We bepaalden de online marketing strategie al voor

  • seo optimalisatie
  • seo laten doen

Hoe moet ik een online marketing strategie bepalen?

Tijdens het maken van een online marketing strategie wordt er gekeken naar meerdere punten. We sommen ze hier voor je op.

Stap 1. Data

Data is de sleutel bij een strategie. Aan de hand van de data die je verzamelt kun je namelijk statistische besluiten maken. En statistieken liegen nooit. Door de verzamelde data anticipeer jij op jouw doelgroep en/of product. Zo kun je leren van eerdere marketing uitingen. Wat werkte wel en wat juist helemaal niet? Hierdoor weet je direct wat je echt niet nog een keer gaat doen.

Stap 2. Doelstellingen

Wat wil je bereiken? Waar wil je heen? Wat is je doel? Zonder doelen, kun je ook geen doelen bereiken. Maak deze SMART en realistisch. En misschien nog wel belangrijker, deel ze met de rest van het team zodat iedereen van jouw bedrijf op de hoogte is van de targets die gehaald moeten worden voor het einde van het jaar, de maand of het kwartaal. Door efficiënt te werk te gaan ontvang je een stuk sneller resultaten en haal je meer uit je budget.

Stap 3. Budget

Budget houdt meerdere dingen in. Wat heb je te besteden? Welke omzet wil je maken? Het is dus een begin- maar ook een uitgangspunt. Zo geef je niet meer uit dan er binnenkomt en maak je realistischere campagnes.

Stap 4. Kanalen

We hebben het al besproken, kanalen zijn een groot onderdeel van een goede online marketing strategie. En of je dan multi-, cross-, omni-channel of kanaal-agnostisch aan het werk gaat. Het is zonder discussie erg belangrijk voor jouw online marketing strategie.

Stap 5. Concurrentie

Know thy enemy and know yourself; in a hundred battles, you will never be defeated” Zoals Sun Tzu ooit zei. Ken jij jouw bedrijf? Weet je precies waar de zwaktes en de kwaliteiten liggen? Wat de valkuilen zijn en wat je juist te bieden hebt? Goed bezig, maar dit is pas het halve werk. Winnen zal namelijk nooit lukken wanneer je jouw concurrentie niet leert kennen. Wat doen zij wat hen nou zo goed maakt? Wat zijn hun kwaliteiten en hoe kun jij deze voor jezelf benutten? Op welke zoekwoorden worden zij wél gevonden en heb jij dezelfde ambities? Door dit te achterhalen ben jij ze al een stap voor.

Stap 6. Technologie

Of je het nu interessant vindt of niet, online marketing is nu eenmaal technisch van aard. Je bent pas beperkt als je niet verder denkt. Technologie is namelijk op vele manieren toe te passen voor jouw online marketing strategie. Van de technologie die beschikbaar is binnen het bedrijf tot externe platformen en tools. Technologie is jouw vriend en geeft meer vorm aan jouw strategie.

Stap 7. Uiterlijk

Last but not least. het uiterlijk van jouw online marketing strategie. Marketing is dat wat je laat zien aan de buitenwereld. Het gezicht van jouw organisatie. De strategie, missie en visie van jouw organisatie moeten dus allemaal behelst worden in de online marketing strategie. Denk aan de uitgewerkte Social media posts die je gaat plaatsen, de video die je op YouTube zet en de manier waarop jij een presentatie geeft op een beurs.

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?

Een goede marketing strategie is niet vruchteloos. Misschien merk je niet direct een verschil maar je plukt uiteindelijk de beste vruchten van een strategie online marketing. Je kunt:

  • Meer naamsbekendheid krijgen;
  • Sturen op resultaat;
  • Gericht de doelgroep bereiken;
  • Gericht adviseren;
  • Jouw brand gedurende de hele klanten journey showen;
  • Duidelijkheid creëren;
  • Overzicht creëren.

Wanneer je beste resultaten wil zien is het uitbesteden van een jouw online marketing de beste keuze. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. We weten zeker da een van onze persoonlijke vak-idioten iets voor jou kan betekenen.