Het hoge woord is eruit: Google Optimize, een gratis tool waar je nu A/B testen mee kunt maken, stopt. En wel per 30 september 2023. Gebruik je deze gratis tool nu regelmatig om je conversie ratio omhoog te krikken? Dan wil je dit blog even lezen. Er gaat namelijk wel wat veranderen per 1 oktober.
Inhoudsopgave
Google Optimize kapt ermee, grote paniek (of niet?)
Houd jij je dagelijks bezig met conversie optimalisatie (CRO)? Dan komt dit nieuws wat rauw op je dak. Deze gratis tool is namelijk erg geliefd voor het maken van A/B testen. Zelfs een leek kan zonder al te veel gedoe zo’n A/B test opzetten om daarmee te achterhalen welke kleine aanpassingen op de website kunnen bijdragen aan een stijgende conversie. Een andere kleur button hier, een andere tekst als Call To Action daar. Enfin, leuk en aardig allemaal, deze tool is binnenkort dus niet meer beschikbaar.
Hoe moet je dan je testen uitvoeren als specialist? En misschien nog wel belangrijker, gaat een andere tool je wél geld kosten?
Waarom komt er een einde aan Google Optimize?
We zijn als vak-idioten natuurlijk erg nieuwsgierig naar de gedachte achter de verdwijning van Google Optimize. We halen verhaal bij de maker van de tool. Google zegt hier in een statement het volgende over: “We willen dat bedrijven van alle formaten hun gebruikerservaring kunnen verbeteren door middel van A/B testen.” Maar, zo schrijven de makers, Optimize bezit op dit moment niet alle features die daarvoor nodig zijn.
Om aan de behoeften van de conversie-specialisten te voldoen, gaat Google dus investeren in oplossingen die het werk van deze specialisten nóg makkelijk gaan maken. Althans, dat zeggen ze. En Optimize? Die legt het loodje.
Wat kun je nu gebruiken voor A/B testen?
De grote vraag is nu: waarmee kun je nu gemakkelijk (en vooral gratis) A/B testen opzetten voor websites? We blijven immers Hollanders en willen niet te veel betalen voor een tool die je eerst gratis en zorgeloos kon gebruiken. Het antwoord is: Google Analystics 4.
Google Analytics 4
GA4 vervangt op 1 juli 2023 Universal Analytics. Dat is je vast niet ontgaan. Dit betekent dat je website sowieso overgezet moet worden van UA naar GA4 om geen belangrijke data (en dus belangrijke inzichten) te verliezen. Mocht het je ontgaan zijn: Google Analytics 4 is een rigoreuze update van Google om meer en andere gegevens te kunnen meten van je website. Zo kun je met deze nieuwe koppeling inzien hoe ver een gebruiker gemiddeld naar beneden scrolt op een pagina. Een nieuw inzicht dat je weer kunt inzetten om het aantal conversies te verbeteren op je website.
Win-winsituatie dacht Google. Daarom gooit de zoekmachine Optimize eruit. En die testen? Die kun je voortaan opzetten in GA4. Nog meer redenen om z.s.m (als je dat nog niet gedaan had, dan) over te gaan op Google Analytics 4. Dan wordt het migreren van Optimize naar GA4’s versie een simpele actiepunt op de to-do-ijst die al op je bureau ligt.
Sowieso een goed plan trouwens, om over te stappen naar GA4. Want na 1 juli 2023 kun je ook niet meer je data halen uit Universal Analytics. En ook die data heb je nodig.
Tip: pak je biezen zo snel mogelijk
Tot 30 september 2023 kun jij je experimenten gewoon nog laten lopen volgens Google Optimize. Wanneer je niks doet, worden de testen die je nog hebt lopen automatisch stopgezet.
Wat wij adviseren? Kap er zo snel mogelijk mee. Hoe eerder je overgaat op een andere manier om je A/B testen uit te voeren, hoe beter. Het zou ons namelijk niet verbazen wanneer sommige onderdelen van Google Optimize nog voor het einde in zicht is, uitvallen. En je wil natuurlijk niet alle data verliezen. Dan is al die moeite om de test op te zetten allemaal voor niks geweest.
Waar gaat mijn data heen?
Wil je voorkomen dat al je noeste arbeid van al je A/B testen die je tot 30 september 2023 in Google Optimize hebt gedaan, verloren gaan? Download je dan voor de D-day alle gegevens. Dan kun je daar nog wel al je analyses uit halen. En winst mee boeken – letterlijk.
Wat gaat er veranderen met het verdwijnen van Google Optimize?
We nemen dus afscheid van Optimize, maar er is geen reden tot paniek. Middelgrote tot grote bedrijven hebben (als het goed is) budget om te investeren in een betaalde A/B-tool. Daarmee kun je grotere experimenten opzetten i.v.m. de huidige gratis versie van Google. Grote kans dat de meeste bedrijven hier al in geïnvesteerd hebben – dus zij hoeven zich zeker geen druk te maken.
Voor kleine bedrijven is er ook nog geen nood aan de man. Zo zijn er een aantal tools die bij door dit nieuws zijn gaan werken aan een gratis versie. Zoals VWO, Statsig en Split.io. En ook Google denkt vooruit. Zij geven namelijk aan dat zij een oplossing bieden in Google Analytics 4. Nu is het natuurlijk nog wel de vraag hoe ‘goed’ en ‘makkelijk’ deze manier van werken is. Zoals het er nu naar uitziet in de laatste publicaties van Google zelf richten ze zich voornamelijk op integraties met third parties voor het A/B testen.
Conclusie: nog even wachten op de lancering van het A/B testen in GA4. Tot die tijd kun je alle data downloaden en proeven van nieuwe (en gratis) programma’s die hetzelfde bieden als Google Optimize. Voor je het weet is de zomer al voorbij.
Geef een antwoord