Elke SEO specialist inhuren weet: in een ideale wereld kies je een focus keyword met zo weinig mogelijk concurrentie en een zo hoog mogelijk zoekvolume. Maar hoe komen de verschillende SEO-tools toch aan hun magische zoekvolumes?
We schrijven magisch niet voor niets. Hoe de verschillende SEO-tools aan deze zoekvolumes komen, is voor de meeste bedrijven nog één groot raadsel. We zien de cijfers op ons scherm dansen en trekken al snel een conclusie: dit is goed of dit is niet goed. Maar waarom de cijfers zo van elkaar kunnen verschillen? Dat is een mysterie. Tot nu. In dit artikel duiken we in de onbekende wereld van de verschillende SEO-tools en hun zoekvolumes.
Inhoudsopgave
Wat is een zoekvolume eigenlijk?
First things first: wat betekent zoekvolume nu precies? Voordat we je kennis laten maken met de wonderende wereld van zoekvolume is het wel verstandig om te weten hoe en wat. Het spreekt eigenlijk al voor zich; zoekvolume betekent hoe vaak er per maand gezocht wordt naar een specifiek zoekwoord. Het is een afgerond cijfer dat een indicatie geeft hoe ‘goed’ een zoekwoord is. Hoe hoger het cijfer, hoe beter.
Heb je een fantastisch zoekwoord, maar heeft deze een zoekvolume van 0? Dan is er nog geen reden tot paniek. Het betekent namelijk niet dat er 0 mensen op dit zoekwoord hebben gezocht de afgelopen maand. Wat het wél betekent is dat de zoekresultaten niet aantoonbaar genoeg zijn voor een hoger cijfer.
Hoe komen SEO-tools aan hun zoekvolumes?
De SEO liefhebbers onder ons hebben hoogstwaarschijnlijk al gewerkt met verschillende tools zoals Ahrefs, Semrush of Google Keyword Planner. Bij deze tools kun je bij het doen van een zoekwoordenonderzoek de verschillende zoekvolumes aflezen. Maar hoe komen deze tools dan aan deze gegevens?
Google Keyword Planner
Een grote en belangrijke bron van zoekvolumes is uiteraard Google. Het is immers dé bron van alle gebruikersgegevens van de zoekmachine. De meeste SEO-tools gebruiken de gegevens direct van de Google Keyword Planner of via services die de data van Google verkopen.
Clickstream data
Een andere bron van kennis is clickstream data. Deze gegevens worden verzameld via plugins, apps en browser extensies die geïnstalleerd worden op een laptop. Deze data wordt samengevoegd en doorverkocht aan deze tools. Onder andere Ahrefs (een tool, die we bij Heers veel gebruiken) maakt gebruikt van deze manier van dataverzameling.
Google Keyword Planner vs. Google Search Console
Google Search Console wordt door veel partijen – ook door ons – gebruikt om data te vergaren. Deze gratis tool laat zien hoe vaak jouw website tevoorschijn kwam in de zoekresultaten van Google bij een specifiek zoekwoord. De gegevens zijn erg accuraat, maar toch verschillen ze met de data uit die andere tool van Google: Google Keyword Planner.
Hoe dat kan, vraag je? Google Keyword Planner (GKP) is een stuk minder secuur en dat heeft twee redenen:
- GKP groepeert zoekwoorden met dezelfde betekenis
- GKP rond het zoekvolume af in verschillende potjes
Ondanks dat de data van Google Keyword Planner alles behalve perfect is, nemen veel ondernemers de cijfers klakkeloos over.
Ahrefs dook in de materie: door 72.635 zoekwoorden te vergelijken met de ‘werkelijke vertoningen’ via GSC kwamen ze erachter dat de GKP bijna altijd (54,28%) het zoekvolume overschat. Een conclusie waardoor we toch gaan twijfelen aan de Google Keyword Planner.
Hoe accuraat zijn de zoekvolumes als ze zo van elkaar verschillen?
