Zakken in de rankings van Google …, iets wat niemand wil en tegenwoordig voor veel bedrijven direct een daling betekent in het aantal leads en de omzet. In dit artikel gaan we het specifiek hebben over twee mogelijke oorzaken van slechtere rankings: een update van het algoritme van Google en een Google Penalty.
Inhoudsopgave
Wat is het Google algoritme?
Bij Google zitten echt geen duizenden mensen handmatig alle pagina’s op het internet te controleren en te beoordelen. Dit gebeurt automatisch, het algoritme van Google is als het ware een formule waarmee Google automatisch pagina’s op het internet beoordeelt om vervolgens de positie in de rankings voor die pagina toe te kennen.
Geen enkele SEO specialist kent alle factoren waar Google’s algoritme op let en ik betwijfel zelfs of ze het bij Google zelf allemaal wel weten soms. Wat we wel weten is dat het algoritme in hoofdlijnen let op:
- Gebruikerservaring >> webdesign, development, hosting
- Content >> webteksten, die je bezoekers en Google verleiden
- Autoriteit >> linkbuilding
Geen paniek bij een Google update!
In onze branche is er altijd veel rumoer rondom een update van het Google algoritme. Bij Heers zijn we echter van mening dat als je SEO op een toekomstvaste manier uitvoert er weinig reden is om in paniek te raken bij een update. De basis van het algoritme blijft namelijk hetzelfde voor ogen houden, namelijk voldoen aan de informatiebehoefte van de gebruikers van Google.
Blijf je dus bezig met op een zo goed mogelijke manier vragen van gebruikers van Google te beantwoorden dan zal er weinig tot niets met je rankings gebeuren bij een update.
Een overzicht van alle updates (en een toelichting) sinds 2000 vind je hier.
Wat is een Google Penalty?
Een Google Penalty is een handmatige straf die Google uitdeelt aan websites, die de webmaster richtlijnen niet volgen. Het resultaat van zo’n Google Penalty is dat je rankings geheel verdwijnen uit de SERP van Google of dat je rankings flink dalen.
Als je zo’n handmatige straf van Google hebt gekregen dan kun je dit zien in Google Search Console onder het kopje ‘Beveiligingsproblemen en handmatige acties’.
Zaken die een Google Penalty kunnen veroorzaken zijn o.a:
- Te veel backlinks van slechte websites
- Over-optimalisatie van het anchor text profiel
- Sneaky OnPage praktijken zoals het verhinderen van het gebruik van de back-button in de browser of bezoekers verplichten op een advertentie te klikken
- Veel uitgaande links naar spam-websites
- Malware op de website (bv. door een hack)
Om van een Google Penalty af te komen, dien je de oorzaak te verhelpen en dan om een herziening door Google te vragen. Die herziening kun je ook vanuit Google Search Console aanvragen. Er staat helaas geen vaste reactietijd voor, reken sowieso op een aantal dagen.
Is er wel reden tot paniek?
Voor je echt in paniek raakt, als je rankings dalen, adviseren we je eerst de punten in ons blog ‘F*ck we zakken in Google! Wat nu?‘ te lezen. Het kan ook een tijdelijke ‘fout’ van Google zijn, of is er sprake van interne concurrentie door het publiceren van een nieuw stuk content op je website. En natuurlijk zit je concurrentie ook niet stil en kunnen die de laatste tijd meer gas gegeven hebben met SEO.
Wil je eigenlijk alleen maar bezig zijn met hoger in Google komen? Laat het ons dan weten 😉
Geef een reactie