Als (zakelijk) blogger kun je niet zonder de juiste blog tools. Zo zijn er een heleboel handige sites en apps die het bloggen makkelijker maken (denk aan automatisch inplannen).
Maar we zouden Heers niet zijn als we niet vooral keken naar tools die ervoor zorgen dat je content gaat scoren. Goede content, daar gaat het om, content die keihard resultaat laat zien. Want (zakelijk) bloggen is leuk, het moet wel wat opleveren. Dus hier, speciaal voor iedereen die wel houdt van een partijtje scoren: 3 blog tools die ervoor zorgen dat
je blogs je klanten opleveren.
Deze 3 tools zijn trouwens niet alleen interessant voor bloggers, maar ook als je (nieuwe) webteksten gaat schrijven, of meer conversie uit je website wilt halen.
Waarom bloggen?
Bloggen is ontzettend goed voor je website. Ten eerste is het interessant voor je bezoeker. En daarom houdt ook Google van regelmatig nieuwe content. Die verse artikelen zijn daarnaast ideaal om je social media kanalen mee te vullen. Met bloggen kun je bovendien je professionaliteit onderstrepen, advies geven en een band opbouwen met (potentiële) klanten.
Bovengenoemde voordelen zijn allemaal al ontzettend interessant voor het aantrekken van leads, maar wil je meer dan dat?
Droom je ervan dat je blogs ook écht voor contacten, downloads, aanvragen of verkopen gaat zorgen?
We zetten 3 blog tools op een rij waarmee bloggen voor bedrijven voor nog meer resultaat gaat zorgen.
De 3 blog tools om je blogs te laten scoren
Here we go!
Tool 1: Zoekwoord planner
Nieuwe content is fijn voor je (terugkerende) websitebezoekers. En wat fijn is voor bezoekers, wordt gewaardeerd door Google. Nu kun je gewoon lukraak allerlei artikelen gaan posten, maar dat kost je ten eerste veel tijd en het gaat je ten tweede weinig tot niks opleveren.
Een beter idee is om ervoor te zorgen dat je met je blogs bijdraagt aan jouw organisatiedoel.
Dat doe je door het gebruik van (de juiste!) keywords. Zoek naar populaire zoektermen die bij jouw organisatie, dienst of product passen en schrijf daar blogs over. Door het gebruik van deze zoekwoorden is het voor een internetter snel duidelijk welke informatie er te vinden is op je pagina of blog. Hij kan al snel beslissen of jij hem kunt helpen. En is dan eerder geneigd om op je website te blijven en eens verder te neuzen naar wat je nog meer te bieden hebt.
Zoekwoord planner in de praktijk: een voorbeeld
Stel, je verkoopt televisies. Een blog over hoe je je tv aansluit met een coaxkabel klinkt dan misschien als een goed idee om veel mensen te bereiken, maar in de praktijk zijn er amper mensen die zoeken op het zoekwoord [tv aansluiten met coax kabel].
Maar een zoekwoord dat wel veel volume heeft, is bijvoorbeeld [4k tv]. Dit zoekwoord heeft een zoekvolume van 8100, dus die zoekwoordcombinatie kan je goed kunnen gebruiken voor een blog waarin je de beste 4k tv’s op een rij zet. Met links naar de productpagina’s natuurlijk.
Het zoekwoord [4k tv] is in dit geval niet alleen puur om het zoekvolume een betere term. Denk ook na over de vraag waarom mensen een bepaald zoekwoord in Google ingeven: hun waarom geeft je inzicht in je conversiekansen. [4k tv] is een zoekwoord waarmee je voor conversie kunt zorgen: bij internetters die zoeken op [4k tv] is de kans groot dat ze uit zijn op een aankoop. Zoekers die willen weten hoe je je tv aansluit met een coaxkabel, zijn niet meer op zoek naar een tv, maar hebben die tv al. Als je dus wilt inzetten op het verkopen van tv’s, is een blog over [4k tv] een slimmer idee dan een blog waarin je uitlegt hoe je je tv aansluit met een coaxkabel.
