Adverteren in Microsoft Bing. Je weet wel, die zoekmachine die niemand gebruikt, toch? Fout! Bing is aan het groeien. Hard aan het groeien zelfs. Afgelopen maart heeft Bing voor het eerst de 100 miljoen dagelijkse gebruikers bereikt. Zeer grote kans dat dus ook jouw doelgroep zich op Bing bevindt. En waar je doelgroep is, wil jij uiteraard gevonden worden. Microsoft Bing adverteren is dus een kans die je écht niet wilt laten liggen. Waarom? We vertellen het je in dit blog!
Inhoudsopgave
Microsoft Bing: cijfers & doelgroep
We vertelde het al: Bing heeft meer dan 100 miljoen bezoekers per dag. Maar we hebben nog meer cijfers voor je op een rijtje over deze groeiende zoekmachine:
- Google heeft nog altijd een marktaandeel van 93% in Nederland en België. Deze overige 7% kunnen we bijna volledig toeschrijven aan Microsoft Bing en partners (zoals Yahoo!).
- Op desktop heeft Bing inmiddels een marktaandeel van maar liefst 12% in Nederland en België.
- In sommige landen, zoals de VS, is het marktaandeel van Bing al gegroeid naar bijna 17%.
- Bing groeit alleen maar door, en snoept langzaam maar zeker steeds meer marktaandeel weg bij Google. Kortom, Bing links laten liggen is een gemiste kans, gezien 7-12% van jouw doelgroep zich hier bevindt!
In absolute aantallen is Google natuurlijk nog steeds veel groter dan Bing. Op Google vinden we alles en iedereen. Op Bing ook, maar in vergelijking met Google zien we toch een specifiekere doelgroep dan op Google. Bing gebruikers zijn vaak ouder, hebben hoger behaalde diploma’s en hebben een hoger inkomen. Ook zoeken zij veel vaker op desktop (in een B2B omgeving). Uit wereldwijde data blijkt dat vooral bedrijven met een langere sales cyclus een heel groot voordeel uit Microsoft Bing adverteren halen. Maar of jij nu een korte of lange sales cyclus hebt, in dit blog vertellen we waarom jij kansen mist door adverteren in Microsoft Bing links te laten liggen!
Waarom jij moet adverteren in Microsoft Bing
Buiten het groeiende marktaandeel en groeiende aantal gebruikers, zijn er nog veel meer redenen om te adverteren in Microsoft Bing!
1. Minder concurrentie & lagere klikprijzen
Daar waar jouw doelgroep de potentie van Bing allang op waarde weet te schatten, doen jouw concurrenten dat nog niet. Met Microsoft Bing adverteren bereik je dus een doelgroep waar jouw concurrenten nog helemaal niet mee bezig zijn. De meeste bedrijven zijn namelijk nog in de veronderstelling dat hun doelgroep alleen Google gebruikt. En laten we dat zo houden, want deze lage concurrentie zorgt voor klikprijzen die maar liefst 35% tot 70% lager zijn dan in Google Ads! Ook de CPA (Cost per Action/Kosten per Conversie) ligt nog eens 35% lager dan bij Google. 35% minder betalen voor een conversie, klinkt niet gek he?
2. Bing is steeds vaker de ‘standaard’ zoekmachine
We zagen het al even in de cijfers: op desktop in Bing een zeer grote zoekmachine. Niet gek, want op veel Windows apparaten staat Bing automatisch ingesteld als standaard browser. In sommige werkomgevingen staan werkgevers niet eens een andere zoekmachine toe. Dat betekent, vooral in een B2B omgeving, dat je een deel van je doelgroep structureel links laat liggen door alleen Google Ads te gebruiken…
De kans is groot dat jouw concurrenten de doelgroep ook links laten liggen, dus wees jij degene die deze doelgroep omarmt 😉!
3. Nog dichter bij je doelgroep met ‘Search Partners’
“Hé, die term ken ik, is dat niet die instelling van Google Ads die je structureel uitzet vanwege slechte resultaten?” Klopt, het search partner netwerk van Google bestaat voornamelijk uit kwalitatief slechte domeinen. Het search partner netwerk van Bing bestaat echter uit premium partners. Denk bijvoorbeeld aan:
- Microsoft Outlook en Edge
- Opkomende zoekmachines: zoals Yahoo! en DuckDuckGo.
- Duurzame zoekmachines, zoals Ecosia. Vooral interessant wanneer jouw doelgroep duurzaamheid hoog in het vaandel heeft!
Microsoft Bing adverteren betekent dus ook dat je gevonden wordt binnen deze premium zoekmachines, die gezamenlijk inmiddels 2,5% van het marktaandeel hebben!
