De route naar een conversie wordt steeds langer. Door het aanbod van concurrenten op internet is het steeds lastiger om iets makkelijk online te verkopen. Vaak zit een bezoeker nog niet gelijk in de koop-fase, maar is hij eerst op zoek naar informatie en inspiratie. Als de bezoeker dan al enigszins verleid is, komt hij later pas terug om echt tot conversie (product kopen, offerte-aanvraag, etc.) over te gaan.
Stel een bezoeker komt op je website via een algemene advertentie en gaat niet over tot een aankoop. Via een retargeting campagne (je weet wel dat achtervolgen met banners als je op een site bent geweest) komt de bezoeker via een gerichte product advertentie een maand later weer op de website en koopt het product. Aan welke advertentie ken je de conversie dan toe?
Maakt dit uit? Het is toch een conversie..
Ja, dit maakt zeker uit. Advertenties zijn helaas niet gratis en mijn advies is om dit zeker goed in kaart te brengen. Je kan niet zien of die banner langs de snelweg heeft bijgedragen, maar wel welke kanalen en advertenties hebben bijgedragen hebben aan een conversie.
Google Analytics en Google Ads staan standaard ingesteld op het tonen en meten van conversies op de ‘laatste klik’. Dus in mijn voorbeeld is het de retargeting-advertentie die nu alle credits voor de conversie krijgt.
Conversie met voetbal
Ik vergelijk het soms in normale taal met voetbal (en ik ben niet eens een voetbalfan. Uit interne club-voorkeursredenen heb ik ook express een afbeelding gekozen van tafelvoetbal ;)).
Maar laten we uitgaan van een normale voetbalwedstrijd en dat iemand de bal in het doel schopt na een hoekschop. De kopper krijgt dan alle credits voor het doelpunt ….., maar als degene die de hoekschop nam niet goed de bal had voorgegeven, had de doelpuntenmaker niet kunnen scoren
En vergeet ook niet de middenvelder die redelijk ver kwam, maar wiens actie uiteindelijk eindigde in die hoekschop. Die middenvelder krijgt misschien op de televisie niet alle credits, maar een goede coach weet wel in welk type spelers hij moet investeren… en dat zijn niet alleen de spitsen die scoren, maar ook zeker de spelers die de assists geven.
Conversie met advertenties
Zo werkt het met advertenties dus ook. Ik adviseer je graag hoe we er voor zorgen dat er niet alleen geïnvesteerd wordt in de advertenties die conversies opleveren, maar ook in de advertenties die je bezoeker in eerste instantie met je product of dienst kennis hebben laten maken. De advertenties die dus aan het begin van de route naar de conversie stonden.
Onderstaand nog wat voorbeelden van verschillende modellen die we kunnen gebruiken met adverteren:
Wil je weten welke advertenties jou echt het meeste opleveren? Onze Google Ads specialisten helpen je graag het meeste rendement uit je Google Ads budget te halen.
Geef een reactie