Naar aanleiding van een ‘discussie’ met Wiep Hamstra (in ambassadeur van de Toegankelijkheid) op twitter over content en het feit dat bijna iedereen tegenwoordig content manager of strateeg is werd het hoog tijd voor een artikel over toegankelijkheid in relatie tot zoekmachine optimalisatie (SEO).
Content
Over content zijn we het bij Heers volledig met Wiep eens. Wiep stelt dat perfecte content een middel is en geen doel op zich. Veel ex-journalisten, omhooggevallen medewerkers verkoop binnendienst en pas afgestuurde studenten communicatie, die zich content strateeg of specialist noemen, stellen echter dat content heilig en zaligmakend is. Nou vind ik content, zoals je gemerkt zult hebben, ook erg belangrijk, maar heilig gaat te ver. In mijn ogen is content, net zoals webdesign en techniek een hulpmiddel. Voor een effectieve website moeten alle middelen goed ingezet worden om te voorzien in de behoeften van de doelgroep.
Toegankelijkheid
Toegankelijkheid wordt door sommigen gezien als het beschikbaar maken van content voor mensen met een fysieke beperking. Door anderen (en daar hoor ik bij) als het beschikbaar / toegankelijk maken van informatie voor iedereen (in ieder geval iedereen uit de doelgroep), dus daarbij denk ik ook aan zaken als bijvoorbeeld responsive webdesign en ondertiteling van videos voor mensen zonder geluidskaart.
Toegankelijkheid & Seo
“Wie toegankelijkheid benadert vanuit het perspectief dat iedereen profiteert van een toegankelijke site, zal met name de meest dove en blinde bezoeker van de site noemen: de zoekmachine”
We gaan hier verder niet specifiek in op de Webrichtlijnen, maar meer in het algemeen wat de invloed van toegankelijkheid op zoekmachine optimalisatie is.
Sinds de eerste Google Panda update in 2011 is zoekmachine optimalisatie meer geworden dan het optimaliseren van content en het zorgen van links naar deze content. Google is meer gaan letten op gebruikerservaringen en de kwaliteit van de website. Hierbij moet je dus ook denken aan bouncerates, 404 meldingen, het aantal bezochte pagina’s etc.
Wat nou als je website niet toegankelijk is? Bounce rates gaan omhoog, gebruikerservaringen omlaag en de kans dat iemand vrijwillig gaat linken naar content, die niet toegankelijk voor hem / haar is, is natuurlijk grenzend aan 0%.
Het begint dus met toegankelijkheid, pas dan mag je laten zien wat je allemaal in huis hebt …., of beter nog, pas dan kun je je bezoeker helpen met het voorzien in zijn / haar behoefte. Voorzie je in die behoefte, dan zal de gebruikerservaring omhoog gaan en komen de links en social media shares vanzelf.
Geef een reactie