Als je een beetje in de wondere wereld van SEO thuis bent, heb je ongetwijfeld al eens gehoord over de MUM-update van Google. Google heeft deze update halverwege 2021 aangekondigd, waarna ze de zoekopdrachten in de zoekmachine nóg beter kunnen plaatsen en beantwoorden met relevante zoekresultaten. Wat is de Google MUM-update, hoe gaat Google dit aanpakken én het allerbelangrijkste: wat levert het jou op? We gaan er in duiken!
Inhoudsopgave
Wat is de Google MUM-update?
Google MUM staat voor het Multitask Unified Model, wat een AI-oplossing is. Google heeft dit model ontwikkeld en is volgens de experts vele malen krachtiger dan voorloper Google BERT. Met BERT was Google beter in staat om de natuurlijke taal op een juiste manier te interpreteren. Google MUM is nu in staat om content nóg beter te begrijpen.
Goed nieuws dus! Wanneer een vraag of woord meerdere interpretaties of betekenissen heeft, lukt het Google MUM om dit vraagstuk toch te kunnen ontrafelen. Je krijgt zodoende meer diepgang in de zoekresultaten pagina’s. In plaats van slechts rekening te houden met vraag en antwoord, gaat Google op zoek naar het intuïtief van het ingetikte onderwerp. Gebruikerservaring verbetert, jij blij, Google blij!
Hoe werkt het?
Moet jij dan nog ergens rekening mee houden tijdens het intypen van je zoekopdracht? Welnee, op dat vlak doet Google het werk. Er bestaan veel vragen waarop niet één specifiek antwoord de oplossing is. Wanneer jij op zoekt bent naar een overheerlijk recept voor Zweedse gehakballetjes, geeft Google niet alleen meer de recepten van Allerhande en de IKEA, maar vertaalt het direct Zweedse recepten van échte Zweedse koks. Det är fantastiskt!
Dat is allemaal te danken aan het feit dat Google na de update niet alleen in staat is om 75 verschillende talen te begrijpen, maar ook te vertalen. Google geeft daarnaast verwante zoekresultaten weer waar jij in eerste instantie niet eens aan hebt gedacht. Dankzij deze diepgang creëert Google een zo compleet mogelijk antwoord voor jou.
Is jouw zoekopdracht nogal lang van stof? Dan is Google dankzij de update beter in staat om verschillende lagen binnen deze vraag te beantwoorden, door een zo breed mogelijk antwoord voor te schotelen. Wat zijn ze slim hè, daar. Ook met afbeeldingen en video’s kan Google je steeds beter van dienst zijn. Google jij op ‘pasta maken’, dan is Google in een verder stadium in staat om jou ook naar een specifiek onderdeel van een YouTube-video te sturen waarin ze uitleggen hoe je de pastasaus maakt.
Hoe bereid je je op de MUM-update voor?
Waar moet je als bedrijf/webshop/website rekening mee houden? Geen onbelangrijke vraag, als je gehecht bent aan je topposities binnen de zoekmachine. We gaan er voor het gemak even vanuit dat jij de waarde van SEO al prima voor ogen hebt. Is dat niet zo? Laat je dan even bijpraten door één van onze SEO-consultants.
Dat de aanwezige content op je website van nóg hogere kwaliteit zal moeten zijn in de nabije toekomst, is een ding dat zeker is. Over-optimalisatie is sowieso een no-go, maar houd bovenal rekening met je bezoeker. Zorg voor unieke content, laat het lekker weglezen en geef uitgebreid informatie over een specifiek onderwerp. Wees een autoriteit binnen jouw vakgebied en zorg dat je kwalitatieve content is opgebouwd met structured data. Zo wordt het voor Google nóg eenvoudiger om jouw content te begrijpen. Heb je moeite om jezelf of jouw bedrijf als autoriteit neer te zetten op basis van content? Ga in dat geval aan de slag met een volledige contentstrategie. Dit maakt alles een stuk overzichtelijker.
What’s in it for you?
Allemaal leuk en aardig die MUM-update, maar hoe ga jij hier de vruchten van plukken? Als surfer op het internet is dat natuurlijk simpel: je wordt voorzien van een zo breed mogelijk antwoord op gestelde vragen. Daarnaast krijgt de beste content voorrang binnen de zoekresultaten. Ben jij hier vanaf dag 1 druk mee bezig geweest? Grote kans dat je daar nu een flink voordeel aan gaat hebben. Bovendien brengt dit ook potentieel met zich mee. Is jouw content dusdanig kwalitatief en wordt jouw website als autoriteit gezien binnen jouw markt? Dan bestaat de kans dat Google jouw website vertaalt en dat jij zodoende internationaal verkeer binnen gaat krijgen. Muy bien!
Schiet je van bovenstaande informatie enorm in de stress? Rustig blijven ademhalen, bezoek onze contactpagina en vraag de experts van Heers gerust om advies!
Geef een reactie