Voor iemand die al ruim 20 jaar bezig is met zoekmachine optimalisatie (SEO), is het best raar om nog steeds de vraag ‘waarom is SEO dan belangrijk?‘ te krijgen.
Inhoudsopgave
Waarom SEO: Het belang van zoekmachine optimalisatie
In Nederland is Google voor ruim 90% van de bevolking het startpunt van de customer journey. Voor de meeste bedrijven, die willen groeien, is het daarom noodzakelijk om te investeren in SEO.
Hieronder volgt dan ook een pleidooi voor mijn geliefde SEO. Niet eens getriggerd door een zoveelste ‘SEO is dood’ artikel, maar puur uit liefde en gesteund door de data die ik wekelijks voor ogen krijg.
SEO-traffic is kwalitatief beter!
In de meeste gevallen converteert verkeer vanuit organische (gratis) resultaten van Google beter dan verkeer vanuit bijvoorbeeld social media of advertenties. Hoger in Google staan levert serieus resultaat op! De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen die binnenkomen via organische zoekresultaten bewust op zoek zijn naar een dienst of product. Dit is dus pull marketing, in plaats van interruptie marketing zoals advertenties, e-mail nieuwsbrieven of (v)luchtige social media posts.
Met SEO word je op het juiste moment door de juiste doelgroep gevonden. Dat betekent dat je bezoekers altijd geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Op zich niet raar dus dat er miljoenen euro’s omgaan in de SEO branche…, correctie: miljarden!
Het is natuurlijk wel handig dat als je dan gevonden wordt, je een effectieve website hebt die daadwerkelijk tot conversie leidt. Kijken, kijken, niet kopen is ook online niet gewenst.
Om te kijken of dat voor jouw website ook geldt ga je in Google Analytics naar het rapport: Acquisitie – Alle Verkeer – Kanalen en dan kun je naast zaken als bounce rate, pagina’s per sessie ook zien welk kanaal het hoogste percentage conversie oplevert (mits je doelen ingesteld hebt natuurlijk).
SEO zorgt voor best mogelijke website
Door serieus om te gaan met SEO word je ‘gedwongen’ om de best mogelijke website te tonen aan je bezoekers. Zoals eerder ooit beschreven gaan SEO en conversie namelijk hand in hand (zie ook ‘Samenhang SEO & Conversie‘ uit 2014 en ‘SEO & UX‘ uit 2016).
Om bovenaan in de zoekresultaten te komen, eist Google namelijk meer en meer dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. Dit soort zaken neemt Google ook mee als ranking factoren. Denk hierbij aan responsive webdesign, snelle laadtijden, SSL certificaten, duidelijke navigatie, etc.
24 / 7 Promotie
SEO geeft vertrouwen
Naamsbekendheid
Meer bezoek dan via Google Ads
SEO is meetbaar
SEO zorgt voor meer offline resultaat
Kosteneffectieve marketingstrategie
- gaan besparen op andere marketingkanalen zoals social media, Google Ads of traditionele marketing;
- profiteren van een hoge ROI;
Geef een reactie