Zet het maar bovenaan je content-to-do-list: cornerstone content schrijven. Met deze super-informatieve content win je namelijk bezoekers én Google’s liefde. Door je website in te richten met ‘hoeksteenpagina’s’ met veel interne links en verwijzingen, kun je sneller hoger scoren in de zoekmachine. Zelfs op zoekwoorden waar de concurrentie hoog is. Dit heeft voor een groot deel te maken met linkbuilding.
Sinds er in de Yoast SEO plugin een vinkje voor gemaakt is, krijgen we steeds meer vragen over ‘cornerstone content’. Wat is cornerstone content? Hoe schrijf ik het? Na het lezen van dit artikel ben je zelf in staat om cornerstone content te schrijven. Al moet je er wel even serieus tijd voor maken.
Inhoudsopgave
Wat is cornerstone content nou eigenlijk?
Stel, je wilt graag scoren op een bepaald zoekwoord, maar de concurrentie daarop is nogal heftig. Of je hebt een vrij nieuwe website en wilt goed gevonden worden in Google. Dan gaan content en SEO optimalisatie je sowieso helpen, maar als je de lat hoog legt, dan ga je een stap verder. Tot het uiterste.
Je creëert de king of content voor jouw zoekwoord.
De social shareable topper.
De informatie die zo goed is dat men superenthousiast wordt om daar naartoe linken.
Dat is cornerstone content.
Zoals de naam al zegt is het de hoeksteen van je website. Het is de beste en meest informatieve tekst die op je site staat. Vanaf zo’n pagina link je naar andere pagina’s binnen je website. Zo vormt jouw website een geheel.
Waarom wil je dat op je website?
Die steengoed geschreven tekst gaat je wat opleveren. Het doel van een hoeksteenpagina is bruikbaarheid en relevantie voor jouw sitebezoeker. Het tweede doel is om de inhoud zo overtuigend en uitgebreid te maken dat men ernaar gaat linken.
Een cornerstone pagina levert je 5 dingen op:
- Links: informatie schrijven die graag en goed gedeeld wordt en waarnaar verwezen wordt is de gemakkelijkste manier om oh zo belangrijke backlinks te verzamelen. Op een hoeksteenpagina verwijs je ook naar andere relevante sites binnen jouw website: interne linkbuilding.
- Lagere bounce: een pagina die vol staat met relevante informatie en net zo relevante links zal je bezoeker langer vasthouden en dieper je site intrekken.
- Happy Google: de zoekmachine is all about relevante content. Een pagina die hoogkwalitatief is qua inhoud zoals een cornerstone content pagina wordt dus geliefd door Google.
- Bezoekers die terugkeren: wanneer je een site bezocht waar je echt wat aan had, bijvoorbeeld omdat je een review, tutorial of voorbeelden over een bepaald onderwerp vond, ben je eerder geneigd naar die site terug te keren.
- Hogere conversie: naast de eventuele directe conversie van een cornerstone pagina, kunnen ook andere pagina’s waar je de bezoeker heen stuurt voor conversie zorgen. Ook het hogere aantal (terugkerende) bezoekers heeft positieve invloed op de conversie.
Zo schrijf je cornerstone content
Ben je enthousiast en wil je aan de slag? Mooi! Houd wel in je achterhoofd dat je niet even een cornerstone contentpagina uit je mouw schudt. Het moet immers de beste contentpagina van je website worden.
Ga daarom gestructureerd te werk.
Waarschijnlijk heb je dit al eens gedaan voor SEO doeleinden. Zo niet, dan is het tijd te onderzoeken op welke woorden je graag gevonden zou willen worden. Gebruik deze woorden als basis voor het schrijven van hoeksteenpagina’s. Deze keywords zijn immers de woorden waarop je wilt gaan scoren.
2. Schrijf een onweerstaanbare headline
Onweerstaanbaar en natuurlijk gevuld met de zoekwoorden. Bij voorkeur zet je die zoekwoorden vooraan in de titel.
3. Kies een steengoed onderwerp
Een steengoede contentpagina valt of staat met een steengoed onderwerp. Denk eraan dat je diepgaande informatie wilt bieden. Een kort stukje met 5 overbekende tips om je SEO te verbeteren is geen cornerstone content.
Wat wel? Cases, reviews, vergelijkingen, handleidingen, onderzoeken en resultaten, enz. Heeft je concurrent al een informatief artikel geplaatst? Zorg dat jouw hoeksteenpagina nóg meer relevante informatie biedt.
Heb je geen inspiratie? Gebruik de tool AnswerThePublic.com voor onderwerpsuggesties.
4. Ga even zitten voor het schrijven van de inhoud
Je zult goed na moeten denken over je artikel. De beste webpagina ooit schrijf je niet even. Zorg voor een mix van informatie en links naar andere relevante pagina’s binnen je website. Het is niet ongebruikelijk dat een cornerstone pagina tussen de 3000 en 10.000 woorden telt. Afbeeldingen, infographics en/of video zijn daarom onmisbaar, evenals een goede intro, bullet points en subtitels.
5. Vergeet de conclusie en call to action niet!
Een artikel dat zo lang is vraagt om een goede afronding. Sluit dus af met een wervende conclusie en CTA (Call To Action). Wat wil je dat de lezer doet: nieuwsbrief inschrijven, bestellen, iets downloaden? Presenteer het!
6. Promoot, deel, deel nog eens, ververs en deel weer
Je steekt veel moeite in het schrijven van een topartikel. Dat mag dan ook flink gedeeld en gepromoot worden. Hoeksteenpagina’s zijn je belangrijkste webpagina’s. Zorg dus dat je ze up to date houdt. Promoot cornerstone content ook gerust door middel van advertenties.
Het schrijven van cornerstone content levert je een aantal voordelen op (ten opzichte van de concurrentie), waarvan de backlinks de meest waardevolle voor SEO zijn. Verwijzingen naar jouw website, oftewel linkbuilding, zijn een van de belangrijkste manieren om een hogere positie in Google te bereiken. Als er grote concurrentie is op jouw zoekwoorden, als je een nieuwe website hebt of de concurrentie een stap voor wilt zijn, is dit een goed moment om het met schrijven van cornerstone content te beginnen.
Heb jij al cornerstone content geschreven? Niet? Een keertje sparren met onze SEO tekstschrijvers dan? Die kunnen je dan ook gelijk helpen met evergreen content en snackable content.
Geef een reactie