Weet je wat Facebook, LinkedIn en Instagram is, maar heb je geen flauw idee hoe het je business helpt? Er zijn genoeg klanten die met die vraag naar ons toekomen. Wees gerust: Dat valt te regelen. En dat is niet eens zo moeilijk.
Inhoudsopgave
Hallo
Allereerst even voorstellen. Ik ben Leandro Golverdingen en sinds 1 juli werkzaam bij het leukste online marketing bureau van Nederland en omstreken. Naast een aantal algemene werkzaamheden zal ik mij binnen Heers voornamelijk gaan bezighouden met social media. Heers is bij uitstek het bureau voor SEO, SEA en conversie. Deze diensten gaan dus uitgebreid worden met alles wat met likes, comments, duimpjes, hartjes en interessants (?) te maken heeft.
Eerst even analyseren.
Uiteraard focussen we ons daarbij niet alleen op het scoren van zoveel mogelijk likes, maar stellen we de vraag: Wat kan social media opleveren voor jouw bedrijf? Een goede strategie begint met een uitgebreide analyse. Dat betekent in het begin vooral veel vragen stellen.
- Wat heb ik tot nu toe op social media gedaan?
- Wat doen mijn concurrenten?
- Wat is mijn doelgroep?
- Hoe bereik ik mijn doelgroep?
- Wat wil ik bereiken?
Pas na antwoord op deze en nog veel meer vragen kan je je Facebook adverteren uitbesteden.
Je doet het er niet eventjes bij.
Maak voor de lol eens een rondje langs je concurrenten. Je zal zien dat veel bedrijven de ‘ohja-dit-is-misschien-ook-wel-leuk-voor-facebook-strategie’ hanteren. Niet te verwarren met ‘we-zijn-nu-even-3-maanden-actief-want-de-stagiair-vindt-het-zo-leuk-strategie’. En dan blijkt plotseling die ene concurrent, of concullega, die wel een doordachte strategie heeft tien maal zoveel engagement te hebben. Komt daar dan ook meer werk uit? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Presenteer jezelf!
Er zijn zoveel manieren waarop een bedrijf online kan laten zien dat ze er toe doen. Door het schrijven van blogs zoals deze, of liever gezegd, die van mijn collega’s 😉 kan je jezelf als autoriteit presenteren. Het is daarnaast ook een mooie manier om ‘gezicht’ aan je bedrijf te geven. Schroom niet om een wat persoonlijkere inkijk te geven aan je bedrijf. Het heet niet voor niets social media. En het is natuurlijk een mooie manier om bij je klanten top-of-mind (Brand Awareness) te blijven, de basis van veel marketingcampagnes.
LinkendIn, Facebook, Instagram of gewoon allemaal?
Natuurlijk werkt niet alles even goed op elk kanaal. Bedenk van te voren waar je jouw interessante blog met veel inhoudelijke kennis deelt en welk kanaal geschikt is voor die een klein beetje uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel. Waarschijnlijk heb je er al een redelijk beeld bij, maar zonder uitgedachte strategie van een social media bureau mis je een hoop potentiële klanten.
Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Een veelgehoord argument is dat je er veel tijd in stopt en er maar weinig voor terugkrijgt. ‘Voordat we Facebook hadden ging het toch ook goed?’. Belangrijk om te beseffen is dat sociale media een lange adem vergen. Als elke post, op welk kanaal dan ook, erop gericht is direct business binnen te halen, sla je de plank mis. Juist de mix van content op verschillende kanalen gaat jouw toekomstige klant naar jou toe halen. Niet door hem of haar over te halen met die ene geweldige post, maar door jouw uitgedachte strategie op lange termijn de enige logische keus te zijn.
Tot snel weer
Op de hoogte blijven van mijn vorderingen binnen Heers en hoe social media jouw bedrijf gaat versterken? In mijn volgende blogs gaan we dieper op enkele zaken in en laat ik zien wat het voor jouw bedrijf kan betekenen als je je social media gaat uitbesteden.
Met sociale groet,
Leandro Golverdingen.
Geef een antwoord