Er wordt nogal graag met afkortingen en vakjargon gestrooid in onze branche. Hieronder een lijstje met normaal Nederlands voor een aantal van die afkortingen en termen oftewel online marketing in normale taal.
Overzicht van online marketing termen in normale taal
We proberen het lijstje hieronder af en toe aan te vullen, want onze branche verzint vrijwel ieder kwartaal wel een hippe nieuwe term.
- SEO: meer bezoekers op je website via de gratis zoekresultaten of .. hoog in Google
- SEA: meer bezoekers op je website via de betaalde zoekresultaten (onze Google Ads specialisten vertellen je er graag meer over)
- SEM: meer bezoekers op je website door beide zaken hierboven
- Google AdWords: daar gooi je je advertenties voor Google in
- CTR: wordt er een beetje geklikt op je links / advertenties?
- Traffic: bezoekers op je website
- Conversie: aantal / percentage bezoekers dat op je website doet wat jij wilt
- PPC: betalen per klik
- CPC: betalen per klik
- PPM: wat kosten 1000 vertoningen?
- CTA: het overhalen van je bezoeker tot een bepaalde actie
- PPV: kosten als iemand je advertentie ziet
- CPV: kosten als iemand je advertentie ziet
- PPA: kosten als een bezoeker op je website doet wat jij wilt?
- PPS: kosten per verkoop op je website
OK…, Traffic & Conversie gebruiken we zelf ook redelijk vaak als termen ….., een beetje last van beroepsdeformatie hebben we helaas dus ook.
Geef een antwoord