Wordt Google AdWords steeds dominanter? Uit het jaarlijkse onderzoek van Forrester in de VS blijkt dat AdWords slechts de 7e plaats inneemt als bron voor nieuwe bezoekers, maar dat het percentage in rap tempo toeneemt. Daarnaast ruimt Google ook steeds meer ruimte in voor AdWords advertenties ten opzichte van de organische zoekresultaten.
In 2012 gebruikten consumenten SEO (organische zoekresultaten) het meest (54%) om websites te vinden. Op de 2e plaats (32%) staan Social Media, gevolgd door links vanaf andere websites (28%). Opvallend is dat AdWords (of breder: de gesponsorde zoekresultaten) op plek 7 uitkomt (18%), maar wel hard groeit ten opzichte van 2011 (8%).
Seo is het belangrijkst
Op zich is het geen verrassing dat de organische zoekresultaten (SEO) het belangrijkste middel zijn voor mensen om websites te vinden. De meeste mensen beginnen hun zoektocht daar en hebben Google bijvoorbeeld zelfs als startscherm. SEO is zelfs nog iets belangrijker geworden van 50% in 2011 naar 54% in 2012.
Toename Google AdWords
Opvallend is de grote stijging van 8% in 2011 naar 18% van Google AdWords in 2012. Omdat het steeds moeilijker wordt voor ondernemingen en webshops om op de eerste pagina van Google terecht te komen en het vaak ook enige tijd duurt voor men op die eerste pagina staat, groeit het aantal Google AdWords gebruikers in een rap tempo. Dit is één manier waarop Google AdWords steeds dominanter wordt.
Google AdWords steeds dominanter
Er is echter nog een andere manier waarop Google AdWords steeds dominanter wordt. Google ruimt steeds meer ruimte in voor advertenties (want daar verdienen ze aan!) en steeds minder voor de organische zoekresultaten. Als Google zo doorgaat kan het best zo zijn dat we op een gegeven moment minder organische zoekresultaten in een scherm zullen zien dan we nu doen. Het is dus zaak voor online ondernemers om zich Google AdWords snel eigen te maken of de hulp van een Google AdWords specialist in te roepen.
Geef een antwoord