Zo’n titel had je niet verwacht van ons toch? De titel is geïnspireerd op het boek ‘Purple Cow‘ van Seth Godin (inmiddels een klassieker onder moderne marketeers). In het boek wordt eigenlijk gezegd dat veel marketeers het bij traditionele marketing houden omdat ze niet beter weten en vooral ook omdat ze nergens op afgerekend kunnen worden. Dit laatste omdat er weinig kan worden gemeten (los van de respons op goede direct marketing campagnes natuurlijk) en dat maakt het veilig. De gedachte aan meetbaar resultaat doet vele traditionele marketeers trillen op hun benen.
Inhoudsopgave
Traditionele marketeers zouden briljante online marketeers moeten zijn
Er is weinig veranderd de laatste eeuw, maar toch zijn er maar enkele marketeers die succesvol de overstap naar online marketing hebben weten te maken. Of beter gezegd, die er in geslaagd zijn online goed te integreren binnen hun gehele marketing strategie en dat terwijl je na het lezen van het boek ‘Ogilvy on Advertising‘ tot de conclusie moet komen dat online niet veel afwijkt van ouderwetse print.
De regels voor headers kunnen we vrijwel 1-op-1 overnemen van print, met het verschil dat we in Google wat minder ruimte hebben en graag een keyword opnemen in de titel in verband met zoekmachine optimalisatie.
Daarnaast werkt online long copy net zoals bij print beter met oog op conversie voor ingewikkeldere producten of diensten. Ook de regels voor het gebruik van beeldmateriaal is online niet wezenlijk anders dan voor print.
Online marketeers zijn dapperder
Het verschil zit hem niet in de technische tools of het feit dat het een ander kanaal is, je boodschap en doelgroep veranderen namelijk niet. Het grote verschil zit hem in meetbaarheid van resultaten.
Bij online marketing is vrijwel alles te meten (en wij zijn er zelfs niet bang voor om daarop afgerekend te worden). Zo kunnen we bijvoorbeeld eenvoudig de resultaten van een zoekmachine optimalisatie campagne in kaart brengen (bv. domein autoriteit, rankings en toename in aantal bezoekers). Met Google AdWords kunnen we de kosten per klik en de conversie in kaart brengen.
Is traditionele marketing zinloos geworden?
Natuurlijk niet, maar het heeft in de meeste gevallen wel veel minder effect dan vroeger. Marketeers moeten mee met hun tijd (zowel offline als online) en niet klakkeloos op routine geld blijven pompen in niet meetbare acties. De basis voor goede marketing zit volgens Seth Godin ook niet in advertenties en commercials, maar in het product of de dienst zelf.
En hoe zit dat dan met traditionele online marketing?
Traditionele online marketing? Jazeker, online marketing bestaat inmiddels zo’n 20 jaar en veel dingen die 20 jaar geleden werkten, werken nu al lang niet meer. Hoe vaak klik jij bijvoorbeeld nog op een banner? Om maar niet te spreken over zoekmachine optimalisatie…., vroeger kon je wat keywords invullen in een veldje en je site stond al vrijwel bovenaan in Google. We konden een pagina volgooien met keywords (in dezelfde kleur als de achtergrond) en cloaking werkte prima. Inmiddels is zoekmachine optimalisatie alleen nog succesvol als je een holistische aanpak hanteert.
Toch zijn er waarschijnlijk over een aantal jaar nog steeds marketeers die online denken te kunnen scoren met alleen briljante vormgeving, linkbuilding of een leuk zakelijk blogje.
Survival of the Fittest
Voor marketeers geldt net als voor ieder ander ‘Survival of the Fittest‘ blijf niet draaien op routine, want voor je het weet ….
Geef een antwoord