• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Team
  • Blog
  • Contact

Google AdWords begint best ‘evil’ te worden

seo specialistRoderick
Online Marketeer
21 februari 2016
Leestijd: 5 minuten
5

Het nieuws waar gisteren iedereen (een beetje laat) op dook was natuurlijk het bericht dat Google aangaf te zullen stoppen met AdWords advertenties aan de rechterkant van het scherm en (voorlopig alleen bij zeer competitieve zoekwoorden) te beginnen met 4 advertenties bovenaan de pagina.

Ieder jaar blog ik wel over hoe Google AdWords steeds meer ruimte op de 1 pagina inpikt (zie dit blog van mei 2014 bijvoorbeeld of deze van het jaar daarvoor) en dit is dan ook geen verrassende move van Google …, wel een zorgwekkende wat mij betreft.

Met 4 advertenties boven de vouw (dus wat je in je scherm ziet zonder te hoeven scrollen) + knowledge graph betekent dat er dus geen ruimte meer is voor gratis zoekresultaten en dat Google hard op weg is een AltaVista of Yahoo te worden. De grote vraag is voor mij of Google dominant genoeg is dit lang vol te houden of dat dit het extra zetje is wat een mooie, cleane zoekmachine als DuckDuckGo nodig had.

google adwords advertenties

In dit tempo vind je binnenkort helemaal geen gratis zoekresultaten meer op de 1e pagina van Google en is het dus niet meer dan een advertentie platform.

Inhoudsopgave

  • Waarom doet Google dit?
  • Wat is de impact voor je Google AdWords campagnes?
  • Wat is de impact voor je zoekmachine optimalisatie?
  • Wat nu?

Waarom doet Google dit?

Laten we er geen doekjes om winden, Google doet dit gewoon om nog meer te cashen. Om niet ‘evil’ over te komen verkoop je dat dan als ‘we willen meer voor onze adverteerders kunnen betekenen’. Als je net als ik regelmatig bezig bent met Google AdWords dan weet je natuurlijk ook wel dat niemand keek naar de advertenties aan de rechterkant en met de komst van de nieuwe Google heatmap (dankzij mobiele apparaten) is dat nog minder geworden.

Als je dus als adverteerder rechts getoond werd, had je dus wel een vertoning en zelden een klik, dus een waardeloze CTR (Click-Through Rate). Hierdoor moet je dan meer betalen om in de top 3 advertenties mee te draaien en leads op je website te krijgen. Nu kunnen 4 adverteerders betalen om bovenaan de staan, wat lief van Google! Ktsjing!

Als gebruiker van Google kun je er op wachten dat je binnenkort naar pagina 2 moet voor een gratis zoekresultaat.

Wat is de impact voor je Google AdWords campagnes?

Simpel, je moest eigenlijk al zorgen dat je bij de top 3 advertenties stond, maar nu de rechterkant helemaal wegvalt wordt het vrij zinloos om niet bij de eerste 3 (of 4 bij pittige zoekwoorden) te staan. Focussen op long tail  zoekwoorden (niches) wordt dus nog belangrijker om relevante bezoekers op je website te kunnen krijgen. Het doen van een goede zoekwoorden analyse is dus wenselijker dan ooit.

De kosten voor de top 3 of 4 gaan natuurlijk ook stijgen de komende maanden, want voormalige nummers 4 t/m 10 moeten nu extra gas gaan geven. En in plaats van 10 advertenties worden het er nu 6 of 7 op pagina 1, dus de nummers 7,8,9 en 10 zullen meer moeten gaan betalen om überhaupt op pagina 1 van de zoekresultaten getoond te worden.

Wat is de impact voor je zoekmachine optimalisatie?

Misschien is zoekmachine optimalisatie ook wel een aanjager van deze move van Google geweest. Het is wat ver gezocht, maar het ging toch even door mijn hoofd. Google is lang niet zo goed als ze zeggen en daarmee een hele lichting goedgelovige SEO-wannabes doen geloven. Wellicht manipuleren ze de zoekresultaten dus liever zelf dan dat ze het overlaten aan SEO specialisten? Nee…., sorry ik dwaal af het gaat gewoon om geld!

Hoe dan ook, wat moet je in de toekomst met je zoekmachine optimalisatie doen? Zoals gezegd beperkt Google z’n nieuwe top 4 tot de hele competitieve zoekopdrachten en is er in de meeste gevallen nog steeds maar een top 3 en is er nog wel een plekje voor gratis zoekresultaten.

Daarnaast wordt de focus op long tail keywords nog belangrijker. Niet alleen meer voor je conversie, maar ook simpelweg om nog relevante bezoekers naar je website toe te krijgen.

Wat nu?

Blijft Google op deze manier wel de belangrijkste bron voor lead generatie of moet je het (nog) meer gaan zoeken in Social Media? Zeg het maar …, of praat er een keertje offline met een van onze Heersers over.

Voor diegenen die ‘evil’ in de titel niet kunnen plaatsen, ‘Don’t Be Evil‘ was Google’s oorspronkelijke corporate motto.

Delen

Likes

5

Onderwerp SEA, Zoekmachine optimalisatie

Meer weten?

Neem contact met ons op!
seo specialistRoderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Helemaal retro! Een ouderwetse nieuwsbrief zonder marketing automation. Wel met gratis tips en het laatste nieuws op het gebied van online marketing natuurlijk.

Schrijf je in.
E-mailadres

Lees Interacties

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEO check
  • SEO tips

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen