Een merkautoriteit binnen je branche: dat word je niet zomaar. Dat kost bloed, zweet en… content. Vooruit: je mag ook best een traantje laten, maar vandaag hebben we het niet over je verdriet nu je geen Playstation 5 hebt weten te bemachtigen ;-).
In deze blog laten we je zien hoe je met content je merkautoriteit kunt opbouwen. Of uitbouwen natuurlijk :). Als je een merkautoriteit in je branche bent, krijgen (potentiële) klanten en partners vertrouwen in je. Partners willen met je samenwerken omdat je een naam voor jezelf hebt gemaakt, klanten kopen bij je omdat ze erop vertrouwen dat ze bij jou altijd goed zitten.
Klinkt goed hè? Maar de vraag die daar meestal direct achteraan komt, is: hoe word ik dan een merkautoriteit, waar begin ik? Ons antwoord: je begint met Heersende content. Die Heersende content schrijf je aan de hand van de 5 manieren die je hieronder vindt. Wat deze content zo goed maakt, is het feit dat je op deze manieren je doelgroep target. Oftewel: je zwiept geen content plompverloren het grote internet op, maar weet dat er aan de andere kant van het lijntje ook ontvangers zitten die geïnteresseerd zijn in jouw content.
Inhoudsopgave
#1. Geef antwoord als ik je iets vraag!
Iedereen weet hóe hinderlijk het is als je geen antwoord krijgt op je vragen. Een vraag stellen aan iemand die je vraag niet kan of wil beantwoorden en er vervolgens omheen gaat lopen praten: mateloos irritant.
In de politiek hebben ze er een handje van. Een bekend voorbeeld is Jan-Peter Balkenende die geen antwoord wil geven op een vraag tijdens een tv-debat. De presentatrice krijgt dan na wat aandringen de opmerking ‘U kijkt zo lief’ naar haar hoofd. Of die opmerking (waar zeker wat vrouwen over vielen) Balkenende zetels heeft gekost, zullen we nooit met zekerheid kunnen vaststellen. Maar wat wel duidelijk is: een antwoord schuldig blijven op (dringende) vragen is geen goede zet, en het kan je verkopen kosten.
Jouw (potentiële) klanten zijn zoekers. Ze zoeken niet alleen producten of diensten, maar ook antwoorden op hun vragen over die producten of diensten.
Voorbeeld
Excuses aan iedereen die nog traantjes zit weg te pinken vanwege de PS5, maar hier volgt weer een spelcomputervoorbeeld.
Stel: je bent op zoek naar een nieuwe spelcomputer. Zo’n spelcomputer kost tussen de 400 en 500 euro, dus je wilt wel dat alles goed gaat bij de aanschaf. Je googelt op bijvoorbeeld ‘beste spelcomputer’, ‘spelcomputers vergelijken’ en ‘spelcomputer kosten’.
Na wat googelen zie je dat er twee bedrijven continu hoog in de zoekresultaten staat. Waarschijnlijk denk je nu: dat zijn blijkbaar de experts, dus als ik een spelcomputer bij hen koop, is dat een veilige koop.
Ook bij andere producten werkt het zo: je duidelijke aanwezigheid in de zoekresultaten als je antwoord geeft op zoekvragen, zorgt ervoor dat zoekers je als autoriteit gaan zien.
Uitvoering
Je wilt weten op welke voor jou relevante termen je doelgroep zoekt. Om de vragen te achterhalen waarmee zij rondlopen, doe je een zoekwoorden-onderzoek. Je komt er zo achter op welke vragen je antwoord moet geven als je van zoekers leads en van leads klanten wilt maken. De gevonden vragen (en antwoorden dus ;-)) verwerk je in je content. Misschien heb je al goede content die aardig in de buurt komt van een bepaalde vraag en het antwoord daarop, dan kun je ook je bestaande content uitbreiden of optimaliseren.
Voorbeeld zoekwoorden onderzoek
#2. Deel je kennis
Een van de beste manieren om te tonen dat je kennis in huis hebt, is door voortdurend interesse te tonen in je branche en door nieuwe informatie en inzichten steeds te delen in toegankelijke content.
