Zowel voor zoekmachine optimalisatie als voor Google Ads ligt de basis van je succes in het zoekwoorden onderzoek. Bij een goed zoekwoorden onderzoek kijk je naar zaken als maandelijks zoekvolume binnen Google, synoniemen, alternatieven en uiteraard de concurrentie.
En ook al wordt steeds meer gedacht en verwacht dat Google in staat is om relevante content te vinden zonder dat er keywords in staan raden wij aan toch een gedegen zoekwoorden onderzoek te doen.
Voor ons is de eerste stap altijd een overleg met de klant. Als het goed is weten de marketeers en account managers van een bedrijf vaak goed waar hun prospects op zouden zoeken.
Vragen die gesteld moeten worden tijdens dit zoekwoorden-onderzoek zijn:
- Wat typt een potentiële klant in Google als die op zoek is naar mijn producten of diensten? Of andersom, is iemand die zoekwoord ‘x’ intypt een potentiële klant van je?
- Zit er wel voldoende zoekvolume op je zoekwoord?
- Maak je ten opzichte van de concurrentie (op korte termijn) wel kans om voldoende relevante bezoekers aan te trekken?
- Zijn er alternatieve zoekwoorden die geschikter zijn om relevante bezoekers te trekken?
- Op welke producten of diensten maak ik de meeste marge? (dat zijn nl. niet altijd de zoekwoorden met het meeste zoekvolume).
Als dergelijke vragen beantwoord zijn heb je de basis voor een zoekwoorden prioriteitenlijst en een plan van aanpak voor de zoekmachine optimalisatie.
Tools voor een goed zoekwoorden onderzoek
Tools die je uitstekend kunnen helpen (naast je gezond boerenverstand) met het opstellen van je zoekwoorden prioriteiten lijst zijn:
Om de sterkte van de concurrentie te bepalen kun je natuurlijk gewoon zelf even zoeken in Google en dan geeft het aantal zoekresultaten of advertenties al een grove indicatie. Wij gebruiken zelf daarnaast ook tools als MOZ pro om de autoriteit van de concurrentie in kaart te brengen en bv. ook om te kijken waar de concurrentie qua externe inkomende links die autoriteit vandaan heeft.
En dan?
Na het onderzoek (ja echt daarna pas) begin je met het opzetten van de structuur van je website en het schrijven van de content. Helaas zien we nog te vaak dat websites gebouwd worden en daar wat content in gepropt wordt. Natuurlijk kan dan de structuur en content nog aangepast worden, maar ideaal is het niet. Wat ons betreft begin je als SEO bureau of als Google Ads specialist altijd met het in kaart brengen van de gewenste zoekwoorden. Pas dan weet je waarmee je hoog in Google moet staan om serieuze leads te genereren.
Geef een antwoord