Je kent het wel: de pasgetrouwde stelletjes bij wie alles pais en vree is tijdens de honeymoon. Kwinkelerende vogeltjes, roze wolken, vlinders in je buik. En dan dient de realiteit zich aan en blijkt ineens dat die partner snurkt (dat deed ‘ie anders nóóit!). Of dat de kersverse echtgenote eigenlijk nooit heeft gesnapt dat een auto en een botsauto twee verschillende entiteiten zijn. Tsja, liefde maakt blind. Wist je dat Google dit ook heeft? Het is de Google Honeymoon periode.
Uit pure verliefdheid kijkt Google door een roze bril naar nieuwe websites. Hij lijkt wel een beetje op ons wat dat betreft: nieuwe dingen zijn aantrekkelijk en het gras aan de overkant is altijd groener. Maar als het nieuwe eraf is, en de realiteit zich aandient… Enfin, je voelt ‘m aankomen. Wat is de Google Honeymoon periode en hoe benut je ‘m goed?
Inhoudsopgave
De Google Honeymoon periode: wat is het?
Begin je aan iets nieuws, dan heb je vaak bepaalde (hooggespannen) verwachtingen. Als Google ‘een relatie begint’ met een nieuwe website, is dat niet anders. Deze beginperiode noemen wij ook wel de honeymoon periode. Wat wij vaak merken, is dat deze periode een SEO-traject erg interessant maakt: je zet je nieuwe website live en hij schiet omhoog in de zoekresultaten.
Deze boost in de SEO-prestaties van je nieuwe website zie je normaal gesproken in de eerste dagen of weken terugkomen dat je website online is. Gemiddeld zullen de geïndexeerde pagina’s bijzonder hoog ranken. Vervolgens zullen de resultaten terugvallen naar ‘normale’ resultaten. Dit suggereert dat Google de honeymoon periode gebruikt om data te verzamelen. Die data gebruikt Google vervolgens om de relevantie te bepalen van de pagina als iemand een bepaalde zoekterm googelt.
Door de hogere rankings in Google kun je meer bezoekers op je site krijgen, en meer conversie draaien. Kortom: in de wittebroodsweken leren Google en je nieuwe website elkaar kennen, en alles lijkt perfect te gaan.
Je huwelijksreis is voorbij. En nu?
Rozen verwelken, schepen vergaan…
Helaas is die euforische ‘alles gaat fantastisch!-periode’ van korte duur. Alles heeft een einde, zo ook de Google Honeymoon periode. Hoe dat eruitziet? Er zijn twee mogelijkheden:
- Als bezoekers in Google tijdens de honeymoon periode op je pagina’s klikken en ze blijven hangen, dan is dit voor Google het signaal dat deze pagina’s relevant zijn voor het desbetreffende zoekwoord. De daling in de SERPs op de desbetreffende zoekwoorden kan hierdoor na de wittebroodsweken meevallen. Logisch eigenlijk: jouw pagina’s geven blijkbaar goed antwoord op de vraag van de bezoeker, en dat ziet Google graag.
- Het tegenovergestelde is ook waar: als er tijdens de Google honeymoon periode weinig bezoekers doorklikken naar je website, of ze zijn enthousiast aan het pogosticken (hops, terug naar Google, om een volgende zoekresultaat aan te klikken), dan kan dat een flinke daling in de rankings van desbetreffende zoekwoorden teweegbrengen na de Google Honeymoon.
Van een Google Honeymoon naar een Heersend huwelijk
Leuk dus, zo’n nieuwe periode, maar we willen natuurlijk voorkomen dat dit het hoogtepunt is van het huwelijk tussen jouw website en Google. Om ervoor te zorgen dat dat huwelijk een goed huwelijk blijft, ook na de honeymoon, zetten we in op een SEO-geoptimaliseerde site, juist ook als die website nieuw is en er aantrekkelijk uitziet in Googles ogen.