Ga op onderzoek uit in je branche: wat zijn de trends? Wat wordt nu overgeslagen door experts? Wat voor interessante informatie kom je intern tegen?
Nieuwe inzichten die je in je content naar buiten brengt zijn niet alleen interessant voor je (potentiële) klant, maar kunnen ook levendige discussies aanwakkeren binnen je branche. Als je het heel goed doet, wordt een goed stuk content zo waardevol voor anderen dat ze het vrijwillig delen, wat je backlinks oplevert, en dat maakt je in de ogen van Google dan weer interessant. Op deze manier aan je backlinks komen is echter in de huidige tijd wel écht moeilijk geworden: zo’n beetje iedereen met een beetje verstand van zoekmachine optimalisatie kent de waarde van een backlink en geeft die daarom niet meer zomaar gratis weg. Dat is ook waarom backlinks kopen steeds populairder geworden is.
Ook als je je kennis deelt, is het van belang om steeds je lezer (lees: je ideale klant) in je achterhoofd te houden. Analyseer dus welke vragen er over jouw product, dienst of branche gesteld worden in Google. Dat zullen waarschijnlijk een flink aantal vragen zijn. Het kan daarom geen kwaad om te filteren. Richt je allereerst op vragen waarbij je een gap ziet: vragen waar andere binnen je vakgebied geen duidelijk antwoord op geven. Jij kunt hier als expert echt het verschil maken door een duidelijk artikel te wijden aan deze vraag. Laat deze vraag terugkomen tussen de veelgestelde vragen op je website en schrijf er een goede, inhoudelijke blog over.
#3. Ben je echt zo goed? Show your social proof!
Als je echt goed bent, dan heb je daar vast bewijs voor in de vorm van social proof. Social proof bestaat in meerdere vormen. Denk bijvoorbeeld aan:
Reviews
Gedeelde postst op social media
Merken en bedrijven die al klant bij je zijn
Als jij het goed voor elkaar hebt, kunnen eerdere klanten bevestigen dat jij inderdaad echt een specialist bent en levert wat je op je website belooft.
De sleutel is om te identificeren welke bewijskracht het meest waardevol is voor jouw potentiële klant. Je wilt met je bewijslast laten zien: ‘Je hoeft ons niet op onze heldere blauwe ogen te geloven, maar kijk: ook anderen zien ons als specialist.’ Je maakt dus gebruik van validatie door derden om het vertrouwen van een bezoeker te winnen en een klant van hem te maken.
Uitvoering: reviews
Vraag aan eerdere klanten hoe zij jouw service en/of product ervaren. Vraag hen om een review achter te laten, bijvoorbeeld via een reviewplatform of via de mail. Je kunt deze review vervolgens gebruiken op je website en in je andere communicatie. Heb je een erg enthousiaste klant? Overweeg dan eens een reviewvideo te gaan schieten met die klant. Je geeft daarin je klant echt een gezicht en laat hem in zijn eigen woorden vertellen waarom hij voor jouw bedrijf gekozen heeft en wat hem zo tevreden maakt met die keuze.
Review klant
Uitvoering: cases
In de afbeelding hieronder zie je een case die wij zelf hebben gemaakt over een van onze klanten. Belangrijke ingrediënten:
Data: wat heeft Heers deze klant opgeleverd?
Meningen: wat zegt de klant over Heers?
Waar wij zelf tegenaan liepen: we vinden het soms lastig om cases te delen. Je zou denken: makkelijk toch? Klik op Publiceren en klaar is Heers. Maar daar zijn we dus niet zo goed in, want het voelt toch een beetje als dikdoenerij, als ‘Kijk ons eens even lekker bezig zijn!’. Wat het voor ons makkelijker maakt, is om de cases te delen met een letterlijke quote van de klant. Op die manier staan we niet zelf te pronken en de aandacht te trekken, maar richt een klant de spotlight op ons. Toch fijner 🙂
Case DHK
Videocase KAP
#4: Associeer je bedrijf met andere merkautoriteiten
Er zijn maar weinig bedrijven die zichzelf zonder klankbord kunnen verkopen. Zelfs een bedrijf als Apple had de geniale, coltruidragende Steve Jobs als uithangbord nodig. Kort gezegd: als je als expert je producten of diensten verkoopt, heb je experts nodig die die expertise ook kunnen uitdragen.
