Enige topposities, maar niet écht winnen in Google

Dat is hoe Kortpack zich voelde toen ze in 2022 bij ons aanklopten. Ze hadden al wat topposities te pakken, maar hadden niet het idee dat hun vorige online marketing bureau voldoende meedacht over de mogelijkheden om nóg meer te scoren.

Dan sta je voor de keuze: je huidige bureau zijn gangetje laten gaan of op zoek naar het beste SEO bureau. Gelukkig koos Kortpack voor het laatste.

Het begin

Wij doken einde zomer 2022 in de website van Kortpack. Wat we zagen? 200+ backlinks naar een zoekwoord waar de nummer #2 er nog geen 20 had… BIZAR! Sterk staaltje SEO met oogkleppen op.

Na een grondige analyse was al snel duidelijk dat er op alle gebieden veel te winnen was:

  • Content
  • Autoriteit
  • Techniek

Content

Er was content aanwezig, maar de content was beperkt en in de u-vorm geschreven (de wens was ‘je’). Vaak was het ook te veel geschreven voor Google, waar je na de ‘helpful content update’ geen punten meer mee scoort.

Een van onze content specialisten heeft daarom een content strategie ontwikkeld – en deze vervolgens ook uitgevoerd.

In de content strategie hebben we topic clusters gecreëerd rondom de belangrijkste zoekwoorden voor Kortpack.

Later hebben we ook blogs geschreven rondom de focus pagina’s.

Autoriteit

Nadat we onze kinnen van de grond hadden geraapt na het zien van het linkbuild-werk van onze voorganger, zijn we zelf gaan linkbuilden met een gedegen plan. Lees: niet klakkeloos links sturen naar de focus zoekwoorden.

Het backlinkprofiel hebben we onder andere verbeterd door:

  • Een organische verhouding in diverse backlinks te creëren
  • Outreach interessante websites
  • Kwalitatieve linkbuilding
  • Lijst met gewenste anchor texts opgesteld

Techniek

Dit deden we onder andere aan de techniek:

  • De interne linkstructuur optimaliseren
  • 301-redirects opgelost
  • Advies over javascript-problemen
  • Canonicals geplaatst
  • 404-pagina’s weggewerkt

De keiharde resultaten

Ondanks de aanwezige topposities van Kortpack.nl hebben we het voor elkaar weten te boksen om nog meer zoekwoorden naar de op te brengen.

In de laatste zes maanden zijn we van 165 zoekwoorden naar 541 zoekwoorden in de top #3 gegroeid! (september 2023)

Dat resulteerde in 25% meer maandelijks organisch verkeer en een groei in maandelijkse opbrengst (directe verkoop) via organisch verkeer van 33%.

En dan hebben we het puur over onze werkzaamheden in het organische deel van Google (SEO).

Want we deden meer...

Google Ads heeft Kortpack namelijk ook aan ons uitbesteed.

177% meer opbrengst

Sinds augustus 2022 is de opbrengst uit directe verkoop uit Google Ads met 177% gestegen. Daarbij hebben we de ROAS altijd op het gewenste niveau gehouden.

Hoe deden we dat?

We geven natuurlijk niet onze hele strategie weg, maar in grote lijnen bestond ons plan van aanpak uit de volgende drie stappen:

1. Google Ads account herstructureren

Allereerst hebben we het Google Ads account geherstructureerd. Het account was namelijk nog op de ‘ouderwetse manier’ ingericht.

Concreet hebben we meer gebruik gemaakt van de machine learning van Google. Zo hebben we waar mogelijk campagnes samengevoegd om Google meer data te geven om op te sturen. Daarnaast zijn we naast de standaard shopping veelvuldig gebruik gaan maken van slimme shopping.

Met slimme Shopping-campagnes gebruikt machine learning van Google de productgegevens om verschillende advertenties te maken en weer te geven in meerdere netwerken, waaronder het zoeknetwerk van Google, het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail.

2. Google Ads account onderhouden en optimaliseren

Nadat de herstructurering was gedaan, hebben we maandelijkse optimalisatierondes doorlopen om de ROAS te verbeteren. Deze optimalisatierondes bestonden bijvoorbeeld uit:

  • A/B testen met verschillende advertentieteksten & biedstrategieën;
  • Bijsturen van het doel-ROAS;
  • Toevoegen van nieuwe doelgroepen;
  • Sturen van het budget naar de best presterende productgroepen en zoekwoorden.

Deze maandelijkse optimalisatierondes zijn doorlopen tot we het doel-ROAS op het gewenste niveau kregen.

3. Het account opschalen

Toen we qua doel-ROAS op het gewenste niveau zaten, was het tijd het account op te schalen. Doel: meer bestellingen en een hogere conversiewaarde.

Om het account op te schalen, hebben we meer ingezet op het redelijk nieuwe campagnetype Performance Max.

Door de Performance Max campagnes uit te breiden met bijvoorbeeld meerdere items en doelgroepsignalen, hoopten we het bereik te vergroten. En met succes, want uiteindelijk is de opbrengst vanuit directe verkoop via Google Ads met 177% gestegen!

Na het opschalen, hebben we de maandelijkse optimalisatierondes uiteraard weer doorlopen, om zo de ROAS te maximaliseren.

De samenwerking

Doelbewust en altijd gericht op het behalen van die topposities. Maandelijks werd er door onze SEO-specialisten en content marketeer kwalitatief werk geleverd en daar zijn we trots op. Kortpack Heerst!