Om te laten zien aan Google dat jouw website niet alleen aantrekkelijk lijkt, maar dat ook is, zorgen we ervoor dat je website aan de buitenkant én aan de binnenkant een aantrekkelijke persoonlijkheid heeft. Dat is eigenlijk, simpel gezegd, waar SEO voor is: wat een SEO specialist doet, is je website aantrekkelijk maken voor Google.
En voor gebruikers natuurlijk, want we hebben Google (vooralsnog…) nooit een zakje nootjes zien kopen of verhuisoffertes zien aanvragen ;-).
#1: Siteprestaties
De basis van je website moet goed zijn, anders blijven potentiële klanten niet op je website hangen.
Een eerste belangrijk punt om de gebruikerservaring positief te beïnvloeden, is de snelheid van je website. Niks is zo frustrerend als een website die langer laadt dan een gemiddelde voetbalwedstrijd 😉 Beetje overdreven natuurlijk, maar je begrijpt mijn punt. Vraag je altijd even zelf af: hoe lang geef ik een website de tijd om te laden? En dan niet alleen als ik languit op de bank gelukkig lig te zijn, maar ook als ik haast heb en recht op mijn doel wil afgaan. Persoonlijk ben ik bij een laadtijd van langer dan 3 seconden al vertrokken (waarschijnlijk naar de concurrent).
Voor Google is de laadsnelheid ook belangrijk: hij kan zelf efficiënter naar de inhoud van een site kijken als hij minder crawltijd kwijt is aan het laden van de website. Daarnaast weet hij ook wat een ongeduldig volk wij zijn en daarom schotelt hij ons liever snel ladende websites voor.
Ben je benieuwd hoe het met jouw websitesnelheid gesteld is? Daar zijn tooltjes voor! Zelf inzichten krijgen over de techniek en snelheid van je website, dat kan met de volgende tools. Met deze tools kun je onder andere de snelheid van je website testen:
- GT Metrix test
- Google Pagespeed Insights
- Uptrends
- Pingdom Tools
Voorbeeld Google PageSpeed Insights
#2: Verwachtingen
Wanneer je website verschijnt in de zoekindex, dan zie je informatie over de website of pagina terugkomen: eerst een META title en daaronder een META description.
De meta description
Belangrijk is dat hier duidelijke, wervende informatie in staat. Anders zal de bezoeker niet op je link klikken en dus nooit op je website of pagina uitkomen.
Maar: assumption is the mother of all f*ck-ups. Schets een realistisch en waarheidsgetrouw beeld van je website in de META title en META description. Als je gouden bergen belooft en een bezoeker is na de klik teleurgesteld in je website, dan klikt hij direct terug naar Google, dus hij pogostickt. En da’s niet goed voor hoe Google je website ziet. Om nog maar te zwijgen over hoe die bezoeker je website ziet en de gevolgen na de Google Honeymoon. En over hoe je conversie uitvalt als er heel de tijd gepogostickt wordt.
Net zoals een pasgetrouwd stel elkaar van alles belooft en zo verwachtingen creëert, doet bijvoorbeeld een META title dat ook bij de googelaar en bij Google. Een huwelijk duurt niet lang als er na de wittebroodsweken apen uit de mouw komen: als blijkt dat die partner met zijn ‘cheffunctie in een multinational’ chef van de bezemkast is, dan valt dat niet zo lekker bij zijn nieuwe wederhelft waarschijnlijk.
Gebaseerd op de informatie die terugkomt in de META description, zal de bezoeker beslissen of de website of pagina antwoord geeft op zijn of haar vraag. Daarom is het verstandig om de META description altijd goed te laten aansluiten bij de titels en de informatie op je website. Zie in elk stuk content de kans om bezoekers naar je website te krijgen door die content te laten terugkomen in de META title of META description.
Blijf bouwen aan waardevolle content. Creëer het huisje-boompje-beestje-effect op je website: zorg er met je content voor dat bezoekers zich thuisvoelen, dat ze vinden wat ze zoeken, dat het ‘af’ is. Stel jezelf altijd de vraag: voegt deze content daadwerkelijk iets toe en beantwoord ik een zoekvraag van de bezoeker?