Ken je het gezegde: ‘Zeg me wie je vrienden zijn en ik zeg je wie jij bent’? Voor bedrijven onderling geldt dit even sterk. De relaties die je hebt met andere bedrijven zijn dan ook, bewust of onbewust, een onderdeel van je (online) marketing. Dus: choose your partners wisely 😉
Samenwerken met andere merkautoriteiten heeft verschillende voordelen. De betreffende merkautoriteit heeft in de loop der jaren een eigen publiek opgebouwd. Door samen te werken met zo’n merkautoriteit, breng je jouw bedrijf onder de aandacht van een nieuw publiek. Denk bijvoorbeeld aan Kitkat en McDonald’s die met de Kitkat McFlurry een samenwerking beginnen. Mensen die helemaal gek zijn op Kitkat, willen ook wel weten hoe de softijsvariant dan smaakt. Op deze manier komt er een nieuw publiek in aanraking met je product en bedrijf. Andersom geldt dat natuurlijk ook: een McFlurryliefhebber wil de Kitkatvariant wel eens proberen. Op deze manier creëer je voor elkaar een win-win situatie.
Nog een voorbeeld: Vodafone en Ziggo. Ziggo is in eerste instantie leverancier van internet en (online) tv. Bij Vodafone kun je smartphoneabonnementen afsluiten. Dankzij een samenwerking tussen de twee bedrijven kunnen klanten goede deals sluiten én direct hun internet en telefonie voor zowel thuis als buitenshuis in één keer regelen. Voor een Ziggoklant heeft het voordelen om ook klant van Vodafone te zijn, voor een Vodafoneklant is Ziggo extra aantrekkelijk. Én op deze manier kunnen Vodafone en Ziggo samen concurreren met allesaanbieder KPN. Dat samenwerken is nog niet zo slecht ;).
#5: Psst, niet doorvertellen!
Nu komt de engste stap: vertel al je geheimen aan je publiek. Nee, we hoeven niet te weten dat je stiekem in een Feyenoordpyjama slaapt (sorry Jeffrey… maar onze sales doe je top hoor!), het gaat om je bedrijf. Door je succesformule te delen, bouw je een vertrouwensband met je publiek op. Je publiek waardeert het als je open en eerlijk bent. Natuurlijk zijn dit containerbegrippen, maar het werkt echt.
Wij krijgen bijvoorbeeld vaak te horen dat we lekker transparant te werk gaan en dat deze werkwijze een van de redenen is waarom een klant voor ons gekozen heeft.
Uitvoering
Bedenk welke informatie waardevol is om te delen. Vooral als je concurrent deze informatie niet deelt. Maak het persoonlijk: vertel bijvoorbeeld dat je maar een klein team hebt, maar dat je daardoor wél persoonlijke service levert. Vertel wat je lastig vindt binnen je branche en hoe je dat oplost, dat maakt je mens. Laat het je klanten weten als je een (inschattings)fout hebt gemaakt: mensen maken nu eenmaal fouten en met mooi weer spelen behoud je geen klanten.
Natuurlijk zet je je beste beentje voor, maar blijf wel eerlijk over wie je bent. Zo creëer je een concurrentievoordeel: je bedrijf positioneert zich duidelijk, je geeft je bedrijf een gezicht. Houd in je voorhoofd: al je klanten zijn mensen, en mensen voelen zich nu eenmaal het meest aangesproken door andere mensen.
De Heersende conclusie
Nu is het tijd om je merkautoriteit te verbeteren. Zoals je gelezen hebt, zijn er genoeg manieren om content met dat doel gericht in te zetten. Investeren in content marketing is een grote stap om meer merkautoriteit te krijgen. Door content te creëren die waarde heeft voor je publiek, toon je namelijk aan dat je beschikt over de juiste kennis en dat je je expertise binnen de branche benut.
Heb je vragen over content of wil je iets anders weten? Stel je vragen dan gerust, want wij helpen jou ook graag je merkautoriteit uit te bouwen in de vorm van een content strategie of download de contentkalender template.
Geef een reactie