• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Waarom SEO?

Roderick
Online Marketeer
3 januari 2018
Leestijd: 5 minuten
28

Voor iemand die al zo’n 20 jaar bezig is met zoekmachine optimalisatie (SEO), is het best raar om nog steeds de vraag ‘waarom is SEO dan belangrijk?‘ te krijgen.

Hieronder volgt dan ook een pleidooi voor mijn geliefde SEO. Niet eens getriggerd door een zoveelste ‘SEO is dood’ artikel, maar puur uit liefde en gesteund door de data die ik wekelijks voor ogen krijg.

Inhoudsopgave

  • SEO-traffic is kwalitatief beter!
  • SEO zorgt voor best mogelijke website
  • 24 / 7 Promotie
  • SEO geeft vertrouwen
  • Naamsbekendheid
  • Meer bezoek dan via Google Ads
  • SEO is meetbaar
  • SEO zorgt voor meer offline resultaat
  • Kill or be killed

SEO-traffic is kwalitatief beter!

In de meeste gevallen converteert verkeer vanuit organische (gratis) resultaten van Google beter dan verkeer vanuit bijvoorbeeld social media of advertenties. Hoger in Google staan levert serieus resultaat op! De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen die binnenkomen via organische zoekresultaten bewust op zoek zijn naar een dienst of product. Dit is dus pull marketing, in plaats van interruptie marketing zoals advertenties, e-mail nieuwsbrieven of (v)luchtige social media posts.

Met SEO word je op het juiste moment door de juiste doelgroep gevonden. Dat betekent dat je bezoekers altijd geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Op zich niet raar dus dat er miljoenen euro’s omgaan in de SEO branche…, correctie: miljarden!

Het is natuurlijk wel handig dat als je dan gevonden wordt, je een effectieve website hebt die daadwerkelijk tot conversie leidt.

Om te kijken of dat voor jouw website ook geldt ga je in Google Analytics naar het rapport: Acquisitie – Alle Verkeer – Kanalen en dan kun je naast zaken als bounce rate, pagina’s per sessie ook zien welk kanaal het hoogste percentage conversie oplevert (mits je doelen ingesteld hebt natuurlijk).

SEO zorgt voor best mogelijke website

Door serieus om te gaan met SEO word je ‘gedwongen’ om de best mogelijke website te tonen aan je bezoekers. Zoals eerder ooit beschreven gaan SEO en conversie namelijk hand in hand (zie ook ‘Samenhang SEO & Conversie‘ uit 2014 en ‘SEO & UX‘ uit 2016).

Om bovenaan in de zoekresultaten te komen, eist Google namelijk meer en meer dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. Dit soort zaken neemt Google ook mee als ranking factoren. Denk hierbij aan responsive webdesign, snelle laadtijden, SSL certificaten, duidelijke navigatie, etc.

24 / 7 Promotie

In tegenstelling tot bij social media berichten profiteer je 24/7 van je hoge ranking in Google. Je leads kunnen dus binnenstromen terwijl je slaapt! Bij social media berichten verdwijnen onbetaalde posts steeds sneller uit de timelines van je doelgroep.

SEO geeft vertrouwen

De meeste mensen vertrouwen Google (vaak zelfs blindelings). Dit komt erop neer dat wanneer Google je website voldoende waardeert om die bovenaan te zetten in de gratis zoekresultaten, je doelgroep extra vertrouwen heeft in je bedrijf, dienst of product.

Naamsbekendheid

Net als alle andere kanalen zoals offline en social media draagt SEO bij aan je naamsbekendheid. Sommige bezoekers zitten nog in de onderzoeksfase en zijn nog niet klaar voor actie. Door je hoge ranking in Google en een bezoek aan je website kom je op dat moment al wel in het hoofd van deze bezoekers.

Meer bezoek dan via Google Ads

Hoe hard Google ook probeert om ons allemaal in het advertentiesysteem Google Ads te krijgen, het merendeel van de gebruikers van Google klikt nog steeds meer op gratis zoekresultaten dan op advertenties. Je kan je geld dus vaak beter aan een SEO specialist uitgeven dan aan Google AdWords. Al is de combinatie natuurlijk het sterkst.

SEO is meetbaar

Uiteraard kun je de rankings in Google zelf makkelijk meten, maar nog belangrijker: je kan via Google Analytics (die heb je anno nu toch wel ingesteld zeker?) exact zien hoeveel conversies je organische verkeer oplevert. Zo kun je dus eenvoudig bepalen of het budget wat je steekt in SEO voldoende (aanvragen, inschrijvingen, downloads etc.) oplevert.

SEO zorgt voor meer offline resultaat

Voor veel mensen begint de zoektocht (customer journey) in Google, maar wordt de deal offline gesloten. Als mensen bijvoorbeeld op zoek zijn naar een restaurant of winkel in een bepaalde stad, is het dus zaak bovenaan in Google te staan. Wie serieus met marketingbudget bezig is zorgt dat ook dat dit zogenaamde ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) goed in kaart wordt gebracht.

Kill or be killed

Dit is wellicht de pijnlijkste reden waarom SEO zo belangrijk is. Je concurrenten gebruiken SEO en pikken jouw leads en klanten in. Of je nu wilt of niet, zoekmachine optimalisatie draagt ieder jaar bij aan meer online en offline verkopen. Je wilt niet dat je website sneuvelt, dus je kunt niet onder SEO uit…

Delen

Likes

28

Onderwerp Zoekmachine optimalisatie

Meer weten over SEO?

Neem contact met ons op!
Roderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen