Bad neighborhood links spreken eigenlijk al voor zich. Waar je idealiter in het echt niet rond wil lopen in gevaarlijke achterbuurten, is dat ook online het geval. Dit zijn de websites waar je liever niet mee wordt geassocieerd.
Bij een bad neighbourhood link gaat het om een link naar een website die de richtlijnen van Google en andere zoekmachines heeft overtreden. Hieronder volgen een aantal voorbeelden:
- Websites met weinig tot geen tot weinig relevante content
- Sites met zoekwoorden die gaan over 18+ onderwerpen
- Een website met spam-achtige content
- Websites die een penalty hebben gekregen van Google
- Websites die geen externe links hebben of alleen slechte externe links
- Weinig variatie in het ankertekstprofiel
Linken naar een bad neighborhood
Heeft jouw website een linkje gekregen naar een bad neighborhood website? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw rankings. Op het moment dat Google merkt dat jouw website wordt gelinkt aan een bad neighborhood website kan Google concluderen dat ook jouw website tot de ‘slechte achterbuurt’ behoort.
Bad neighborhood links voorkomen
Backlinks regelen is en zal altijd een hot item blijven in de wereld van SEO. Een kwalitatieve backlink ondersteunt de content op jouw website waardoor je hoger kan scoren in de SERP. Let altijd goed op of de backlinks die geregeld worden voor de website ook daadwerkelijk waardevolle links zijn. Het aantal links is een stuk minder belangrijk dan de kwaliteit van de links. Meer daarover leer je bij het begrip linkprofiel.
Controleren van backlinks
Zorg ervoor dat er regelmatig een controle plaatsvindt als het gaat om het opsporen van slechte links. Let daarbij op de onderstaande punten:
- Weinig tot geen variatie in het ankertekst profiel
- De ankerteksten komen niet overeen met de website/pagina waarnaar gelinkt wordt
- Links uit commentaren van andere websites
- Links van gekopieerde websites met duplicate content
- Links uit het buitenland terwijl jouw doelgroep Nederlands is