Een belangrijke aankondiging van Bill Ready, President of Commerce bij Google, over Google Shopping deze week. De resultaten van Google Shopping en hier quote ik even: “zullen voornamelijk bestaan uit gratis productvermeldingen”. Een plan dat al langer op de plank lag maar door de coronacrisis in een stroomversnelling is gekomen. De veranderingen zullen vanzelfsprekend eerst in Amerika doorgevoerd worden waar recent ook al een heel redesign is geweest van Google Shopping, waarna wij in ons kikkerlandje waarschijnlijk over enkele maanden pas aan de beurt zijn. Maar lees in dit artikel alvast wat er gaat veranderen en hoe jij daar je voordeel mee kan doen.
Inhoudsopgave
Waarom nu?
Leuk opeens die stroomversnelling nu, maar anders had Google de verandering ook wel doorgevoerd. Wat is er de afgelopen jaren veranderd dat ze nu opeens gratis ruimte voor producten van retailers in de spotlight zetten? Dat zijn twee zaken. Verbeterde kwaliteit van de data en Amazon. (Lees in onze vorige blog over het groeiend marktaandeel van online marketplaces)
Data
Allereerst de datakwaliteit. Voordat het volledig betaald werd had Google een kwaliteitsprobleem. Er waren vaak vermeldingen van producten die niet op voorraad waren of er werden hele andere items dan de zoekopdracht getoond. Google heeft niet stilgezeten en deze problemen horen dan ook vrijwel tot het verleden.
Amazon
Vervolgens is daar de grote concurrent Amazon. Amazon wint zowel op gebied van het zoeken naar producten als met adverteren. Het beperkte aanbod van producten in Google shopping in combinatie met het relatief lage aantal adverteerders dat ervoor wilt betalen heeft de rol van Google als zoekmachine (voor producten) onder druk gezet. Nu Google zich weer wil openstellen voor alle verkopers, snijdt dat mes aan twee kanten. Google wordt weer interessanter voor zowel verkopers als consumenten. Natuurlijk blijven bedrijven met een grote portemonnee een prominente plek innemen, maar voor ons als online marketeers biedt dit weer nieuwe optimalisatie mogelijkheden
De aanstaande verandering lijkt op eerste gezicht vooral een voordeel voor partijen met een kleinere beurs dan hun concurrenten. Adverteren in Google is nu eenmaal prijzig, zeker als je geen SEA-specialist inschakelt om je campagnes te optimaliseren. Dit betekent echter niet dat je producten uit het niets tussen de zoekresultaten verschijnen. Je zal nog steeds aan optimalisatie moeten doen om bij Google Shopping tussen de resultaten te verschijnen.
Gratis Google Shopping?
Betaalde Google Shopping advertenties verschijnen nu bovenaan of aan de zijkant van de zoekresultaten in Google. De ‘gratis’ Google Shopping resultaten zullen verschijnen in het tabblad ‘Shopping’, waar nu een overzicht is van alle betaalde Google Shopping resultaten. Google kennende, zullen er in de toekomst ook lay-outexperimenten zijn.
Google Shopping maakt grotere veranderingen mee. Je zal binnenkort binnen Google Shopping een hele bestelling kunnen afronden en betalen zonder überhaupt de website te bezoeken van de klant. Iets wat bijvoorbeeld Bol.com en Amazon nu ook al deden. Je zou je bijna kunnen afvragen waarom je nog een website nodig hebt? In ieder geval kan je tot nu toe geen producten goedgekeurd krijgen in Google Shopping zonder website, maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen.
Google Merchant Center
Net als de advertenties worden de gratis vermeldingen mogelijk gemaakt door het uploaden van producten naar het Google Merchant Center. Dit kan handmatig, via Excel of als je wat technischer bent via een XML-feed of de API van Google.
Om te beginnen, moet je dus een Google Merchant Center-account openen en de producten uploaden. Verkopers moeten zich aanmelden voor ‘surfaces across Google’ (vertaling is nog niet beschikbaar omdat het alleen in de VS is op dit moment) om in aanmerking te komen voor organische zichtbaarheid, merkt Google op in het bijgewerkte Helpcentrum-artikel. Binnen het Merchant Center is er dan ook een nieuw dashboard beschikbaar die je organisch bereik bijhoudt.
Nieuwe PayPal-integratie.
In sommige landen kan je al producten direct afrekenen binnen Google Shopping Dit ging voornamelijk via Google Pay die samen werkt met o.a. Mastercard, Visa en andere credit cards. Google heeft dinsdag (21-04) ook een nieuwe samenwerking met PayPal aangekondigd. Verkopers die PayPal gebruiken, kunnen die accounts aan Google Merchant Center koppelen, waardoor Google sneller verkopersgegevens kan ophalen en vertrouwde verkopers kan verifiëren. Of Google samen gaat werken met iDeal zal op termijn moeten gaan blijken, maar ik zou het zelf wel handig vinden!
Google zal blijven samen werken met e-commerceplatforms, waaronder Shopify, WooCommerce en BigCommerce, zodat verkopers gemakkelijker voorraad en producten kunnen beheren.
Geef een antwoord