“Online adverteren met Google AdWords? Nee hoor, dat doen we niet, daar klikt toch niemand op!” Ik hoor het regelmatig en net zoals met webdesign en zoekmachine optimalisatie laten veel ondernemers zich nog steeds leiden door hun eigen vermoedens in plaats van keiharde feiten.
Inhoudsopgave
Online adverteren: de cijfers
Een onderzoek van 8 mei 2014 laat zien dat 36% van de mensen niet weet dat de Google AdWords resultaten advertenties zijn.
Google heeft in de eerste 3 maanden van 2014 ruim 10 miljard dollar omgezet met advertenties. Hou daarbij in gedachten dat 36% dus niet weet dat Google AdWords advertenties zijn. Dan betekent dit dus dat Google in die eerste 3 maanden ruim 3,5 miljard dollar heeft verdiend aan gebruikers die helemaal niet weten dat ze op advertenties klikken….
Het merendeel klikt op Google AdWords advertenties
Een hierop volgend onderzoek laat zien dat ruim 10% van de geraadpleegde mensen aangeeft nooit een advertentie gezien te hebben. Dit percentage ligt in werkelijkheid vermoedelijk hoger, omdat alle andere antwoorden al impliceerden dat er advertenties in Google zitten. Slechts 25% gaf aan nooit op advertenties te klikken – dat betekent heel kort door de bocht dat 75% van alle internetbezoekers mogelijk op een advertentie klikt om op jouw website of die van een concurrent terecht te komen!
De online advertenties in Google
De laatste wijziging in de lay-out van de advertenties heeft er voor gezorgd dat ze nog moeilijker te onderscheiden zijn van de gratis zoekresultaten. En zoals eerder beschreven, pikken de advertenties ieder jaar meer ruimte in op de 1e pagina van Google. Geen wonder dus dat veel internetgebruikers gewoon op die advertenties klikken.
Google AdWords inzetten?
Natuurlijk, er is een groep internetgebruikers die heel bewust niet op de advertenties klikt, maar er is een veel grotere groep die dat wel doet. Met de juiste kennis en ervaring op het gebied van Google AdWords en daaraan gekoppeld uiteraard conversie optimalisatie, kun je heel snel concrete leads op je website of in je webshop krijgen. Uiteraard moet je de gratis zoekresultaten niet verwaarlozen, want je wilt zoveel mogelijk relevante bezoekers op je website, toch? Naast zoekmachine optimalisatie adviseren wij veel van onze klanten dus ook om in te zetten op Google AdWords.
Geef een reactie