Vallen de verkopen tegen? En zo ja, ligt het dan aan de economische situatie of kun je er zelf wat aan doen? In dit artikel leggen we in duidelijke taal uit hoe de wereld van sales & marketing voor de meeste organisaties is veranderd, zonder dat de organisaties het zelf door hebben.
Veel organisaties zien de laatste jaren hun verkopen dalen en wijten dat aan de economische crisis. De echte oorzaak zit echter niet in de crisis, maar in de nieuwe economie. Deze nieuwe economie waar kennisdelen en samenwerken belangrijk zijn en waar koude acquisitie en interruptie marketing op sterven na dood zijn.
Inhoudsopgave
Interruptie marketing
Wat verstaan we onder interruptie marketing? Denk hierbij aan radio- en tv commercials, maar ook aan pop-up vensters op internet. Je bent ergens mee bezig of naar op zoek en dan…., #bam! een reclame-uiting voor je neus. Door de jaren heen zijn we experts geworden in het negeren van dergelijke uitingen. Het effect er van wordt steeds kleiner.
Ouderwetse marketing
Naast interruptie marketing maken traditionele ondernemingen ook nog gebruik van folders, advertenties in de lokale krantjes en beurzen. Het effect van deze manier van marketing is ook hard afgenomen de laatste jaren en zal alleen maar meer afnemen, omdat de nieuwe generaties nou eenmaal gewend zijn zich eerst online te oriënteren. Wie leest er immers nog de folder, die voorheen bekend stond als krant?
Koude acquisitie
De bellijsten -en scripts …, vroeger was het de voordeligste manier om bij een klant aan tafel te komen, maar laten we eerlijk zijn, zowel de sales-tijgers als de ontvangers hebben er meer dan genoeg van. Tegenwoordig mag je al blij zijn als men na je telefoontje je website bezoekt. Die website moet dan natuurlijk wel tot conversie leiden!
Sales & Marketing in de nieuwe economie
In de nieuwe economie (ja beste traditionele ondernemer, die is er echt) verkoop je veel meer op basis van kennisdelen / autoriteit en wint online marketing (bv zoekmachine marketing of content marketing) ieder jaar meer terrein qua budgetten ten opzichte van offline marketing. De redenen hiervoor zijn simpel: Meer en meer mensen oriënteren zich online als ze een behoefte (aan een product of dienst) hebben en dit zal ook alleen maar toe blijven nemen de komende jaren. Daarnaast is het rendement van online marketing veel beter meetbaar dan offline marketing. Hoeveel levert een advertentie in het lokale krantje op? Hoeveel mensen zien een advertentie in het lokale krantje überhaupt? Online kunnen we precies bijhouden hoe vaak iets gezien wordt en hoeveel aanvragen en verkopen er uit voortkomen.
Loop geen omzet meer mis!
Een klassieker deze titel, inspelen op angst …., maar goed in dit geval mag het want……., wij zorgen met onze online marketing diensten daadwerkelijk voor meer leads en verkopen!
Geef een antwoord