Je kunt er niet onderuit: Online media veroveren de advertentiemarkt. In het mediagedrag van adverteerder en consument wordt de online wereld steeds belangrijker. De netto bestedingen aan online media in Nederland stegen met ruim 11,1% in 2016. Voor bijna alle andere mediakanalen daalden de inkomsten uit verkoop van advertentieruimte. Online mediagedrag krijgt dan ook steeds meer belang.
Inhoudsopgave
Online display advertising
De rol en invloed van mobiele apparaten wordt steeds groter. De omvang en acceptatie van mobiele devices draagt fors bij aan de online mediabestedingen van 2016. Bij deze online wereld van display advertising horen niet alleen websites, maar ook onderdelen als apps en video’s. En wie weet wat er nog meer gaat komen!
Marktaandeel internet groeit enorm
De online opmars is onomkeerbaar. Onderzoeksorganisatie in media en marketing Nielsen constateert dat het aandeel van internet in mediabestedingen van 32% in 2015 steeg naar 35% in 2016. Deze trend is al jaren zichtbaar: online advertising groeit onverminderd. Zo noemt Mediaonderzoek.nl de groei van het online marktaandeel ‘niet te stuiten’.
Enorme daling printmedia
Daartegenover staat een forse daling in diverse geprinte media. Het belang en marktaandeel van content op papier neemt af. De printmarkt slonk de afgelopen tien jaar enorm: de omzet van 2016 is nog maar een derde van die van 2007. Papieren advertenties blijven natuurlijk functioneren in een mix van media. Maar toch schuiven diverse organisaties geheel naar online advertenties, zoals Marktplaats. Kortom, allerlei branches verkassen naar internet. En terecht.
Online media bieden meer
Veel adverteerders kiezen voor online. Daar hebben ze natuurlijk groot gelijk in: online media bereiken de consument snel en gericht, zijn relatief goedkoop en kennen talloze mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld stap voor stap volgen hoe bezoekers je website gebruiken.
Heeft online adverteren zin?
De groei in mediabestedingen maakt dat Nederland in het rijtje ‘succesvolle’ Europese landen staat. Dit klinkt allemaal mooi en aardig, maar is het wel positief? Veruit de meeste inkomsten gaan helaas naar grote spelers zoals Facebook en Google. Maar jij als lokale adverteerder kunt zeker meeprofiteren van de online groei!
Investeren in de juiste dingen
De inkomsten uit online verkoop blijven stijgen, evenals de bestedingen van adverteerders. Dat is logisch: voordat je inkomsten genereert, moet je natuurlijk wel investeren. Bedenk wat een extra klant jou oplevert en ga na welke online investeringen je kunt en wil doen. Kortom, wat is een goede website je waard?
Meeprofiteren van online opmars
Bovenaan staan in Google? Met Google AdWords kun je gemakkelijk zorgen voor meer bezoekers. Binnen dit advertentiesysteem betaal je alleen voor de daadwerkelijke kliks en zie je direct welk resultaat de advertenties opleveren. En als je het aantal extra leads niet aankan, kan je altijd nog stoppen of pauzeren.
Stappen voor een goede website
Een andere belangrijke stap is een goede vorm én inhoud. Je wil natuurlijk de juiste bezoekers boeien op je website. Je zorgt dus voor een aantrekkelijke content, waarin je je onderscheidt van concurrenten. Ook van belang is een goed bereik van de doelgroep én zorgen dat bezoekers de actie uitvoeren die jij wil. Je wilt natuurlijk online aanwezig zijn, maar wat wil je bereiken? Bepaal en polijst dus je conversiedoel. Als je dan ook nog een geweldig product hebt, kan het niet misgaan!
Geef een reactie