#3: Linkbuilding en linkmonitoring
Backlinks: een belangrijke ranking factor voor Google. Uit het backlinkprofiel van je website kan Google opmaken hoe waardevol en relevant jouw website is. Om aan een goed backlinkprofiel te komen, zal je aan de slag moeten met linkbuilding (of een leuke linkbuilding specialist regelen). Relevante links bemachtigen, steeds weer, zodat de autoriteit van je website vergroot wordt.
Begin met linkbuilding direct nadat je website live is, dus ook gedurende de Google Honeymoon periode. Ga op zoek naar natuurlijke linkmogelijkheden. Denk aan gesponsorde evenementen. Ga een gesprek aan met de organisator van dit evenement. Waarschijnlijk schrijven zij een blog, tekst of social tekst over het evenement. Je kunt dan vragen of ze een link van jouw website in de tekst kunnen verwerken. Andersom kun je dan ook weer een blog of een tekst wijden aan het evenement. Op deze manier is het win-win voor allebei de partijen.
Ga ook op zoek naar specialisten in jouw branche. Vervolgens kun je in gesprek gaan en ideeën met elkaar delen, wat je in een blogpost en of interview terug kunt laten komen. Uiteindelijk, om het helemaal af te maken, natuurlijk een link naar de desbetreffende specialist. Op deze manier bouw je een goed backlinkprofiel op.
#4: Geanalyseerde data
Volgens Shakira zijn het heupen die niet liegen, maar wij weten wel beter: numbers don’t lie. Om aan die nummers te komen, is het devies: meten. Aan meetresultaten kun je bijvoorbeeld ook zien of je te maken hebt (gehad) met een Google honeymoon periode. Via Google Search Console kun je onder andere zien hoe vaak pagina’s vertoond worden en hoe vaak erop geklikt wordt. Als een pagina vaak vertoond is maar er is weinig op is geklikt, dan zou je de conclusie kunnen trekken dat bijvoorbeeld de META description niet uitnodigt tot klikken.
Wij adviseren altijd om onderstaande programma’s te installeren. Op deze manier heb je alle gegevens over je website en websitegebruik tot je beschikking en kun je sneller een plan van aanpak opstellen. Met als doel relevante en waardevolle content voor je bezoekers te publiceren en daardoor meer traffic en meer conversie te genereren.
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Tag Manager
De Heersende huwelijkschecklist voor na de Google Honeymoon
Als afsluiter hebben we nog een checklist die ervoor zorgt dat je website ook na de Google Honeymoon een goed, stabiel en langdurig huwelijk opbouwt.
- Zorg ervoor dat je website op https:// werkt
- Check altijd even dubbel of de (nieuwe) website gecrawld en geïndexeerd kan worden
- Maak je website sneller dan die je concurrenten
- Beheers de verwachtingen van gebruikers en maak efficiënt gebruik van content en verlokkelijke META descriptions
- Start vanaf dag 1 met linkbuilding
- Meld jezelf aan voor Google Search Console
- Zorg dat je je website vanaf het prilste begin gekoppeld hebt aan Google Analytics
- Zet in op goede content met content marketing. Of ga voor content marketing uitbesteden!
- Controleer de website 6 tot 12 maanden na de lancering
Mocht je andere vragen hebben over Googles voorkeuren, de Google Honeymoon periode, linkbuilding, content marketing of welk ander SEO-gerelateerd onderwerp dan ook, stel ze dan gerust! Wij helpen je graag om de periode hierna nóg mooier te maken.
Voor vragen en twijfels over het huwelijk in het algemeen zouden we je – net als op SEO-gebied – ook realistische verwachtingspatronen, een logische structuur en een aantrekkelijke inhoud aanraden. Voor meer advies op dit gebied moet je dan weer niet bij ons zijn ;-).
Geef een reactie