schrijft. Je moet kunnen zeggen ‘waar ik nu over schrijf bereikt mensen op dit punt in de customer journey’.
Een gedetailleerd strategisch plan helpt je om vast te stellen wanneer je content moet plaatsen om je merk te ondersteunen en je zoekwoorden hoger te laten scoren in de SERP. Of je nu elke dag nieuwe content wil plaatsen of maar vier keer per maand, een contentstrategie is cruciaal.
Houd alle marketing funnels in de gaten
Als je begint met het samenstellen van een pakkende strategie voor je superieure content, is het belangrijk om na te denken over de doelgroep die je aanspreekt. Welke tone of voice gebruik je? Je content moet de klant namelijk op elk punt van de klantreis aanspreken en ze een zetje geven naar de volgende stap, ook wel funnel marketing genoemd. Hoe meer waarde en informatie je geeft doormiddel van je content, hoe meer ze richting het einddoel worden getrokken: een langdurige relatie met jouw merk.
In een inbound marketing context wordt content dan meer een soort intellectueel leiderschap – educatie en inzichten die de lezer helpen om meer succesvol te zijn.
Bron: Hubspot
Kwaliteit content bouwt vertrouwen op onder lezers en trekt mensen op een natuurlijke wijze aan tot jouw merk. Ze beginnen jou en je merk te zien als een bron van informatie die helpt bij het oplossen van hun zakelijke uitdagingen en helpt bij het grijpen van nieuwe kansen. En als het dan tijd is voor je klanten om nieuwe producten of oplossingen aan te schaffen, dan zijn ze snel geneigd om als eerste te kijken naar de bronnen die ze vertrouwen en die in het verleden nuttig zijn gebleken.
Het is dus essentieel om de journey die klanten afleggen bij jouw bedrijf te begrijpen. Hoe identificeren zij hun problemen, leren ze over jouw producten en maken ze afwegingen? Dit dicteert welk type content je moet creëren.
Lees voor meer informatie ons blog over de customer journey.
Laten zien en niet vertellen
Testimonials, casestudies en succesverhalen worden natuurlijk door elk marketingbureau van enig niveau al gebruikt. Maar waarom doen we dit eigenlijk?
Eén van de belangrijkste redenen die testimonials zo effectief maken is dat ze een vorm van social proof zijn. Social proof is een psychologisch fenomeen dat ervoor zorgt dat mensen zich conformeren aan anderen om het gevoel te krijgen dat ze erbij horen.
In andere woorden; we doen veel sneller iets als we het andere mensen ook zien doen.
Testimonials zijn dus effectief omdat ze gebruik maken van dit menselijk gedrag. Als we iemand horen praten over hoe geweldig een product is dan willen we het zelf ook proberen. Als deze mensen het product gebruiken en het geweldig vinden dan moet het wel goed zijn, toch? Testimonials creëren dus vertrouwen. Ze laten een ervaring zien van iemand die het product of service gebruikt, wat ervoor zorgt dat we met een goed gevoel overstag worden gehaald om het ook uit te proberen. Houd met je content creatie dus ook zeker rekening met testimonials, casestudies en succesverhalen.
Versterk je content met bronnen en statistieken
Feiten en statistieken zijn ook een belangrijk onderdeel van storytelling. Maak geen beweringen. Haal statistieken en bronnen aan. Gebruik een grafiek, tabel of infographic waar mogelijk. Visuals hebben een sterke aantrekkingskracht en zijn een eenvoudige manier om je publiek aan te spreken.
Bronnen met autoriteit valideren jouw beweringen. Zoek naast experts in een bepaald vakgebied ook naar rapporten statistieken van andere verifieerbare bronnen.
Vergeet SEO niet
Echt hoogwaardige content en SEO gaan hand in hand. Het heeft natuurlijk geen zin om fantastische teksten te schrijven als die niet op de 1e zoekpagina van Google terechtkomen. Volgens een recent onderzoek van Brightedge komt 53% van het webverkeer uit organische zoekopdrachten. Daarom is SEO essentieel voor het verbeteren van de prestaties van online content.
Wij kunnen SEO natuurlijk niet links laten liggen. En bij Heers blijven we op de hoogte van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen omtrent SEO. Elke maand schrijven we blogs over de laatste trends.
Ga de diepte in met peilloze content
Het gevaar van SEO copywriting is dat het vaak weinig diepgang en weinig toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Door geen aandacht te geven aan de kwaliteit en je alleen te richten op SEO, behaal je nooit het gewenste resultaat.
Er kan geen SEO bestaan zonder content. Je hebt woorden nodig, artikelen, inhoud. Ik huiver iedere keer als ik het moet zeggen, want het is zo’n cliché, maar zo waar: Content is king.
