Wat ik vooral goed vind in Heers, is dat ze verstand hebben van usability en conversie. Ze zijn bijzonder goed op de hoogte van alle onderdelen die bepalen of jouw site uiteindelijk succesvol gaat zijn. Navigatie, snelheid van de site: alle onderdelen samen bepalen of je site gaat scoren of niet. Ik heb hier zelf heel veel over gelezen en kon goed met ze sparren. Ook is Heers no-nonsense en is hun ego niet al te groot. Dat werkt handig. Ik raad iedereen aan om met Heers in zee te gaan, een aantal doen dat ook al.

Doelstellingen

De vorige website van VillaVibes voldeed niet langer aan de huidige webstandaarden. Zo wil VillaVibes haar bezoekers de mogelijkheid bieden om op alle apparaten online reizen te kunnen boeken en moet het voor beheerders mogelijk zijn om de content van de website eenvoudig te wijzigen. Een andere doelstelling was het verhogen van de conversies, waarbij de focus lag op het verhogen van het aantal online boekingen en inschrijvingen voor de mailinglist.

Resultaat

We zijn samen met VillaVibes en Aartjan van Erkel gestart met de creëren van duidelijke wireframes en mock-ups voor onder meer de homepage en de reisdetailpagina. Daarbij is tijdens het project regelmatig gekeken naar voortschrijdend inzicht, nieuwe wensen en mogelijkheden.

  • VillaVibes

    Design

    De huisstijl van VillaVibes bestaat uit overwegend rood en wit. Omdat rood vaak wordt geassocieerd met gevaar, is er bewust voor gekozen om in het design van de website lichtblauw als kleur aan toe te voegen. Aan het einde van de ontwerpfase is vanuit VillaVibes een extern reclamebureau aangehaakt om voor de look & feel de puntjes op de i te zetten. Dit resulteerde in een gezonde strijd tussen design versus performance van de website en conversie.

    Adaptive

    De nieuwe website van VillaVibes is gebouwd op WordPress en op basis van adaptive webdesign. Dit betekent dat vanuit één WordPress installatie voor zowel desktop, tablet als smartphone een apart thema wordt gepresenteerd voor de ideale gebruikerservaring. Dit gaat een stap verder dan de mobiele gebruikerservaring op basis van het bekende responsive webdesign. Daarnaast is de content dankzij WordPress eenvoudig te beheren en kan VillaVibes direct op de homepage de categorieën tonen die aansluiten op de gebruikerservaring en het seizoen.

    Performance

    Bij het uitwerken van de wireframes werd al snel duidelijk dat de snelheid van de website een van de grootste uitdagingen zou worden. Op een gegeven moment bevatte de homepage teveel informatie en designelementen die zorgden dat de laadtijd van de website vertraagde. Uiteindelijk is er een compromis gevonden en laadt de homepage ondanks de hoeveelheid content redelijk snel.

    • VillaVibes

      25% meer Conversie

      Vooraf waren er twee doelen voor het verbeteren van de conversie:

      • Boeken van de reizen
      • Emailmarketing naar hoger plan tillen

      Om het boekingsproces te verbeteren is ervoor gekozen om de boekingen niet langer via een closed source systeem te laten verlopen, maar formulieren te genereren op basis van Gravity Forms. Hierdoor zijn de formulieren niet alleen volledig responsive geworden, maar kunnen ook eenvoudig als CSV-bestand worden geëxporteerd naar het eigen systeem van VillaVibes.

      Een andere verbetering die is doorgevoerd voor de conversie van het aantal online boekingen is het creëren van urgentie bij de reizen die worden aangeboden. In het reisoverzicht is gewerkt met de stoplichtkleuren:

      • Groen betekent dat er nog voldoende plaatsen vrij zijn
      • Oranje betekent dat de reis bijna vol is
      • Rood betekent dat de reis al volledig is volgeboekt

      Om het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verhogen zijn duidelijke voordelen toegevoegd. Bezoekers kunnen door zich in te schrijven VillaVibes VIP worden, waardoor zij:

      • Getipt worden over gratis singles borrels
      • Nog voordat de reis op de website staat al kunnen boeken
      • Foto’s en video’s van recente reizen ontvangen

      Het eindresultaat

      Om het aantal nieuwsbriefinschrijvingen verder aan te moedigen worden pop-ups getoond op relevante momenten tijdens het websitebezoek, bijvoorbeeld wanneer de bezoeker 70% van de homepage heeft gezien. Het eindresultaat van de nieuwe website voor VillaVibes is:

      • 25% meer online boekingen
      • Een website die nog beter aansluit bij de wensen van de doelgroep
      • Dankzij het adaptive design via ieder (mobiel) apparaat uitstekend toegankelijk is Een bouncerate verlaging van 51% naar 38%
      • De gemiddelde sessieduur van bezoekers verlengd met 20%
      • In totaal 700% meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief

      Ook toe aan meer online resultaat?