Als je in het marketingvak zit heb je er vast weleens wat over storytelling gehoord, maar wat is storytelling nou eigenlijk? Storytelling is het gebruik maken van verhalen om een doel te behalen en betrokkenheid te realiseren.
De basis van storytelling
Zorg voor personages in je verhaal waarin de lezer (of luisteraar) zich kan verplaatsen of waarmee je lezer affiniteit heeft. Zorg daarnaast de je in het verhaal subtiel inspeelt op de behoeften van je lezer zonder concreet de boodschap (word klant / koop dit) te beschrijven.
Waarom werken verhalen?
Verhalen zijn voor ons brein makkelijk te verwerken als ze goed / leuk verteld of beschreven worden. Denk nog maar eens terug aan de wiskundesommen van vroeger.
(2×8)-4=?
is een stuk minder leuk dan
Jut en Jul hebben allebei 8 frikandellen in hun handen. Ze leggen alle frikandellen op tafel voor hun vrienden. Ze stoppen er 4 weg om zelf op te eten. Hoeveel frikandellen liggen er nu op tafel voor hun vrienden?
De redenen waarom storytelling werkt is omdat verhalen:
- ervaringen worden in ons brein
- een boodschap uniek maken
- zorgen voor emoties
- gedeeld worden
- leuk zijn 😉
“Hoe kan dat storytelling mijn business vooruit helpen?”
Het gaat niet om zomaar een leuk verhaaltje. Dat soort reclame werkt dus niet meer in het huidige, transparante internettijdperk. Het draait om de combinatie van ambities, échte toegevoegde waarde en wat dat jouw klanten heel tastbaar oplevert. Dat is de ‘story’ die aansprekend verteld moet worden. Goede storytelling resulteert dan ook in een bedrijfsverhaal dat:
- functioneert als een strategisch kompas
- wie je bent en wat je uitstraalt tot één geheel smeedt
- richting geeft aan alle interne en externe communicatie
- zowel intern als naar (potentiële) klanten toe een verbindende factor is
Effectieve storytelling houdt rekening met alle niveaus:
- Rationeel: Feiten en argumenten zijn de bewijzen voor het nut van een product of dienst.
- Gevoelsmatig: Mensen moeten een noodzaak voelen – vanuit intrinsieke motivatie ontstaat een betrokkenheid die mensen tot actie aanzet.
- Buitenwereld: Relevante maatschappelijke en zakelijke ontwikkelingen waarop ingespeeld moet worden om als organisatie te overleven.
De meeste bedrijven communiceren vanuit het 1e en 3e niveau. Een commercieel succesvolle aanpak voor zowel de korte als de lange termijn, brengt de 3 niveaus effectief samen. Storytelling dicht daarmee een wezenlijke kloof.
Want mensen doen zaken met mensen. In een overvolle markt maken zij het verschil. Een dienst of product op zich is bijna nooit (lang) uniek. Je zal dus in je webteksten / verhaal je toegevoegde waarde moeten laten zien.