En als content koning is, dan is hoge kwaliteit content keizer.
Maar hoe ga je nou de diepte in? Eén woord: ‘onderzoek’. Om content te schrijven waar mensen meer van willen kan je niet zonder gedegen onderzoek. Neem dit blog bijvoorbeeld, 80% van de tijd die ik eraan besteed heb is naar onderzoek gegaan. Wat schrijven anderen over dit onderwerp? Zijn er relevante studies gedaan? En wat zijn de allerlaatste ontwikkelingen?
Voor In-Depth content is het zaak om zo goed geïnformeerd mogelijk te werk gegaan. Zo word je als expert gezien en verdien je het vertrouwen van je doelgroep en van Google. Heb je nou zelf niet zo’n vlotte pen om er een lekker verhaal van te maken? Dan kun je altijd nog blogs of webteksten laten schrijven.
Blijf up to date
Update je content regelmatig. Er zit altijd een houdbaarheidsdatum aan data en feiten. Dit betekent niet dat je dagelijks of zelf maandelijks een update voor je content hoeft te doen. Maar als content het goed doet en er hebben zich nieuwe ontwikkelingen voorgedaan of er is nieuwe informatie beschikbaar, dan is het een goed idee om een update te schrijven.
Google beloont content dat wordt geüpdatet met gloednieuwe informatie, en het is veel waardevoller om een tekst op een bestaande URL te updaten dan een heel nieuw artikel te uploaden. En aangezien iedereen om je heen ook aan het SEO’en is, voorkom je niet dat jouw artikel na verloop van tijd wordt ingehaald in de rankings. Door het artikel op te frissen en nieuwe waarde toe te voegen kan je de oorspronkelijke ranking herstellen of zelfs verbeteren.
Geen tijd om achterover te leunen dus, de wilde westen wereld van online copy blijft groeien en er valt telkens iets nieuws te ontdekken om over te schrijven. Staying relevant is key.
Ga verder dan het geschreven woord
Je wordt er mee doodgegooid; gratis whitepaper downloads, een webinar, een e-book. Ons SEO hart bloedt een beetje, maar toch is het belangrijk voor je content om je publiek geëngageerd te houden. Helemaal als je klant zich al verder op de klantreis bevindt.
Een up and coming vorm van content zijn video’s en podcasts. Deze kunnen gebruikt worden om weer andere content te creëren zoals conversatie snippets. Dit betekent dat je minder tijd kwijt bent aan schrijven en editen van tekst, meer unieke content neerzet en een nieuwe slag slaat op het gebied van SEO.
Hergebruik je content
Je zit al uren met je handen in het haar. Waar ga je nu weer over schrijven?! Als het elke keer weer een opgave is om je contentkalender te vullen, dan is het misschien tijd voor wat content recycling.
Als je content eenmaal gepubliceerd is dan is het namelijk mogelijk om het te hergebruiken. Je kan het namelijk eenvoudig aanpassen of in een ander format zetten om een ander publiek aan te spreken.
De best practice voor content recycling is het vinden van evergreen content. Je kan natuurlijk een blog schrijven over de laatste mededeling van Tesla, maar tegen de tijd dat je die kan omzetten in een ander format is die mededeling alweer oud nieuws.
Als je in plaats daarvan een evergreen post schrijft (zoals de beste manier om je Tesla schoon te maken), dan heb je meer dan genoeg tijd om de post meerdere keren te hergebruiken.
Check je landingspagina rapportage op Google Analytics om te zien welke content rijp is om gerecycled te worden.
Bouw autoriteit op
Na verloop van tijd kan je als content schrijver de positie van ‘thought leader’ in jouw vakgebied vergaren. Je wordt dan iemand met autoriteit voor jouw doelgroep. Je platform wordt een go-to bron van informatie. En niet alleen voor jouw eigen product of dienst, mensen komen naar je toe met vragen over jouw industrie in zijn geheel.
Terwijl je autoriteit opbouwt onder je publiek, bouwt ondertussen ook automatisch de autoriteit van je website, de auteur en de ranking op in Google. Met Google’s E-A-T algoritme update wordt dit alleen maar belangrijker. Om hoog te scoren op Google moet je je merk ontwikkelen op basis van Expertise, Authority, en Trustworthiness of E-A-T.
Tot slot is het belangrijk om je autoriteit als auteur te vergroten door bij te dragen aan publicaties met autoriteit. Zo leert Google namelijk dat jij als auteur ook autoritair bent op een bepaald gebied en dit bevordert je rankings voor alle content die je schrijft. Dit is Google’s manier om gebruikers te beschermen tegen lage kwaliteit content in de zoekresultaten.
Geef een reactie