Veel partijen denken in kosten in plaats van opbrengsten, onbegrijpelijk genoeg ook nog als het gaat om een nieuwe website. We draaien het graag een keer om, zoals het eigenlijk hoort als je serieuze doelstellingen met iets hebt. Wat levert een nieuwe website op?
Nieuwe leads, meer omzet
Een website hoog in Google levert nieuwe leads op. Een website met hoge conversie levert meer nieuwe omzet op. Hoeveel is een serieuze lead je eigenlijk waard? Reken eens uit hoeveel geld je de afgelopen jaren in print advertenties hebt gestopt en wat een lead via die weg heeft gekost.
Een voorbeeld van een case van ons: Een klant heeft circa €1000, – besteed aan zoekmachine optimalisatie, wat na enkele weken resulteerde in zo’n 30 extra relevante bezoekers per dag en 14 nieuwe aanvragen via de website in de eerste 2 maanden. Goed voor een omzet van €6400, –
Minder kosten
Hoeveel geld steekt jouw bedrijf in offline marketing en sales? Reken de uren van de account manager(s), de brandstofkosten en het drukwerk eens uit. Met een website ingericht als belangrijkste sales -en marketing kanaal zouden sommige organisaties misschien wel met een account manager minder kunnen of zou een account manager veel minder tijd kwijt zijn met cold calling en nutteloze sales gesprekken. Mensen die via Google op je website komen en dan ook nog contact zoeken met je hebben immers een duidelijke behoefte en hoeven niet meer overtuigd te worden dat ze met jou in gesprek moeten.
Bedenk eens wat je account manager allemaal kan doen in de extra tijd, die vrijkomt als er een goede website is. Hoeveel extra klanten / omzet zou dat nog eens extra op kunnen leveren? Wellicht tijd dus om bijvoorbeeld een SEO consultant in te schakelen?
Wat levert een nieuwe website op?
De reden dat veel ondernemers zichzelf deze vraag niet stellen is dat ze online nog steeds als een soort black box zien (onbegrijpelijk anno 2014, maar goed). Het gekke is dat juist online vrijwel alles te meten is in tegenstelling tot ouderwetse manieren van adverteren zoals print. De kosten voor een effectieve website kunnen in ieder geval ook geen reden meer zijn om niet te investeren in het belangrijkste sales -en marketing kanaal.
Inspiratie voor dit blog komt van Annemarie Koenraad, een ervaren sales en marketing professional.
Geef een reactie