Een ijzersterke SEO-strategie begint bij een goed zoekwoorden-onderzoek. Er zijn verschillende betaalde- en onbetaalde tools waar jij het zoekvolume van een specifiek zoekwoord op kunt zoeken. Daar hoef je geen SEO specialist voor te zijn. De vraag blijft echter, is dat zoekwoord over drie maanden nog even relevant? Hier komt Google Trends om de hoek kijken. Wat Google Trends precies is, en hoe je het effectief inzet, lees je hier!
Inhoudsopgave
Wat is Google Trends?
Google Trends is een gratis tool van Google waar je de populariteit van een bepaald zoekwoord of onderwerp kunt vinden. In Google Trends kun je een bepaald zoekwoord of onderwerp invoeren en dit vervolgens inzien in een specifiek land, taal of regio. Daarnaast is er de mogelijkheid om de tijdspanne in te voeren. Zo kun je de data per jaar, maand en dag inzien.
In het voorbeeld hieronder nemen we ‘SEO’ als basis. In de grafiek is goed te zien dat het zoekwoord SEO in de lift zit; er wordt immers steeds meer op gezocht.
Hieronder heb ik een vergelijking gemaakt met een ander zoekwoord: SEA. In het voorbeeld hieronder hebben ik ‘SEO’ met ‘SEA’ vergeleken.
Hier is goed te zien dat SEO het qua populariteit nog altijd van SEA wint ;).
Hoe werkt Google Trends precies?
In tegenstelling tot Google Keyword Planner geeft Google Trends geen zoekvolume weer. Google Trends werkt met percentages en maakt op basis van de populariteit een grafiek. In elke grafiek is er dus een hoogtepunt van 100% te zien. Zo was de zoekterm ‘thuiswerken’ het meest populair in de week van 15 tot en met 21 maart 2020.
Wanneer zet je Google Trends in?
Het is uiteraard handig om te weten wat er speelt in jouw branche, maar het is nóg beter wanneer je dit kunt vertalen in concrete actiepunten. Is een bepaald zoekwoord of onderwerp in jouw branche enorm populair? Wijdt er een blog aan. Ben je actief op social media en zoek je inspiratie voor toffe inhakers? Google Trends laat jou zien wat er op dat moment speelt.
Daarnaast is het ook enorm waardevol voor jouw zoekwoorden-onderzoek. Focus je je op bepaalde termen die vakjargon bevatten? Bekijk in Google Trends of de populariteit van dit woord niet afneemt.
Zo gebruik je Google Trends bij je zoekwoordenonderzoek
Allemaal leuk en aardig, maar hoe gebruik je ’t nu voor je zoekwoorden-onderzoek? We geven je een aantal tips & tricks!
Tip 1: houd seizoensgebonden trends in de gaten
Er zijn nu eenmaal zoekwoorden die samengaan met het seizoen. Denk aan de verkoop van parfum bijvoorbeeld. Retailers van parfum zullen een piek in hun zoekopdrachten kunnen verwachten rond de feestdagen, feestelijke dagen als Vaderdag, Moederdag en Valentijnsdag. Als retailer kun je hier achter komen met Google Trends. Met dit zoekwoord ga je vervolgens aan de slag: creëer relevante content- rond deze periode en optimaliseer bestaande pagina’s.
Tip 2: besteed geen aandacht aan eendagsvliegen
Het lijkt misschien interessant om in te spelen op zoektermen waar in een korte periode fanatiek op wordt gezocht, maar blijf toch liever weg van eendagsvliegen. Je steekt hier namelijk veel tijd in zonder dat je hier lange tijd van kunt profiteren. Kies dan liever voor een algemenere zoekterm uit die minder tijdsgebonden is.
Tip 3: gebruik Google Trends om een contentkalender te maken
Stel je wil komend jaar content gaan schrijven over Moederdag. Wanneer moet je dan beginnen met het plaatsen van deze Moederdag-gerelateerde content? Het antwoord vind je in Google Trends. Je kunt hier het zoekwoord ‘Moederdag’ invoeren en kijken hoe het zoekgedrag het jaar ervoor eruit zag. Pas hier je contentkalender vervolgens op aan zodat je precies de juiste content plaatst op het juiste moment.
Kijk. Google Trends kun je dus (gratis en voor niets) inzetten om meer uit je contentstrategie te halen. Jij blij, je klanten blij. Zo simpel kan het zijn!
Geef een reactie