Laten we dan nu een blik werpen op de verschillende SEO-tools, dan zien we dat de zoekvolumes erg van elkaar kunnen verschillen. Is dit reden tot paniek of is er een logische reden? We leggen het graag aan je uit.
Wanneer een zoekwoord minder populair wordt – denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden rondom Kerst nadat de feestdagen voorbij zijn – dan moeten de zoekvolumes daaraan worden aangepast. Google Keyword Planner en Google Search Console updaten deze gegevens maandelijks, terwijl het bij andere tools wat langer kan duren voordat alle data is bijgewerkt. De reden dat de zoekvolumes erg verschillen is dus dat ze niet allemaal tegelijk hun zoekvolumes aanpassen naar de werkelijkheid. Ze lopen in ware ‘achter’ op de zoekvolumes van Google. Daarnaast gebruiken ze ook aanvullende gegevens van clickstream data waardoor de cijfers niet overeen lopen. Best logisch, toch?
Maar dan komt meteen de vraag bij ons op: hoe accuraat zijn dan de zoekvolumes als ze zo verschillend van elkaar zijn? Nog best accuraat. Zeker wanneer je gebruik maakt van een SEO-tool die ook clickstream data gebruikt om het zoekvolume van een zoekwoord te bepalen. Hoe meer gegevens, hoe dichter het zoekvolume bij de werkelijkheid ligt. Opnieuw een logische verklaring, vind je ook niet?
Natuurlijk kunnen de verschillende zoekvolumes per tool wel verwarrend zijn. Want, welk zoekvolume is nu de juiste? Google Search Console kun je dus het beste als graadmeter gebruiken, maar ook deze tool staat niet 100% gelijk aan de werkelijkheid. Een ingewikkeld scenario, dus. Gelukkig zeggen zoekvolumes niet alles…
Pas op! Zoekvolumes zeggen niet alles
Alhoewel het een goede graadmeter is hoe vaak gebruikers naar jouw zoekwoord zoeken in de maand, moet je er niet te veel op hameren. Zoekvolumes zeggen namelijk niet alles. Een zoekwoord met een extreem hoog zoekvolume kan ook te maken hebben met veel concurrentie. Daarnaast kan het ook voorkomen dat het zoekvolume per maand erg hoog is, maar dat er in werkelijkheid maar in een specifieke periode erg veel op wordt gezocht (het voorbeeld van Kerst, weet je nog?).
Het is daarom goed om je te focussen op een zoekwoord met een stijgend zoekvolume. Een stijging is immers goed nieuws.
Geloof niet alles wat Google zegt
Het is logisch dat je met arendsogen kijkt naar wat Google doet en zegt. Je wilt de zoekmachine immers te vriend houden voor goede resultaten in Google. Maar ook de zoekresultaten van Google moet je niet al te serieus nemen. De voornaamste bron van inkomen is namelijk Google Ads. Google heeft er dus baat bij om de zoekvolumes een klein beetje te overdrijven. Hoe hoger het zoekvolume is, hoe aantrekkelijker het namelijk is om te adverteren op dit zoekwoord. Zelfs Google maakt het dus soms mooier dan het is. Vandaar dat de cijfers van de GKP soms voorlopen op de werkelijke situatie.
En nu?
Zo. Weer een mysterie opgelost. Je weet nu waarom je soms verschillende zoekvolumes tegenkomt in de SEO tools die je gebruikt voor je zoekwoorden-onderzoek – en je weet nu ook dat dit niet per se slecht is. Het is nu een kwestie van rekening mee houden tijdens je zoektocht naar het ideale focus keyword voor een webpagina of blog. We zeggen nu niet dat je de data over de boeg moet gooien. Maar we zeggen wél dat je er niet te krampachtig aan vast hoeft te houden. Het zijn belangrijke gegevens, maar houd dus wel in je achterhoofd dat de cijfers waar je tegenaan loopt ietwat kunnen verschillen van de werkelijkheid. Zie je, zelfs het meest verwarrende kan ook heel logisch zijn.
Geef een reactie