Op dit moment is er een compleet verloren generatie webshops in Nederland. Webshops die verstopt zijn buiten de eerste pagina’s van Google’s organische zoekresultaten. Veel ondernemers dachten de laatste jaren namelijk dat de ontwikkelingskosten de enige investering was, die ze hoefden te doen.
De grote webshop-illusie
Er komt veel meer kijken bij een webshop dan alleen maar de ontwikkeling van de webshop zelf. Wij spiegelen we online altijd aan offline, niet omdat we ouderwets zijn, maar juist omdat we weten wat online wel en niet werkt.
Dus je hebt na de ontwikkeling van je webshop een winkel en nu?
- Nu heb je geïnteresseerde bezoekers nodig, dus je winkel moet gevonden worden >> zoekmachine optimalisatie en/of zoekmachine adverteren
- Die geïnteresseerde bezoekers moeten ook nog iets kopen >> conversie, hiervoor moet je goed nadenken over je content (webteksten) en webdesign (bv call-to-actions).
Een webshop is tegenwoordig gewoon hard werken net zoals een offline winkel en om voldoende geïnteresseerde bezoekers te trekken moet je regelmatig aan de gang met zoekmachine optimalisatie, Google AdWords en Social Media. Als een paar duizend euro investeren in een webshop voldoende was om slapend rijk te worden zou het wel erg simpel zijn toch?
En dan hebben we het alleen nog maar over sales en marketing. Dan zijn er ook nog zaken als:
- voorraadbeheer
- retouren
- logistiek
- webcare
Zoekmachine optimalisatie voor webshops
Content wordt voor Google steeds belangrijker en wat is nu juist de moeilijkheid bij webshops? Juist content! Schrijf maar eens een paar honderd boeiende woorden over tientallen bankstellen bijvoorbeeld (zoals je weet moet de tekst uniek zijn). Een professionele SEO tekstschrijver lukt dat nog wel, maar bij de meeste webshops blijft het qua content vaak beperkt tot foto’s en wat productafmetingen of producteigenschappen.
Wat kun je dan nog doen? Uiteraard linkbuilding, maar er zijn nog meer manieren om webshops op een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen….
Wil jij een effectieve webshop?
Heb je al een webshop, maar nog te weinig geïnteresseerde bezoekers omdat je niet hoog in Google staat? Of heb je nog geen webshop, maar wil je dit in één keer goed aanpakken? In tegenstelling tot de meeste webbouwers houden wij bij de ontwikkeling ook rekening met zoekmachine optimalisatie en conversie. Dit doen we door bij ieder traject één van onze SEO specialisten te betrekken.
Geef een reactie