4. Bing adverteren: LinkedIn targetting met 75% korting
Misschien heb je het wel eens eerder geprobeerd: adverteren in LinkedIn. De kans is groot dat je toen ontzettend bent geschrokken van de klikprijzen die vaak liggen tussen de €4 en €10. Deze klikprijzen zijn zo hoog omdat LinkedIn de enige plek is waar je zeer specifiek kunt targetten op zaken als functies, behaalde dipoma’s, bedrijfsgrote etc. Toch?
Nope, LinkedIn is in 2016 al overgenomen door Microsoft. En sinds kort is het ook mogelijk om de targetting opties van LinkedIn in te zetten met Microsoft Bing adverteren. Maar dan met de klikprijzen van Bing in plaats van LinkedIn (die zo’n 75% lager liggen!). Momenteel is deze functie nog niet te gebruiken om Nederlanders te targetten, maar jouw doelgroep buiten Nederland wel!
5. Internationaal nog meer bereik
Bing wint in Nederland en België dus steeds meer marktaandeel. Maar er zijn ook veel landen waar Bing momenteel al een heel stuk groter is dan hier. Denk bijvoorbeeld aan de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Heb jij een internationale doelgroep? Dan is het nóg interessanter om Bing adverteren in te zetten voor jouw bedrijf.
6. Je doelgroep nóg beter aanspreken
Als SEA-specialist heb je 2 opties: je importeert je advertentieteksten uit Google en gebruikt ze voor Bing, of je maakt gebruik van de vele voordelen die Bing adverteren biedt om jouw advertentieteksten nóg sterker te maken. En als goede SEA-specialist kies jij uiteraard voor optie 2!
Vooral met extensies kunnen we de advertentieteksten heel goed verbeteren met Bing adverteren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een visueel aantrekkelijke advertentie met de ‘image extensies’ waarbij je gepersonaliseerde abeeldingen of producten kunt toevoegen aan je advertenties. Of wat dacht je van de ‘call-to-action extensie,’ waarmee we jouw belangrijkste acties kunnen highlighten, al voordat de bezoeker op je website is!
Kortom, er zitten veel meer voordelen aan Microsoft Bing adverteren. Voordelen die jij zo snel mogelijk kan gaan benutten!
Adverteren in Google Ads en Microsoft Bing: een gouden combinatie
We maken veel de vergelijking met Google Ads. Dat is natuurlijk niet gek, want Google is nog altijd de grootste speler in deze markt. De kans is ook heel erg groot dat jij op dit moment al campagnes runt in Google Ads, maar nog niet in Bing adverteert. In dat geval kun je gebruik maken van de Google Import functie. Al jouw campagnes, advertentieteksten, zoekwoorden, uitsluitingszoekwoorden, landingspagina’s, targetting instellingen en data in één klap gekopieerd en geplakt in Microsoft Bing Ads. Makkelijk he?
Veel te makkelijk zelfs. Wat in Google werkt, hoeft namelijk helemaal niet in Bing te werken. En uiteraard willen we ook gebruik maken van alle extra opties die Bing adverteren te bieden heeft. Je kunt dus zeker wat dingen importeren vanuit Google Ads, maar denk niet dat het hierbij klaar is. Behandel jouw campagnes in Bing net zoals je zou doen bij nieuwe campagnes in Google Ads. Importeren vanuit Google is alleen een hulpmiddel, geen strategie!
Cross-channel data
Microsoft Bing adverteren en Google Ads. Een gouden combinatie. Deze kanalen kunnen elkaar namelijk ontzettend aanvullen. Want de ongekende hoeveelheid data die je uit Google Ads haalt, haal je ook uit Bing.
Misschien vind je wel een hele nieuwe doelgroep met je Bing data. Of ontdek je nieuwe converterende zoekwoorden. Misschien kom je er achter dat bepaalde landingspagina’s beter of slechter werken. En wie weet meten we wel dat een nieuwe biedstrategie kan zorgen voor lagere acquisitiekosten, etc etc. Alle data combineren zal beide kanalen nóg sterker maken.
En als je dan ook nog eens aan ijzersterke SEO doet, ben je online niet meer te stoppen!
Wil jij ook Microsoft Bing adverteren?
Tijd dus om Bing adverteren in te gaan zetten in jouw online strategie. En onthoud: niet zomaar kopiëren en plakken vanuit Google Ads! Heb jij hulp nodig met Microsoft Bing Adverteren? Ben je op zoek naar een sparringpartner? Of wil je Microsoft Bing adverteren uitbesteden? Wees je concurrenten voor, en neem vandaag nog contact op met één van onze Bing-specialisten en start met online Heersen. We zijn namelijk niet alleen maar Google Ads specialist, maar we halen ook het beste uit Microsoft Ads voor onze klanten.
Geef een reactie