We weten allemaal dat mensen visueel ingesteld zijn, maar toch trekken maar weinig klanten budget uit voor goed beeldmateriaal.
Regelmatig zien we artikelen voorbij komen over het optimaliseren van afbeeldingen voor het web, met als doel de website sneller te maken wat weer goed is met oog op zoekmachine optimalisatie. Voor WordPress is er bijvoorbeeld de plugin Smush It van Yahoo, maar er is meer dan snelheid als het gaat om afbeeldingen voor je website.
Inhoudsopgave
Slecht beeldmateriaal leidt tot een lage conversie
Soms vragen klanten ons of we ze kunnen helpen in de top 3 van Google te komen. Vaak kunnen we dat wel, maar we kijken altijd eerst even naar de website zelf. Onze ervaring is dat de conversie met slecht beeldmateriaal vaak dramatisch is en we melden dergelijke klanten dan ook dat geld en tijd stoppen in zoekmachine optimalisatie nagenoeg zinloos is als de website niet wordt aangepakt.
Vaak bepaalt het beeldmateriaal of mensen überhaupt je webteksten gaan lezen, sterker nog met slecht beeldmateriaal loop je een behoorlijk groot risico dat mensen je website binnen een paar seconden verlaten.
Slecht idee…., zelf foto’s maken
Er zijn maar 2 redenen om zelf foto’s te gaan maken voor je website:
- je denkt goede foto’s te kunnen maken (helaas is dat in 99 van de 100 gevallen niet zo);
- je vindt beeldmateriaal niet belangrijk genoeg om daar geld aan uit te geven.
Gewoon niet doen!
Al een beter idee …., goede stockfoto’s (laten) zoeken
Er zijn miljoenen goede stockfoto’s online te vinden en ongetwijfeld ook foto’s die aansluiten bij jouw dienst of product. Waar je op moet letten:
- Ben jij zelf wel creatief genoeg om echt goede foto’s uit te kunnen zoeken? Helaas denkt het merendeel van diegenen die dit lezen van wel;
- Zijn de stockfoto’s wel uniek of kom je ze op ieder in elkaar geknutseld blogje tegen?
Vaak is het een beter idee om een expert naar de juiste stockfoto’s te laten zoeken. Een vormgever of webdesigner bijvoorbeeld. Iemand die weet wat beeld kan en moet doen op een website en die ook ziet wat je allemaal met zo’n stockfoto kan doen.
Meer over rechtenvrije stockfoto’s
Als je je website en conversie echt serieus neemt
Ondernemers die hun website serieus nemen (anders vooral ons niet bellen / mailen / tweeten) laten een professionele fotograaf voor het juiste beeldmateriaal zorgen. Een fotograaf die ook wat verstand heeft van online / webdesign het liefst.
Geef een reactie