Door slim je zoekwoorden te kiezen voor je blogs, heeft bloggen echt nut.
Hoe vind je nu die zoekwoorden die je goed kunt gebruiken voor een blog? Naast de Keyword Planner van Google zijn er legio gratis blog tools waarmee je zoekwoorden kunt vinden. Enkele van onze favorieten:
- Keyword Shitter
- Answer the Public
- Ubersuggest
- Keyword Surfer
Tool 2: Backlink checker
Een van de belangrijkste factoren om je website te laten ranken is linkbuilding. Hoe meer kwalitatieve verwijzingen er naar jouw website zijn, hoe beter.
Onderzoek daarom met regelmaat welke backlinks jouw site al heeft. Zeker als je blogt, want de kans is groot dat anderen online gaan verwijzen naar jouw artikelen. Misschien ontdek je dat er niet op een juiste manier naar jouw content gelinkt wordt (bijvoorbeeld met een nofollow link of met een ‘verkeerde’ anchor text) of ontdek je een broken link. Je kunt dan contact opnemen met de webmaster in kwestie om de link aan te passen. Zo zorg je voor een steeds sterker backlinkprofiel, betere rankings in Google, meer bezoekers en dus meer kansen om klanten te werven.
Je kunt backlinks checken met verschillende tools. De betaalde versies geven je het meeste inzicht. Maar een simpele backlinkcheck kun je bijvoorbeeld ook doen via:
- Google Webmaster Tools
- Backlinkwatch.com
Tool 3: Leadinfo
Zou je niet ontzettend graag willen weten welke prospects er naar aanleiding van jouw vers gepubliceerde blogs op je site komen? In welke branche ze werken? Wat ze allemaal lezen op je website? En waar ze behoefte aan hebben?
Als je zou weten dat een potentiële klant een artikel leest over een van je diensten of producten, is het een stuk makkelijker deze lead te benaderen.
Goed nieuws: je kúnt dit ook weten. Het lead generatie programma Leadinfo laat het je inzien.
Als je online wilt Heersen, is Leadinfo een onmisbare b2b blog tool. Uit ervaring weten we dat Leadinfo je inzichten geeft waarmee het omzetten van leads in klanten een stuk eenvoudiger wordt. Vraag ons er dus gerust naar, we regelen het in no-time voor je!
Via Leadinfo ontvang je op een heel overzichtelijke manier waardevolle commerciële informatie over klanten en prospects die je website bezocht hebben. Dit kun je gebruiken om hen doelgericht te benaderen.
Met deze kennis is het veel gemakkelijker een deal te sluiten. En dan gaat bloggen je écht iets opleveren.
Zakelijk bloggen: de allermakkelijkste tool
Yes, de 3 tools hebben we al besproken inderdaad, maar dan nu nog een handige blog tool voor als je het echt een gedoe vindt, dat bloggen. De tool is een soort alles-in-1-tool voor succesvolle blogs, en hij heet Heers 🙂 Wat er zo handig is aan Heers?
- Jij hoeft geen enkele tool te gebruiken, dat doen wij voor je;
- Je blogs worden geschreven door een content specialist die weet wat internetlezers willen én wat Google wil;
- Iedere blog heeft een duidelijk doel: we bloggen niet zomaar over een willekeurig onderwerp;
- Heb je zelf al 1001 onderwerpideeën? Laat het ons zeker weten! Heb je juist geen inspiratie? Geen probleem, wij gaan voor je op zoek naar onderwerpen die je doelgroep interesseren! Dat is wat SEO tekstschrijvers nou eenmaal doen!
We horen het graag als je vragen hebt over de 3 blog tools of als je tool 4 wel erg aantrekkelijk vindt klinken 😉
Geef een reactie